FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken. Beszámolók, riportok, sajtószemle, ...
FELIRATKOZÁS FATÁJ-Online hírlevélre.
Kérem jelezze szakterületét, cégét, annak kapcsolóit.
Hivatkozás:
Ha felhasználja bármely cikket a FATÁJ-ból, hivatkozzon rá annak kapcsolójával is.

STIHL - nemzedékekre tervezve

FATUDAKOZÓ 5 éves a jelenlegi rendszer - segítünk keresni
Faipari gépek -> Stonewood Kft
HUNNIA FAGÉP - Jó magyarnak lenni!
FORMANCE Kft
FATÁJ nyitólap
FATÁJ archívum:

FATÁJ-online
médiaajánlat
pdf

FAGOSZ, Fagazdasági Országos Szakmai Szövetség
A FAGOSZ a FATÁJ kiadója.

Husqvarna Magyarország Kft - Erdészeti és kertészeti gépek kereskedelme. HUSQVARNA, JONSERED, PARTNER, GARDENA.

FAGOSZ filmtár a Hazai Erdésznél

Nemzeti kincsünk az erdő - 40 kisfilm

Erdészeti és Faipari Dolgozók Szakszervezete

Magán Erdotulajdonosok és Gazdálkodók Országos Szövetsége

Országos Erdészeti Egyesület

Hobbi Faesztergálás


Dr. Gerencsér Kinga: Fafeldolgozás mobil szalagfűrésszel
(A 2002-ben megjelent kiadvány online változata.)

Keres egy céget, intézményt, iskolát? Kezdje itt:
fatudakozo.hu
woodinfo.hu
woodinfo.eu
Akác
termékek
Magyar-
országról:
hungarobinia.hu
FAIPARI, ERDÉSZETI
apróhirdetések
DÍJMENTESEN

FAIPARI, ERDÉSZETI
szakkönyvek

A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le:


2010-08-26

A golobari (Szlovénia) rönkszállító kötélpálya 60 éve

Bovec közelében, az Isonzó (Soca) partjára érkezett a Golobarról egy több mint 2 km hosszú rönkszállító kötélpálya, mely mintegy 40 éven át üzemelt. Mára ipari műemlék.

 

A helyszín:

 

A kötélpálya alsó állomásának mai állapota:

 

Az állomás fölötti tető is idővel tönkrement, amit nemrég felújítottak. Ez egyébként az egyik beszállóhelye az Isonzót igen kedvelő vadvízi evezősöknek.

 

Ezen a környéken az I. Világháború alatt sok kötélpályát telepítettek a front hadianyaggal kiszolgálásához. A háború után a mező- és erdőgazdálkodás is átvette ezt az ötletet, mivel a nehéz terepen gyakran ez volt az egyetlen szállítási lehetőség. Az erdészeti kötélpályák az egészen egyszerű megoldásoktól fejlődtek a korszerű motoros kötélpálya darukig.

A Golobar drótkötél pálya két végponti fordítókereke közé feszítették ki a végtelenített teherhordó kötelet, amelyet a a ráterhelt rönk gravitációs ereje mozgatott. A felső állomáson volt a fék.

A rönköt a felső állomáshoz kisebb kötélpályákkal gyűjtötték, amelyekhez pedig lóval és kézzel. Bár a kötélpálya nagyon hatékony volt, de sok fizikai munkát és karbantartást igényelt. Legtöbb munkával a felső állomáshoz közelítés járt. Idővel korszerűbb daruk, kötéldaruk vették át a szerepét és a ki, illetve leszállító utak is kiépültek. A Golobar drótkötélpálya működött a térségben a legtovább és egyik ritka példány azok közül, melyeket megőriztek Szlovéniában ipari műemlékként.

 

1931-35. között építette a Balant-Kosmac vállalat a Golobar erdeinek kitermeléséhez.

1935-41. A kötélpályát átvette a Sartori vállalat. Akkoriban 35 szénégető család élt a Golobaron, először bükköt, később fenyőt használtak.

1941-42. A Valant vállalat mintegy 3000 m3-es kitermelést végzett, de annak elszállítását a partizánok leállították.

1949. A kötélpályát átvette a Gozdno gospodarstvo (Erdészeti Bizottság).

19563. Felújították a kötélpályát, melynek a Tolminka nevet adták. [A Tolminka folyó Tolminnál ömlik az Isonzóba.] A felső állomást áthelyezték, előtte pedig munkásszállást építettek ott.

1960. Plestenjak felé rászállító pályát építettek, a felső állomást felújították.

1968. A felső állomást ismét áthelyezték, az alsó állomást pedig felújították. A kötélpálya azonban innentől már nem működött folyamatosan.

1969. Utoljára indították el a kötélpályát, hogy megkönnyítsék egy kötéldaru Meline nevű helyre szállítását.

1989. Biztonsági okokból leszerelték a szállítókötelet, az alsó állomást pedig átalakították turista látványossággá, kirándulóhellyé.

 

A kötélpálya hossza: 2100 m. Átfogott szintkülönbség: 638 m. A felső állomás kb. 1000 m-en volt. A szállítási kapavitása napi 100 m3 volt. 1956-68. között 300-40 ezer m3 fát vittek le vele.

 

A Golobar kötélpálya alsó állomása mint ipari műemlék és turistalátványosság a Szlovén Államerdészethez tartozik, honlapjukról rövid szlovén-angol nyelvű ismertető érhető el erről.

 

Idén nyári túraemlék. Mőcsényi Miklós

 

DomoTrend Kft - Lakberendezés Európa neves design-muhelyeibol.

AKE - A perfekt megoldás

Dunaker Kft - Alapítva 1986

105 hazai furészüzem gazdasági teljesítménye - 2010. - Megvizsgáltunk 105 hazai furészüzemet muködteto vállalkozást (60 kemény-lombos, 44 lágy-lombos, 1 fenyo-feldolgozó) a 2010-es évi teljesítményei alapján.

Fagazdasági felszámolás számláló - 2012.május - Összegyujtöttük a fagazdaság szakterületein muködo (muködött) Magyarországon bejegyzett cégeket, amelyeknél a 2012-es évben indult el a felszámolási, ill. végelszámolási eljárás.

Grube Kft

Zalaerdő Zrt - Erdészek az erdoért

Forestinvest.hu

Erdészeti gépek, eszközök, muszerek, kiegészítok kereskedelme.

ERFARET Tudásközpont

Magyar Belsőépítészet

FATUDAKOZÓ - az online faipari cégtár

KARDEX Kft - Erdészeti-faipari termelés, kereskedelem. Furészáru termelés: elsosorban bükk és tölgy. Belföldi, nemzetközi szállítás. Export-import tevékenység.

LEITZ Hungária Szerszám Kft




 A FATÁJ lapot kiadja a FAGOSZ
Minden jog fenntartva. All rights reserved.