|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2016-04-29
EUTR hengeresfa szállítójegy tervezet
Az EUTR leendő gyakorlati működtetésével a NÉBIH Erdészeti Igazgatóság Erdőfelügyeleti és Erdővédelmi Szolgálati Osztálya foglalkozik. Kidolgozták az erdei hengeresfa EUTR-nek megfelelő szállítójegy tervezetét és megküldték azt az FM stratégiai partnereinek, köztük a FAGOSZ-nak is. A tervezetet szétküldtük tagjainknak, de ez az ügy nyilván sok más erdei hengeresfa választékkal foglalkozót is érinteni fog, ezért itt a FATÁJ-ban is közzétesszük a szállítólevél tervezeteket. Bármely érintettől azt kérjük, hogy hacsak lehetséges adjon véleményt az ügyről, azaz a nyomtatvány tervezetekről lehetőség szerint 2016. május 4-én, szerdán délig. Tudjuk, hogy ez rövid határidő, aki ilyen egyeztetésekben gyakrabban részt vesz, már megszokhatta. Véleményét kérjük, hogy a FAGOSZ titkárságra küldje: miklos.mocsenyi@fagosz.hu címre. (Meg persze ha később kapunk észrevételt akár e szállítójegy tervezetekhez, akár az EUTR hazai alkalmazása bármely eleméhez, azt is köszönettel vesszük.)
2016. április 27-én (2 napja) hatályba lépett a faanyag kereskedelmi lánc felügyeletével kapcsolatos bejelentés, nyilvántartás és ellenőrzés részletes szabályairól szóló 26/2016. (IV. 11.) FM rendelet, amely az Erdőtörvény 90. §-ban már eddig is meglévő, a szállítójegy kiállítására vonatkozó szabályok alapján, annak tartalmi követelményeit tovább pontosította. A szállítójegy kiállítása továbbra is lehetséges: - nyomtatvány kiállító program segítségével, vagy - nyomdai úton előállított nyomtatvány is használható majd. Annak érdekében, hogy a nyomdák a jogszabályban meghatározott tartalomnak és egyúttal az eddig bevált gyakorlati tapasztalatoknak, igényeknek is leginkább megfelelő szállítójegy nyomtatványokat állíthassanak elő és hozzanak forgalomba, ehhez a NÉBIH segítséget szeretne nyújtani, amihez összeállítottak a mellékelt dokumentum szerinti 3 nyomtatvány mintát. Az xls dokumentum első két munkalapján az általános szállítójegy minta két típusát, a harmadik munkalapon a tűzifa szállítójegy mintája található első javaslatként. A pdf dokumentumban ugyanezek találhatóak az első két, majd a 3. oldalon.
Ahhoz, hogy a FAGOSZ időben válaszolni tudjon a NÉBIH EI kérdésére, titkárságunknak május 4-én, szerdán délig kellene az érdekeltektől megkapnia, hogy a csatolt tervezetből mi fogadható el, mit kellene változtatni, mivel kellene kiegészíteni, esetleg mit kellene elhagyni, vagy éppen hogyan lenne célszerű ezek szerkezetét átrendezni a jobb áttekinthetőség, könnyebb kezelhetőség érdekében. Köszönettel vesszük az átformázott szállítójegyet és a szöveges értékelést, javaslatot is.
A szállítójegy tervezeteknél a NÉBIH EI által figyelembe vett szempontok voltak:
A szállítójegy méreteként az A5 formátum merült fel, ami szintén fontos kérdés, így erre is várunk javaslatot, valamint arra is, hogy milyen példányszámú (pl. 50 db/tömb?) nyomtatvány tömb lenne célszerű. A NÉBIH EI arra törekszik, hogy a szállítójegy formája és tartalma is elősegítse: a jogszabályi elvárásoknak a gyakorlati igényekhez minél inkább igazodóan lehessen megfelelni. Forrás: NÉBIH EI Kapcsolódó és FATÁJ kiegészítés:
EUTR - az FM új rendelete április 27-től hatályos FATÁJ 2016-04-15
E cikk végén pedig további, az EUTR-rel összefüggő írásokhoz vezető kapcsolók találhatóak.
FONTOS! 1.) Az EUTR regisztrációs felület a NÉBIH honlapján még nem él. (Mulasztásos jogsértés.) Június végére, július elejére várható a megnyitása. 2.) Az EUTR előírások betartásához nem kell az EKÁER-hez hasonlóan a fuvarok indítása előtt, sőt utána sem egyenként a szállítmányokat bejelenteni. Az esetleges ellenőrzéskor kell tudni (a bizonylatok segítségével) bemutatni, hogy a vállalkozás vagy személy fatermék áruforgalma az EUTR előírásrendszerének megfelelő volt, a fatermékek legális forrásból származtak és ezzel kapcsolatban kellő gondossággal járt el a vállalkozás, illetve személy. természetesen mikor a NAV közúti EKÁER ellenőrzést tart, vagy a rendőr állít meg egy szállítmányt, akkor előfordulhat, hogy majd az EUTR előírások betartására is rákérdez. 3.) Attól, hogy a regisztrációs felület csak majd 2016. év közepén nyílik meg, az EUTR-ben érintett 22 termékcsoport értékesítésével, fogalmazásával kapcsolatban minden cégnek és személynek az EUTR-ben szabályozottan kellő gondossággal kell eljárnia már 2013. március 3. óta, ezen EU rendelet hatálybalépése óta. Ehhez minden cégnek, személynek végig kellett gondolnia és létre kellett (volna) hoznia már és működtetnie kell (kellene) a kellő gondossági rendszerét (due diligence system: DDS). A NÉBIH EI EUTR ellenőrei erre vonatkozó kérdésére a vállalkozásnak, annak ezzel foglalkozó szakemberének be kell tudnia mutatnia a cég kellő gondossági rendszerét legalább szóban, de célszerűbb lehet, ha van a szervezetnek erről megfelelő belső szabályzata. (Figyelemre méltó, hogy az Evt-ben és az EUTR Vhr-ben az erdei hengeresfára és az erdőgazdálkodókra több szabály van, mint a feldolgozott fatermékek termelőire, kereskedőire.) 4.) Arra lehet számítani, hogy a NÉBIH EI 2016. júniusában az ország több területét érintő rendezvénysorozatot fog tartani, ahol részletesen ismeretei majd az EUTR-t, annak nemzetközi és hazai előírásait, valamint lehetőség lesz részletes konzultációra is. MM
|
| |||||||
|