Mivel a digitalizáció egyre fontosabbá válik a hagyományosan gyakorlatias és természetközpontú erdőgazdálkodásban és fafeldolgozásban, a digitális készségek lehetővé tételének az erdészeti oktatás egyik központi feladatává kell válnia.
Ez az erdészeti oktatási gyakorlatra is vonatkozik: a digitális média integrálása segíthet az oktatási megközelítések megújításában a hibrid, rugalmas, diákközpontú módszertanok irányába. Az erdészeti oktatóknak azonban támogatásra és új készségekre van szükségük ahhoz, hogy a személyes oktatásról az integrált vegyes tanításra/tanulásra tudjanak átállni.
A FOREE projekt itt lép be a képbe. Öt partner Ausztriából, Németországból, Észtországból és Olaszországból kifejlesztett egy eDidaktika oktatói képzési programot, amely kifejezetten az erdészeti oktatók számára készült vegyes tanítási/tanulási modelleket és digitális tanulási eszközöket tartalmaz.
A tanfolyam tervezése az európai erdészeti oktatási központok körében végzett felmérésen és hat fókuszcsoportos workshopon alapul, amelyeken 24 intézmény 71 résztvevője vett részt, akik különböző tapasztalatokat szereztek a digitális oktatási technológiák bevezetésével kapcsolatban.
Az azonosított főbb akadályok közé tartoznak a szervezeti kihívások, az oktatók kezdetben megnövekedett munkaterhe és a digitális kompetenciák hiánya az oktatók körében. A megfelelő képzések korlátozott elérhetősége súlyosbítja ezeket a kihívásokat, ami arra készteti az oktatókat, hogy készségeik fejlesztése érdekében a gyakorlatban való tanulásra hagyatkozzanak.
A digitális és a gyakorlati oktatás kombinálása azonban már bizonyította, hogy növeli a hatékonyságot, különösen a felkészülés és a képzés utáni időszakban.
Erdészeti oktatás
A közreműködők megerősítik, hogy a multimédiás megközelítések javítják a gyakornokok teljesítményét, és elősegítik a tudás megtartását és a készségek fejlesztését. A virtuális és kiterjesztett valósággal kapcsolatos képzést, különösen a biztonsággal kapcsolatos témák esetében, szintén támogatják, és alulértékeltnek tartják.
A hiányzó képzések biztosítása és a tapasztalatok megosztása az erdészeti oktatási intézmények között, a FOREE segít az erdészeti oktatás hatékony hibrid képzési rendszerré alakításában.
Az erdészetben, akárcsak más szakképzési szakmákban, az innovatív, multimodális és rugalmas tanulási koncepciók segítenek új célcsoportok elérésében, valamint a fenntarthatóság és a vonzerő növelésében – a tanulók és a tanárok számára egyaránt.
szerk/ford: Tóth János, forrás: FOREE