FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

EUDR – 12 hónapos halasztást javasol az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság megerősíti az erdőirtásról szóló uniós rendelet végrehajtásának támogatását, és a globális partnerek kérésére további 12 hónapos bevezetési időt javasol. Egyben felkéri az Európai Parlamentet és a Tanácsot, hogy az év végéig fogadják el a meghosszabbított végrehajtási időszakra vonatkozó javaslatot.

A Bizottsági előterjesztés szövege (angolul) itt olvasható.

A Bizottság ma további útmutató dokumentumokat és egy erősebb nemzetközi együttműködési keretet tesz közzé, hogy támogassa a globális érdekelt feleket, a tagállamokat és a harmadik országokat az erdőirtásról szóló uniós rendelet végrehajtására való felkészülésben. Tekintettel a nemzetközi partnerektől a felkészülésük állásáról kapott visszajelzésekre, a Bizottság azt is javasolja, hogy az érintett feleknek további felkészülési időt biztosítsanak. Amennyiben az Európai Parlament és az Európai Tanács jóváhagyja, a nagyvállalatok esetében 2025. december 30-án, a mikro- és kisvállalkozások esetében pedig 2026. június 30-án kerülne alkalmazásra a jogszabály. Mivel technikailag már minden végrehajtási eszköz készen áll, a plusz 12 hónap a megfelelő és hatékony végrehajtás biztosítása érdekében fokozatos bevezetési időszakként szolgálhat.

A ma bemutatott iránymutatás további egyértelműséget biztosít a vállalatok és a végrehajtó hatóságok számára a szabályok alkalmazásának megkönnyítése érdekében, és kiegészíti a Bizottság által az érdekelt feleknek a jogszabály elfogadása óta nyújtott folyamatos támogatást. A Bizottság ugyanakkor elismeri, hogy három hónappal a tervezett végrehajtási időpont előtt számos globális partner többször is aggodalmát fejezte ki felkészültségi állapotával kapcsolatban, legutóbb az ENSZ Közgyűlés hetében, New Yorkban. Ezenfelül az európai érdekelt felek felkészültsége is egyenetlen. Míg sokan arra számítanak, hogy az intenzív előkészületeknek köszönhetően időben készen állnak, mások aggodalmuknak adtak hangot.

Tekintettel az EUDR újszerű jellegére, a gyors ütemtervre és az érintett nemzetközi érdekelt felek sokféleségére, a Bizottság úgy véli, hogy a rendszer fokozatos bevezetéséhez szükséges 12 hónapos hosszabbítás kiegyensúlyozott megoldás, amely világszerte támogatja a szereplőket abban, hogy a kezdetektől fogva zökkenőmentes legyen a végrehajtás. Ezzel a lépéssel a Bizottság célja, hogy bizonyosságot teremtsen a további lépésekkel kapcsolatban, és biztosítsa az EUDR sikerét, ami kiemelkedő fontosságú ahhoz, hogy az EU hozzájáruljon az erdőirtás sürgető globális problémájának kezeléséhez. A meghosszabbítási javaslat semmilyen módon nem kérdőjelezi meg a jogszabály célkitűzéseit vagy tartalmát, ahogyan arról az uniós társjogalkotók megállapodtak.

További iránymutatás a hatékony és gyakorlatias végrehajtáshoz

A ma bemutatott iránymutató dokumentumok a Bizottság azon kötelezettségvállalását teljesítik, hogy a közelmúltban az érdekelt felek és az illetékes hatóságok bevonásával tett közös erőfeszítésekre hivatkoznak a jogszabály egységes értelmezésének biztosítása érdekében.

A legfontosabb területek közé tartoznak az információs rendszer funkcióinak részletei, a szankciókkal kapcsolatos frissítések, valamint az olyan kritikus fogalmak tisztázása, mint az „erdőpusztulás”, az „üzemeltető” a jogszabály hatálya alatt és a „forgalomba hozatal”. A nyomon-követhetőségi kötelezettségekre vonatkozó további iránymutatás is szerepel.

Az iránymutatás 11 fejezetre tagolódik, amelyek számos kérdést tárgyalnak, például a jogszerűségi követelményeket, az alkalmazás időkeretét, a mezőgazdasági felhasználást és a termékkörre vonatkozó pontosításokat. Mindezeket kézzelfogható forgatókönyvek támasztják alá. Emellett a szintén ma közzétett legutóbbi GYIK több mint 40 új, kiegészítő választ tartalmaz, amelyek a világ különböző pontjairól érkező érdekeltek által feltett kérdésekre adnak választ.

A mikro- és kisvállalkozások számára könnyített rendszert biztosítanak, amelyet egy új, erre a célra létrehozott weboldalon is részletesen ismertetnek.

A Bizottság weboldalán a nagyközönségnek szóló információkat is frissítették és átszervezték, hogy mindenki számára könnyebben érthető legyen.

Átlátható országonkénti teljesítményértékelés és fokozott együttműködés a nemzetközi partnerekkel

A Bizottság a mai napon közzéteszi az EUDR benchmarking során alkalmazandó módszertan alapelveit, amely az országok alacsony, közepes vagy magas kockázati besorolásához szolgál, és amelynek célja, hogy megkönnyítse a gazdasági szereplők átvilágítási folyamatait, és lehetővé tegye az illetékes hatóságok számára a megfelelés hatékony nyomon követését és érvényesítését.

Az alkalmazott módszertan szerint a világ országainak nagy többsége az „alacsony kockázatú” kategóriába fog tartozni. Ez lehetőséget ad arra, hogy a közös erőfeszítéseket oda összpontosítsuk, ahol az erdőirtással kapcsolatos kihívások súlyosabbak.

A Bizottság és az Európai Külügyi Szolgálat az erdőirtásról szóló uniós rendelettel kapcsolatos nemzetközi együttműködési kötelezettségvállalás stratégiai keretét terjeszti elő a zökkenőmentes végrehajtás biztosítása érdekében. Ez öt kiemelt cselekvési területet – például a kisbirtokosok támogatását -, nyolc kulcsfontosságú alapelvet – például az emberi jogokat középpontba helyező megközelítést -, valamint számos végrehajtási eszközt – köztük a párbeszédet és a finanszírozást – határoz meg. Ez az átfogó keret az erdőirtásmentes mezőgazdasági ellátási láncok igazságos és inkluzív, senkit sem hátráltató átmenetének előmozdítását célozza. Miközben az EU tovább fokozza a párbeszédet és a támogatást, a partnerség sikere az uniós partnerek elkötelezettségén is múlik, hogy teljesítik az erdőirtás megállítására vonatkozó globális célkitűzéseket.

A célzott informatikai rendszer befejezése

Az információs rendszer, amelyben a vállalkozások regisztrálják átvilágítási nyilatkozataikat, november elején megkezdte a regisztrációk fogadását, és decemberben teljes körűen üzembe áll. A gazdasági szereplők és a kereskedők már a törvény hatálybalépése előtt regisztrálhatnak és benyújthatják az átvilágítási nyilatkozatokat .

A rendszer januárban 100 vállalkozással végzett kísérleti tesztelése óta a Bizottság számos további intézkedést vezetett be, többek között:

  • Egyetlen kapcsolattartó pont létrehozása az érdekeltek informatikai támogatására.
  • Olyan interfész kifejlesztése, amely lehetővé teszi a gép-gép közötti kapcsolatot a rendszerrel, anélkül, hogy manuálisan kellene adatokat bevinni; több mint 250 magánérdekelt fél fejleszti ezt a funkciót saját oldalán.
  • Támogatás az érdekeltek földrajzi helymeghatározási fájljainak teszteléséhez és a visszajelzések megadásához.
  • Videók és részletes, többnyelvű felhasználói utasítások a rendszerről
  • Képzés az érdekelt felek számára: az első képzésre szeptember 25-én Brüsszelben került sor, az online képzésre pedig október második felétől kerül sor.
Következő lépések

A ma bejelentett intézkedésekkel a Bizottság úgy véli, hogy a zökkenőmentes végrehajtáshoz szükséges feltételek teljesülnek:

  • A mai napon kiadott további útmutató dokumentumok kiegészítik a termelők, a kereskedelmi szervezetek és a partnerországok számára a rendelet végrehajtására való felkészülés során rendelkezésre álló rengeteg támogatást, miközben a Bizottság továbbra is elkötelezett a párbeszéd és a kötelezettségvállalás folytatása mellett, amennyiben szükséges.
  • A vállalatokat és más érdekelt feleket felkérjük, hogy fejezzék be az informatikai rendszer használatához szükséges csatlakoztatásokat, teszteléseket és képzéseket.
  • A Bizottság intenzívebbé teszi a párbeszédet a legtöbb érintett országgal, ami az országonkénti teljesítményértékelési rendszer gyors véglegesítését fogja elősegíteni egy javasolt végrehajtási jogi aktus révén 2025. június 30-ig.
  • A Bizottság felkéri az Európai Parlamentet és a Tanácsot, hogy az év végéig fogadják el a meghosszabbított végrehajtási időszakra vonatkozó javaslatot.
Háttér:

Az erdőirtásról szóló uniós rendelet célja annak biztosítása, hogy az EU piacán forgalomba hozott kulcsfontosságú áruk egy csoportja többé ne járuljon hozzá az erdőirtáshoz és az erdők pusztulásához az EU-ban és a világ más részein. Az erdőirtás és az erdőpusztulás az éghajlatváltozás és a biológiai sokféleség csökkenésének – korunk két legfontosabb környezeti kihívásának – fontos mozgatórugói. Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) becslése szerint 1990 és 2020 között 420 millió hektár erdő – az Európai Unió területénél nagyobb terület – veszett oda az erdőirtás miatt. A 2015-2020-as erdőirtási arányok alapján a világ óránként több mint kilencszer akkora erdőterületet veszít el, mint a brüsszeli Bois de la Cambre, vagy percenként háromszor akkora területet, mint a brüsszeli Európai Parlamenttel határos Parc Léopold.

A társjogalkotók 2023-ban fogadták el a törvényt, elsöprő többséggel mind a Parlamentben, mind a Tanácsban. A Bizottság a 2021. évi javaslatának előkészítése keretében nyilvános konzultációt folytatott, amelyre a második legtöbb válasz érkezett (közel 1,2 millió), és az érdekeltek túlnyomó többsége támogatta a kötelező átvilágítást is magában foglaló ambiciózus megközelítést.

szerk/ford: Tóth János, forrás: EuropeanCommissionPress

Előző cikk

Forest Europe nyilatkozat az erdők védelmében

Következő cikk

Újabb KAP felhívás véleményezhető



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések