FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Építőipari helyzet, 2025. várakozások

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) tagszervezeteit és az építőipar további jelentős szereplőit, 400 céget megkeresve felmérte, hogy 2024. évben milyen változásokat hoztak a piaci körülmények, a cégek milyen várakozásokkal tekintenek a 2025. évre, valamint milyen a vállalkozások digitalizációhoz való viszonya, digitalizációs felkészültsége. A válaszadó cégek között magas arányban voltak a közepes és nagy vállalkozások.

Az orosz-ukrán háború, az állami beruházások elmaradása és a lakossági kivárások okán 2024-ben a vállalkozások közel felének csökkent az árbevétele, a nyilatkozó vállalkozók kicsivel több, mint negyedének pedig nem változott az árbevétele 2023-hoz képest. A vállalkozók kicsivel több mint negyede jelezte, hogy nőtt az árbevétele az előző évihez képest.

2025. évben a vállalkozások kevesebb mint negyede számít árbevétel növekedésre, és 44%-uk árbevétele csökkenésével kalkulál.

A vállalkozások árbevétel arányos jövedelmezősége nagy szóródást mutat. A felmérésben részt vevő cégek közel felének 5%-nál magasabb volt 2024-ben az árbevétel arányos jövedelmezősége, 7,4%-uk 10% fölötti jövedelmezőséget ért el. A vállalkozások közel negyede számolt be 3-5% közötti, közel 30% pedig 3% alatti árbevétel-arányos jövedelmezőségről.

2025-re vonatkozóan a válaszadók mindössze 11,1%-a vár javulást, 52% csökkenésre számít az árbevétel-arányos jövedelmezőség tekintetében.

A korábbi felméréshez hasonlóan a válaszadó cégek 82%-a tevékenységüket leginkább akadályozó tényezőként a megrendelések hiányát emelte ki. Az ezt követő tisztességtelen versenyt idén a válaszadók kicsivel több mint fele (52%) jelölte meg, ami szignifikáns növekedés a tavalyi egyharmadhoz képest. Harmadik helyre a gazdasági szabályozás kiszámíthatatlansága került, 48,1%-kal. Az inflációt, valamint a magas adminisztrációs terheket is majdnem minden második vállalkozás említette (44,4%). A konkurencia a válaszadók kicsivel több mint harmadának (37%) jelent akadályt.

A válaszadók több mint fele (55,6%) egyáltalán nem tudta érvényesíteni az árváltozást a megrendelők felé az elmúlt évben, a többiek is csak részben.

2025. évre vonatkozóan egyik felmérésben szereplő vállalkozás sem nyilatkozott úgy, hogy rendelésállománya meg fogja haladni a jelenlegi kapacitást.

10 válaszadó közül 9 nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt hat hónapban üzleti partnerei késedelmesen fizettek, átlagosan a partnerek 20%-a. A felmérésben résztvevő cégek 81,5%-ának volt kintlévősége december 31-én, átlagosan a kiszámlázott árbevétel 11%-a. A kintlévőséggel rendelkező cégek 72,7%-a úgy ítélte meg, hogy ennek a tartozásnak a 90%-a hajtható be peres út nélkül.

A lánctartozás mértéke a válaszadók 45%-a szerint növekedett partnerei körében, a többieknél nem változott.

A szűkülő piaci lehetőségek közepette a válaszadó cégek 26%-a számol létszámcsökkentéssel, 63%-uk azonban még ebben a helyzetben is az alkalmazottak megtartását tervezi a következő 6 hónapban. Csak a válaszadók 11%-a számol létszámnövekedéssel. A válaszadó cégek 60%-a elegendő számú és összetételű szakmunkással rendelkezik a megrendelések teljesítéséhez. Legnagyobb hiányt a szakipari munkáknál jelezték (ács, villanyszerelő, gépkezelő, kőműves, bádogos, lakatos, burkoló, útépítő szakmunkás), de hiány van mérnökökből (építészmérnök, építőmérnök, gépészmérnök, előkészítő mérnök, villamosmérnök, BIM tervező, BIM manager) is.

A hatékonyság növelése érdekében a szűkülő piaci lehetőségek közepette a válaszadó vállalkozások 60%-a tervez digitalizálást. 52%-uk szervezetátalakítással, 48%-uk a termék/szolgáltatásmix változtatásával szeretné növelni a hatékonyságot. 37% energiatakarékossággal vagy saját beruházással reagál a szűkülő piaci lehetőségekre, a válaszadók harmada (33%) csökkentené a létszámot.

A válaszadó cégek közel háromnegyede úgy ítéli meg, hogy új megoldásokra van szükség a problémák, kihívások kezeléséhez, csak kevesebb, mint 10%-uk nyilatkozott úgy, hogy a bevált módszerek elegendőek. 10 vállalkozásból 9 esetében folyamatosan tájékozódnak az új megoldásokról, és úgy ítélik meg, hogy vállalkozásuk nyitott az újdonságok befogadására. Több, mint háromnegyedük (81,4%) szerint vállalkozásuk képes az új megoldások sikeres megvalósítására.

Az újdonságokról (pl. technológiák, eszközök, szervezési módszerek) a vállalkozások leggyakrabban az internetes szakmai portálokról tájékozódnak (96,3%), ezt követik a szakmai konferenciák, kiállítások, vásárok (77,8%). Harmadik helyre a szakmai ismeretségek (tanácsadók, munkatársak, más vállalkozás) és a közösségi portálok, internetes fórumok kerültek, melyeket a válaszadók több mint fele megjelölt (51,9%). Sokan használják az elektronikus hírleveleket és a különböző cégek, kutatóhelyek weboldalait is forrásként. Szembetűnő, hogy a nyomtatott szaklapok, szakkönyvek nagyon háttérbe szorultak, a válaszadók alig fele (25,9%) jelölte meg forrásként. A válaszadók között voltak olyanok is, akik magunk fejlesztenek új technológiákat, és olyanok is, akik a mesterséges intelligenciát veszik igénybe.

A válaszadók több mint fele (51,8%) vállalkozását digitálisan érettnek tekinti, csupán 11%-uk értékelte kevésbé érettnek. A válaszadók optimisták: 14,8%-uk szerint vállalkozásuk teljesen kidolgozott stratégiával rendelkezik a digitális átalakuláshoz, 29,6%-uk szerint jó, közel felük pedig megfelelőnek értékeli cége stratégiáját a digitális átalakuláshoz. Alig 3,7% azok aránya, akik szerint egyáltalán nincs a vállalkozásnak ilyen irányú stratégiája.

A válaszadók több mint hatvan százaléka (63%) úgy ítéli meg, hogy a digitalizáció legnagyobb motorja a versenytársak, negyedük szerint pedig az ügyfeleik. Van, ahol a vállalkozás belső igénye a digitalizációs fejlődés, mások szerint a megváltozott piaci körülmények miatt szükséges a hatékonyságnövelés digitalizációval. Egy válaszadó sem gondolja úgy, hogy a kormányzat lenne a digitalizáció motorja.

A felmérésben részt vevő vállalkozások döntő többsége (96,3%) használ különböző online irodai alkalmazásokat (e-mail, naptár, fájlmegosztás, online értekezlet, számlázó rendszer) és rendelkezik saját honlappal. Közel 90%-uk jelen van valamilyen közösségi oldalon (pl. Facebbok, Linkedin). Ennél kevesebb vállalkozás (a válaszadók 66,7%-a) van jelen multimédiás tartalommegosztó oldalakon (pl. YouTube, Instagram, Spotify) és nagyjából a vállalkozások felének (48,1%) van ügyfélkapcsolat kezelő rendszere (CRM).

Az elmúlt öt évben minden, a felmérésben részt vevő vállalkozásnál történt a vállalkozás digitalizációját célzó fejlesztés. Informatikai és telekommunikációs beszerzés (pl. számítógép, okostelefon, tablet) szinte minden vállalkozásnál volt (92,6%). Szoftver vagy alkalmazás-beszerzés (pl. ügyviteli/vállalatirányítási rendszer, döntéstámogató rendszer, távfelügyeleti rendszer) a válaszadók 85,2%-nál, digitalizációval összefüggő képzés vagy tréning pedig a vállalkozások háromnegyedénél. A vállalkozások több mint felénél (59,3%) szerveztek szakmai tanulmányutat, csereprogramot és 51,9%-nál történt digitalizációval összefüggő eszköz-, gép-beszerzés (pl. automatizált vagy okos berendezések, robotok, szezorok, 3D nyomtató). A válaszadók több mint egy harmadánál (37%) kutatási, fejlesztési, innovációs tevékenység is zajlott az elmúlt öt évben.

A vállalkozások több mint felénél (51,9%) több delegált szakember irányítja a digitális átalakulást, valamivel több mint harmaduknál (37%) pedig egy igazgató a felelős, ami azt jelenti, hogy szervezetten történik az átalakulás.

A digitális átalakulást leginkább akadályozó tényezőként a szakértői tudás hiányát, a változásra való hajlandóság hiányát, valamint a megfelelő irányítás hiányát jelölték meg.

A felmérésben szereplő cégek a digitalizációs átalakulástól leginkább a hatékonyság növelését, valamint az ügyfelek elégedettségének növekedését várják eredményként, 88,9%-uk fontos vagy nagyon fontos eredménynek jelölte ezeket. Ugyancsak fontos eredmény lenne az ügyfelek jobb kiszolgálása, a működési költségek csökkenése, az átláthatóság növelése, valamint új üzleti modell bevezetésének lehetősége. A jelenlegi munkaerő megtartását, új tehetségek bevonását, a bevétel, valamint a piaci részesedés növelését a válaszadók kicsivel több mint fele tartotta fontos eredménynek.

A digitális átalakulás során a felmérésben szereplő vállalkozások 85,2%-a számára jelentettek kihívást az átalakulás költségei. A válaszadók több mint felénél (52%) lassította a folyamatot a kockázatkerülő cégkultúra miatt ellenállás. Emellett leginkább a meglévő rendszerekkel való kompatibilitás és a megfelelő készségek hiánya a vállalaton belül jelentett kihívást a vállalatok számára a digitális átalakulás során.

A sikeres digitális átalakuláskor a megfelelő eszközökbe és technológiába való befektetés (válaszadók közel háromnegyedénél), a személyek képzésébe való befektetés (válaszadók több mint felénél), valamint a stratégia és a célok kommunikálása a munkavállalók felé (vállalkozások 40,7%-nál) bizonyultak a legkritikusabb lépéseknek.

A nehézségek ellenére a vállalkozások több, mint 85%-a biztosított valamilyen digitális technológiai vagy informatikai képzést alkalmazottainak az elmúlt évben. Legnépszerűbb a cégek által szervezett képzések voltak (44% biztosított ilyet), ezt követik a belső képzések saját szakemberrel, illetve az önképzés. A felmérésben részt vevő vállalkozások negyede iskolarendszerű képzés keretében is biztosított oktatást alkalmazottainak. 

2025-ben a tavalyi évhez képest valamennyivel kevesebben, a válaszadók 77,8%-a tervez digitális vagy informatikai képzést, továbbképzést biztosítani munkavállalói számára.

A felmérésben részt vevő cégek 93%-nak megítélése szerint adminisztrációs kötelezettségük az elmúlt időszakban nem csökkent. 55%-uk szerint üzleti helyzetük 2025-ben kielégítő lesz, 41%-uk szerint viszont rosszabbodni fog.

Forrás: ÉVOSZ, megjelent 2025-04-16.

Előző cikk

ErdőLab szakmai értékelő nap

Következő cikk

50 millió facsemete évente




(x) hirdetés
Exit mobile version