FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

EUDR – a halasztás részletei

Credits: Justin Paget

Az Európai Bizottság ma bemutatott javaslatában csak a kisvállalkozások számára tervezi az erdőirtás késleltetését. A tervezetet még jóvá kell hagynia a társjogalkotóknak, az EU-tagállamoknak a Tanácsban és az európai parlamenti képviselőknek, akik még további változtatásokat szorgalmazhatnak a jogszabályban.

A Bizottság ma célzott megoldásokat javasolt a vállalatok, a globális érdekelt felek, a harmadik országok és a tagállamok támogatására az EU erdőirtási rendeletének (EUDR) zökkenőmentes végrehajtása érdekében.

A mai javaslattal a Bizottság biztosítani kívánja, hogy az informatikai rendszer teljes mértékben működőképes legyen, hogy az EU hozzájárulhasson az erdőirtás elleni küzdelem globális kihívásának megoldásához. Ugyanakkor a javaslat egyszerűsíti a jelentéstételi kötelezettségeket, különösen a világ alacsony kockázatú országaiból származó mikro- és kis elsődleges piaci szereplők számára, miközben megőrzi a hatékony nyomonkövetési mechanizmust.

Az EUDR az erdőirtás elleni küzdelem egyik legfontosabb kezdeményezése. A Bizottság elkötelezett céljainak megvalósítása mellett.

Főbb intézkedések

Figyelembe véve az érdekelt felek visszajelzéseit a Bizottság egész éven át tartó egyszerűsítési erőfeszítései keretében, a Bizottság javaslata célzott egyszerűsítéseket vezet be a következőkre vonatkozó kötelezettségek csökkentése érdekében:

  • Azok a gazdasági szereplők és kereskedők, akik az EUDR hatálya alá tartozó termékeket forgalmazzák, miután azok az EU piacára kerültek. Ezek lehetnek például kiskereskedők vagy nagy EU-s gyártó vállalatok. Ezek a vállalatok a vonatkozó értékláncok downstream részében működnek. Az upstream gazdasági szereplők továbbra is kötelesek a kellő gondosság elvét alkalmazni.
  • Mikro- és kis méretű elsődleges feldolgozók alacsony kockázatú országokból világszerte, akik áruikat közvetlenül az európai piacon értékesítik. Ezek az EU-ban a mezőgazdasági és erdészeti termelők közel 100%-át fedik le.

Az informatikai rendszer hatékonyabb használata érdekében a Bizottság javasolja, hogy a downstream üzemeltetők és kereskedők ne legyenek többé kötelesek kellő gondossággal eljárásról szóló nyilatkozatot (DDS) benyújtani. Ezzel az egyszerűsítéssel csak egy bejelentés lesz szükséges az EUDR informatikai rendszerben a piacra lépéskor az egész ellátási lánc tekintetében. A jelentéstételi kötelezettségek és a felelősség azokra a gazdasági szereplőkre összpontosulna, akik elsőként hoznak forgalomba termékeket. Például a kakaóbabok esetében csak egy átvilágítási nyilatkozatot kellene benyújtania az EU piacára forgalmazó importőrnek, de a csokoládétermékek downstream gyártóinak nem kellene új átvilágítási nyilatkozatot benyújtaniuk az informatikai rendszerben.

A ma javasolt jelentős egyszerűsítéssel a mikro- és kis elsődleges piaci szereplők csak egy egyszerű, egyszeri nyilatkozatot nyújtanak be az EUDR informatikai rendszerébe. Ha az információ már rendelkezésre áll, például egy tagállami adatbázisban, a piaci szereplőknek maguknak nem kell semmilyen intézkedést tenniük az informatikai rendszerben. Ez az egyszerűsítés felváltja a gondossági nyilatkozatok rendszeres benyújtásának korábbi követelményét.

Átmeneti időszak a vállalatok számára az informatikai rendszer megerősítésére

A Bizottság emellett átmeneti időszakokat is javasol a zökkenőmentes átállás és az informatikai rendszer megerősítése érdekében.

Konkrétan ez azt jelenti, hogy az EUDR 2026. december 30-án lép hatályba a mikro- és kisvállalkozások számára. A nagy- és középvállalkozások esetében a dátum továbbra is 2025. december 30. marad, de a szabályok fokozatos bevezetésének biztosítása érdekében hat hónapos türelmi időszakot kapnak az ellenőrzések és a végrehajtás tekintetében.

A Bizottság a jogszabályban előírtaknak megfelelően az érdekelt felekkel szoros együttműködésben telepíti az informatikai rendszert, amelynek bevezetése 2024 decemberében történt. E párbeszéd keretében az előre jelzett műveletek számára és a gazdasági szereplők és az informatikai rendszer közötti interakciókra vonatkozó új előrejelzések az informatikai rendszerre nehezedő terhelés jelentős újragondolásához vezettek, amely a vártnál sokkal nagyobbnak bizonyult. A rendszernek képesnek kell lennie a törvény hatálya alá tartozó termékekre vonatkozó, valamennyi gazdasági szereplő által benyújtott átvilágítási nyilatkozatok feldolgozására.

Az új hatálybalépési időpontok, valamint a szállítói lánc szereplőinek kötelezettségeinek egyszerűsítése együttesen biztosítják, hogy az informatikai rendszer képes legyen fenntartani a várható terhelés szintjét.

A Bizottság vészhelyzeti terveken is dolgozik, hogy a gazdasági szereplők teljesíthessék az előírt kötelezettségeiket, amennyiben a jogalkotók nem fogadják el időben ezt a jogalkotási javaslatot, amely esetben az EUDR 2025. december 30-án lép hatályba.

Következő lépések

Az Európai Parlament és a Tanács most megvitatja a Bizottság javaslatát. A célzott módosítást hivatalosan is el kell fogadniuk az EU erdőirtási rendeletének hatálybalépése előtt.

A Bizottság felszólítja az Európai Parlamentet és a Tanácsot, hogy 2025 végéig gyorsan fogadják el a végrehajtási időszak meghosszabbítására irányuló javaslatot.

Az uniós fogyasztás okozza a globális erdőirtás mintegy 10%-át © adamikarl / Adobe Stock

Háttér

Az EU erdőirtási rendelete célja annak biztosítása, hogy az EU piacára kerülő egyes kulcsfontosságú áruk ne járuljanak hozzá az erdőirtáshoz és az erdők állapotromlásához az EU-ban és a világ más részein. Az erdőirtás és az erdők állapotromlása a klímaváltozás és a biológiai sokféleség csökkenésének fontos mozgatórugói – ez a két legfontosabb környezeti kihívás korunkban. Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) becslései szerint 1990 és 2020 között 420 millió hektár erdő – az Európai Unió területénél nagyobb terület – veszett el az erdőirtás következtében. A 2015–2020 közötti erdőirtási arányok alapján minden percben a brüsszeli Európai Parlamentet határoló Parc Léopold területének háromszorosát veszítjük el.

Az EUDR 2023. júniusi hatálybalépése óta a Bizottság folyamatosan együttműködik az érdekelt felekkel annak érdekében, hogy az EUDR végrehajtása egyszerű, méltányos és költséghatékony legyen. Az elmúlt években a Bizottság az EUDR alkalmazásához szükséges összes infrastruktúra létrehozására összpontosított, nevezetesen a 2025 áprilisában közzétett kiegészítő útmutató és gyakran ismételt kérdések (GYIK) dokumentumok, valamint a 2025 májusában közzétett benchmarking végrehajtási rendelet révén.

A Bizottság emellett egyszerűsítési erőfeszítéseket tett különböző szempontokból, amelyek becslések szerint 30%-kal csökkentenék a vállalatok adminisztratív költségeit és terheit.

2024 decemberében az Európai Unió 12 hónapos további bevezetési időszakot biztosított, így a jogszabály 2025. december 30-án lép hatályba a nagy- és középvállalkozások számára, 2026. június 30-án pedig a mikrovállalkozások és kisvállalkozások számára.

Teresa Ribera, a tiszta, igazságos és versenyképes átállásért felelős ügyvezető alelnök így kommentálta: “Ez a megközelítés biztonságot és stabilitást nyújt, és egyszerűsíti a nyomonkövetési folyamatot a mikro- és kisvállalkozások számára, amelyek egyénileg alig jelentenek kockázatot, de együttesen kritikus adatokat szolgáltatnak az általános nyomon-követhetőség fenntartásához. Világos végrehajtási ütemtervet kínálunk, amely biztosítja, hogy a rendelet zökkenőmentesen lépjen hatályba az év végén, lehetővé téve a nagyvállalkozások számára a fokozatos alkalmazkodást, miközben a mikro- és kisvállalkozásoknak több időt adunk a kiigazodásra.”

Jessika Roswall, környezetvédelmi, vízügyi reziliencia és versenyképes körforgásos gazdaságért felelős biztos rövid kommentárja a javaslathoz:
“Ma olyan csomagot mutatunk be, amely válaszol a valós végrehajtási kihívásokra. Ez a csomag egyszerűsíti a szabályokat, különösen a kisgazdák és a kisvállalkozások számára, miközben megőrzi Európa globális vezető szerepét az erdőirtás elleni küzdelemben. Nem az ambíciók csökkentéséről van szó, hanem arról, hogy a szabályok jobban és okosabban működjenek, mert a hatékony végrehajtás fontos.”

forrás: EurópaiBizottság sajtóközleménye / Euroactiv

Előző cikk

Elbukott az EU-s erdőmonitoring-javaslat

Következő cikk

Együtt az erdőtüzek megelőzéséért



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések