FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

EUDR – reakciók, állásfoglalások

Az Európai Bizottság tegnapi bejelentését követően, melyben az EUDR rendelet módosítási javaslatait részletezték, számos európai ország szakminisztériuma, illetve szakmai szervezetei éles hangú, bíráló állásfoglalásokat, közleményeket jelentettek meg. Rövid összeállításunkban Ausztria, Franciaország, Lengyelország, Németország, Románia, Svédország testületi reakcióit gyűjtöttük össze.

A CEE országok (Ausztria, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia, Szlovénia – kiegészülve Olaszországgal, Franciaországgal és Németországgal) faipari szervezetei is egyeztetnek a közös válaszuk mielőbbi véglegesítése érdekében.

Ausztria – Az EU Bizottság EUDR-re vonatkozó javaslatai még mindig nem elégségesek

Bécs, 2025.10.21 – Az Európai Bizottság ma bemutatta az EU erdőirtási rendeletének (EUDR) alkalmazására vonatkozó további lépéseket. Az EUDR – Roswall környezetvédelmi biztos eredeti bejelentésével ellentétben – a legtöbb vállalkozás számára nem kerül elhalasztásra. Ehelyett néhány könnyítésre van kilátás. Az osztrák faipar azonban kritikus szemmel nézi a Bizottság szándékait.

Dr. Erlfried Taurer, az Osztrák Faipari Szövetség elnöke így nyilatkozott: „A Bizottság tervei ugyan felvesznek néhány, az EUDR egyszerűsítésére irányuló javaslatunkat, de mégis hosszabb határidőre van szükségünk a rendelet alkalmazásához. A legtöbb tagállam még nem fogadta el a végrehajtási törvényeket, és nem nevezte meg a végrehajtó hatóságokat. Ráadásul a Bizottság maga is elismerte, hogy problémák vannak az informatikai rendszerrel. Ilyen körülmények között minden vállalkozás számára elengedhetetlen egy újabb, legalább tizenkét hónapos halasztás. Ezenkívül a Bizottság által ma bemutatott javaslatokat a vállalkozásoknak és a tagállamoknak is elő kell készíteniük.”

A Bizottság többek között azt javasolja, hogy a fafeldolgozók, mint downstream piaci szereplők, ne legyenek kötelesek saját gondossági nyilatkozatot benyújtani. Taurer hangsúlyozza: „Az iparág támogatja az EUDR célját, hogy lassítsa és megállítsa a globális erdőirtást. De nem szükséges az egész gazdaságot az EUDR-rel terhelni. Fontos, hogy a faipari értéklánc versenyképes maradjon, és ne gyengüljön a különböző követelmények miatt. Ezért felszólítom az Európai Tanácsot és az Európai Parlamentet, hogy maradjanak kitartóak az EUDR ügyében, és biztosítsák a faipar további könnyítéseit. Vállalatainknak könnyítésekre, ésszerű keretfeltételekre és jogbiztonságra van szükségük.”

A Bizottság javaslatait még jóvá kell hagynia az Európai Tanácsnak és az Európai Parlamentnek.

Háttér: EUDR – haszontalan bürokrácia

Az EU erdőirtási rendelet (EUDR) kötelezi a vállalkozásokat, hogy a fa és a fatermékek feldolgozásának minden lépésénél igazolják, hogy nincs erdőirtási kockázat – a nyersanyagtól a késztermékig. Az EUDR nemcsak az importra, hanem az EU-n belüli gyártásra, kereskedelemre és exportra is vonatkozik. A vállalkozásoknak folyamatosan igazolniuk kell magukat. A gyakorlatban ez megvalósíthatatlan bürokratikus terhet jelent. A raktárakban és a további feldolgozás során történő keveredés miatt több ezer referenciaszámot kellene kezelni és továbbadni – minden feldolgozási lépésnél, minden szállításnál, minden terméknél. Az így keletkező adatáradat sem ellenőrizhető, sem célravezető.

Egy finn tanulmány a bevezetés költségeit csak ott több mint 200 millió euróra, valamint az éves működési költségeket 65 millió euróra becsüli. A Német Faipari Szövetség (HDH) felmérése szerint az EUDR bevezetésének költségei 1,8 milliárd euróra rúgnának, az éves működés pedig további 1,2 milliárd eurót tenne ki. Európa-szerte milliárdokat emészthet fel a rendszer – anélkül, hogy észrevehető hozzáadott értéket teremtene.

Németország – Az EU Bizottság EUDR-re vonatkozó javaslata rossz irányba mutat – Rainer szövetségi miniszter alapvető átdolgozást követel

A ma bemutatott EU-erdőirtási rendelet (EUDR) módosításával kapcsolatban Alois Rainer szövetségi mezőgazdasági, élelmezési és vidékügyi miniszter a következőket nyilatkozta:

„A legfontosabb követelés, a nulla kockázatú változat, nem szerepel a benyújtott javaslatban. A bürokrácia így továbbra is túl nagy terhet jelent, és feleslegesen terheli a vállalkozásokat. A ma bemutatott javaslat ezért ebben a formájában elfogadhatatlan, és sürgősen átdolgozásra szorul. Németországban nincs erdőirtás, ezt a rendeletnek is tükröznie kell. Ezért továbbra is ragaszkodni fogok ahhoz, hogy az EUDR-be bevezessék a nulla kockázatú változatot, ahogyan azt a koalíciós szerződésben rögzítettük. Csak így tudjuk teljesen elhárítani a gazdaságunkra nehezedő hatalmas és teljesen felesleges terhet.

Az, hogy az EUDR-t most csak a kisvállalkozásokra halasztják el, elfogadhatatlan, és sok vállalkozást meglepetésként ér. Ez a javaslat néhány javítás ellenére is teljesen elégtelen, és nem veszi figyelembe az európaiak valós helyzetét. Új, gyakorlatban alkalmazható változatra van szükségünk, amely jogbiztonságot teremt, és nem gátolja tovább gazdaságunkat.”

Svédország – Svéd Erdészeti Iparszövetség: Több időre van szükség a valós EUDR-felülvizsgálathoz és végrehajtáshoz

A Svéd Erdészeti Szövetség üdvözli azt a pontosítást, hogy az EU erdőirtási rendelet (EUDR) értelmében csak az értéklánc első szereplője lesz felelős a kellő gondosság elvének megfelelő nyilatkozatok benyújtásáért. Ez egy lépés a helyes irányba, amely válaszol az iparág aggályaira és segít csökkenteni a felesleges párhuzamosságokat.

„Bíztató látni, hogy a Bizottság elismeri, hogy a további lánc-szereplőket nem szabad ismételt átvilágítási kötelezettségekkel terhelni” – mondja Viveka Beckeman, a Svéd Erdészeti Szövetség főigazgatója. „Ez a kiigazítás elengedhetetlen a komplex ellátási láncokban a gyakorlati megfelelés lehetővé tételéhez.”

A Bizottság javaslata azonban nem biztosítja az iparág által remélt szabályozási egyszerűsítést és jogi egyértelműséget. Az a követelmény, hogy a referencia számok a teljes értékláncban kövessék a termékeket, jelentős adminisztratív terhet ró az iparágra, anélkül, hogy érdemi nyomonkövethetőséget biztosítana.

„Komolyan megkérdőjelezzük, hogy ez valóban releváns nyomonkövethetőséget eredményez-e, és miért kell a lánc-szereplőknek továbbra is jelentős felelősséget vállalniuk és szigorú szankciókkal szembesülniük anélkül, hogy méltányos esélyük lenne ezek kezelésére” – folytatja Beckeman.

„A rendszer továbbra is túlzottan terhes, és fennáll a kockázata, hogy több ezer vállalat számára végrehajthatatlanná válik Európában.”

A javasolt változtatások jelentős változásokat hoznak a rendszer várható működésében, valamint új kérdőjeleket vetnek fel, ugyanakkor a végrehajtás határideje továbbra is rendkívül szűk. Több ezer vállalatnak kell alkalmazkodnia Európában egy komplex és folyamatosan változó szabályozáshoz, gyakorlatilag átmeneti időszak nélkül.

„Nem reális ilyen rövid időn belül újratárgyalni egy ilyen összetett szabályozási keretet, és elvárni a vállalatoktól, hogy azonnal megfeleljenek az új szabályoknak” – hangsúlyozza Beckeman. „Sürgetjük a Bizottságot, hogy biztosítson több időt az alkalmazkodásra, és hogy a javaslatot a Parlament és a tagállamok megfelelően megvitathassák.”

Ez a döntés rávilágít a Bizottság versenyképességre és a szabályozás egyszerűsítésére vonatkozó kijelentett törekvései és a valós cselekvései közötti aggasztó szakadékra. Ha a Bizottság, a tagállamok és az Európai Parlament valóban elkötelezettek az európai ipar támogatásában és az erdőirtás elleni küzdelemben, akkor sürgősen felül kell vizsgálniuk az ütemtervet, és el kell kezdeniük a jogszabályok alapos felülvizsgálatát. Ez szükséges ahhoz, hogy az EUDR végrehajtása mind gyakorlati, mind jogi szempontból megvalósítható legyen.

Franciaország – Az Európai Bizottság javaslata az EU-rendelet módosítására rossz irányba mutat

Közzététel: 2025. október 22. Fédération Nationale du Bois – Nemzeti Faipari Szövetség

  • Ugyanazt a végrehajtási dátumot kell alkalmazni minden vállalkozásra és minden ellenőrző hatóságra, hogy ne „fojtsák meg” és ne tartsák túszul a kkv-kat.
  • A javaslat csak marginálisan egyszerűsíti az európai feldolgozóipari vállalkozások munkáját az egész értékláncban.
  • A javaslat nem biztosít jogbiztonságot a vállalkozások számára, mivel a GYIK-ben és az iránymutatásokban előírt alkalmazási megoldások nem szerepelnek benne.
  • Az európai vállalkozásokra nehezedő verseny torzulása továbbra is fennáll.
  • A kockázatos országok besorolása továbbra is fantazmagórikus, és az egész kezdeményezés hitelét aláássa.
  • Az adatbázis nem biztonságos, és 2026. január 1-jéig sem lehet az, miközben az összegyűjtött adatok rendkívül érzékenyek lesznek.

Az európai faipari vállalkozások mindegyike támogatja az erdőirtás aktív leküzdését a világ azon területein, ahol ez előfordul. Ez környezetvédelmi, de gazdasági szempontból is szükséges, mivel ezeket a fákat legtöbbször alacsony áron értékesítik, ami rontja az európai vállalatok jövedelmezőségét.

Az egész európai iparág osztja ezt a véleményt: az Európai Bizottság javaslatát egyhangúlag elutasítják. A javaslat nem elég pragmatikus és reális, és „megfojtja” az európai kkv-kat.

A javaslatok elrugaszkodnak a valóságtól, és erősen elszakadnak a gyakorlati realitásoktól.

Az országok kockázati besorolását felül kell vizsgálni: egyetlen olyan ország sem szerepel a kockázati listán, ahol jelentős az erdőirtás, kezdve a Mercosurral, Indonéziával, Ukrajnával… Igaz-e, hogy az Európai Bizottság titkos megállapodásokat írt alá, hogy alulbecsülje ezeknek az országoknak a kockázatát?

A világ többi részén (harmadik országokban) a „nemzeti” kereskedelem mentesül az EU-n belüli kereskedelemre vonatkozó kötelezettség alól. Csak az EU-ba irányuló vagy onnan származó áruforgalom tartozik az EU-n belüli kereskedelemre vonatkozó kötelezettség hatálya alá.

Miért ragaszkodik akkor az Európai Bizottság az EU-n belüli kereskedelemre vonatkozó RDUE-k alkalmazásához? Ez a verseny torzulása felháborítja a vállalkozásokat, mert a Bizottság csak az európai vállalkozásokra ró olyan adminisztratív terhet, amelyet versenytársaik nem viselnek. Ez az adminisztratív teher becslések szerint évente több mint 20 milliárd eurót tesz ki, miközben Európában nincs erdőirtás. Az erdőterületek folyamatosan növekednek, például Franciaországban évi 85 000 hektárral. Az európai vállalatok azt kérik, hogy szüntessék meg ezt a kizárólag az európai vállalatokra kirótt kollektív büntetést, hogy a világ minden országa ugyanazoknak a szabályoknak legyen alávetve. Röviden: állítsák vissza a méltányosságot és a józan észt.

A vállalatok azt is kérik, hogy a végrehajtás időpontja mindenki számára azonos legyen. Ki hiheti el, hogy egy kisvállalkozás 2027-ben végrehajtásra kötelezheti egy multinacionális vállalatot, amikor az multinacionális vállalat 2026-ban már köteles végrehajtani? Ez megfojtja a kkv-kat.

A gyakran ismételt kérdésekben és iránymutatásokban biztosított rugalmasságot be kell építeni a rendeletbe, hogy jogi biztonságot nyújtson a vállalkozásoknak, ellenkező esetben ezek a rugalmassági intézkedések hatálytalanok maradnak.

Az európai adatbázis (IT-rendszer) fő hibája, hogy nem biztonságos.

Nincs ellenőrzési és személyazonosság-ellenőrzési eljárás. Az a személy, aki elsőként létrehozza és összekapcsolja felhasználói fiókját egy X vállalati fiókkal, az X fiók rendszergazdájának minősül. Az egyetlen szükséges információ a vállalat elérhetőségei és azonosító száma. Bármely természetes személy, aki ezt követően szintén összekapcsolni kívánja felhasználói fiókját az X vállalati fiókkal, kérelmet kell benyújtania a rendszergazdához.

Jelenleg semmi sem akadályozza meg egy rossz szándékú személyt abban, hogy felhasználói fiókot hozzon létre, és azt egy olyan vállalati fiókhoz társítsa, amely még nem lett más felhasználói fiókokhoz társítva. Semmi sem akadályozza meg ezt a személyt abban, hogy csalárd nyilatkozatokat tegyen egy eltulajdonított fiók nevében.

Az adatbázis feltörésének kockázata nagyon magas. A közölt adatok kereskedelmi szempontból rendkívül érzékenyek. Nincs biztonsági eljárás: minden egy helyen van tárolva.

Ez a döntés rávilágít a Bizottság versenyképességre és a szabályozás egyszerűsítésére vonatkozó ambíciói és a valós cselekvései közötti aggasztó eltérésre. Ha a Bizottság, a tagállamok és az Európai Parlament valóban elkötelezettek az európai ipar támogatásában és az erdőirtás elleni küzdelemben, akkor sürgősen felül kell vizsgálniuk az ütemtervet, és alapos felülvizsgálatot kell kezdeményezniük a jogszabályok tekintetében. Ez szükséges ahhoz, hogy az EU-származási igazolás végrehajtása konkrét és jogilag alkalmazható legyen.

Lengyelország – A Lengyel Faipari Kereskedelmi Kamara álláspontja az Európai Bizottság EUDR-re vonatkozó javaslatairól

A Lengyel Faipari Kereskedelmi Kamara aggodalmát fejezi ki az Európai Bizottság által október 21-én előterjesztett, az EUDR végrehajtására vonatkozó javaslatok miatt. A bejelentett változtatások nem oldják meg a rövid végrehajtási időszakkal és a különösen a kis- és középvállalkozásokra nehezedő aránytalan adminisztratív terhekkel kapcsolatos legfontosabb problémákat.

Bár a kkv-k elvileg egyszerűsített eljárásoknak vannak alávetve, a gyakorlatban ugyanazokkal a követelményekkel kell szembenézniük, mint a nagyvállalatoknak. Ennek oka, hogy többségük alvállalkozóként vagy beszállítóként működik nagyvállalatok számára, amelyek az EUDR betartása érdekében megkövetelik partnereiktől a szabályozás teljes betartását. Ennek eredményeként még a kis faipari üzemek is kénytelenek lesznek költséges és összetett ellátási lánc-ellenőrzési rendszereket bevezetni, hogy megőrizzék szerződéseiket és piaci hozzáférésüket.

A PIGPD hangsúlyozza, hogy a tagállamokban folyó jogalkotási munka jelenlegi ütemét figyelembe véve legalább 12 hónappal el kell halasztani a rendeletek hatálybalépését. Lengyelországban az EUDR-t végrehajtó törvény még nem került kidolgozásra, annak ellenére, hogy a Klíma- és Környezetvédelmi Minisztérium korábban bejelentette. A nemzeti szabályozás tervezetét még nem készítették el és nem tették közzé, ami tovább növeli a vállalkozások bizonytalanságát és megnehezíti az új kötelezettségekre való felkészülést.

A következőket kérjük: a jelentéstétel és a megfelelés további egyszerűsítése, az Európai Unióból származó nyersanyagokat felhasználó összes vállalatra kiterjedő „nulla kockázat” kategória bevezetése, a kkv-k számára valódi technikai és pénzügyi támogatás nyújtása, valamint a jogbiztonság és a követelmények arányosságának biztosítása az ellátási lánc egészében.

Ezek a változások nélkül az EUDR túlzott bürokráciához vezet, ami az európai, köztük a lengyel faipari ágazat versenyképességének gyengülését eredményezi, ahelyett, hogy hatékonyan támogatná a környezetvédelmi célokat.

Vállalatainknak könnyítésre, észszerű cselekvési keretre és jogbiztonságra van szükségük.

Románia – ASFOR reakció

„Az ASFOR üdvözli, hogy az Európai Bizottság egyszerűsítési megoldásainak részeként elfogadta az egyik javaslatát, amely szerint a kettős jelentéstétel elkerülése érdekében a nemzeti adatbázisokat integrálni kell az EUDR-IT rendszerbe. Ez az adminisztratív józan ész példája, amely megmutatja, hogy a digitalizálás és az átláthatóság kéz a kézben járhat az erdők védelmével. Románia így nemcsak az európai megoldás részévé válik, hanem a fenntarthatóság kiépítésének referenciaértékévé is – valós adatokkal, felelősségteljes emberekkel és a polgárokért dolgozó intézményekkel” – mondta Ciprian-Dumitru Muscă, az ASFOR elnöke.

Az ASFOR elnöke hozzátette: „Remélem, hogy az Európai Bizottság nem fog sietni, és csak akkor fogja életbe léptetni az EUDR rendeletet, amikor az informatikai rendszer és az eljárás teljesen egyértelmű lesz minden érdekelt fél számára. A halasztás továbbra is szükséges – nem azért, hogy gyengítse a környezetvédelmi törekvéseket, hanem hogy biztosítsa a helyes és működőképes végrehajtást. A rendeletnek a haladás eszközének kell lennie, nem pedig bürokratikus terheknek.”

A SUMAL révén Románia bebizonyítja, hogy a digitális nyomonkövethetőség nemcsak ellenőrzési mechanizmus, hanem az erdők védelmének és a piaci bizalom építésének eszköze is lehet.

A globális kontextus: az erdők a gazdaság és az etika között

A 2023 júniusában elfogadott EUDR célja, hogy az erdőirtással kapcsolatos termékeket – fát, kakaót, kávét, gumit, pálmaolajat és szóját – eltávolítsa az EU piacáról.

A FAO szerint 1990 és 2020 között több mint 420 millió hektár erdő tűnt el, és Európa élen jár ennek a tendenciának a megállításában.

Románia most egy konkrét példával járul hozzá ehhez: egy átfogó, funkcionális és nyilvánosan ellenőrizhető digitális nyomonkövethetőségi rendszerrel.

Lehetőség Románia számára

A román szereplők – többnyire kkv-k – számára a határidők meghosszabbítása és az eljárások egyszerűsítése biztosítja a szükséges időt az alkalmazkodáshoz.

Az ASFOR továbbra is támogatást nyújt a rendelet megértéséhez és alkalmazásához, így a potenciális akadályt regionális vezető szerephez vezető lehetőséggé alakítja.

szerk/ford: Tóth János, forrás: a logokra kattinva

Előző cikk

140 éves a Roth Gyula Technikum

Következő cikk

Állami elismerések október 23-a alkalmából



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések