FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

EUDR – végjáték – v12.4

Az Európai Unió Tanácsának elnöksége és az Európai Parlament képviselői 2025. december 4-én ideiglenes politikai megállapodásra jutottak az erdőirtásmentes termékekről szóló uniós rendelet (EUDR) célzott felülvizsgálatáról. A cél a meglévő szabályok egyszerűsítése és alkalmazásuk elhalasztása, hogy a gazdasági szereplők, a kereskedők és a hatóságok megfelelően felkészülhessenek.

A tagállamok és az érdekelt felek aggályai nyomán, amelyek a vállalatok és a közigazgatás felkészültségére, valamint az új információs rendszerrel kapcsolatos technikai kérdésekre vonatkoztak, a társjogalkotók támogatták a Bizottság célzott egyszerűsítését a kellő gondosság elvének alkalmazásában. A társjogalkotók eltávolították a Bizottság által eredetileg a nagy- és középvállalkozások számára javasolt „türelmi időszakot”, és helyette egyértelműen meghosszabbították az alkalmazás időpontját minden gazdasági szereplő számára 2026. december 30-ig, további hat hónapos türelmi idővel a mikro- és kisvállalkozások számára.

A megállapodás főbb elemei

A két intézmény megbízatása nagyon hasonló volt a rendelet alkalmazásának elhalasztása és további egyszerűsítési intézkedések bevezetése tekintetében, amelyek középpontjában az adminisztratív terhek csökkentése állt, miközben a rendelet célkitűzései megmaradtak.

A megállapodás értelmében a szükséges átvilágítási nyilatkozat benyújtásának kötelezettsége és felelőssége kizárólag azokra az üzemeltetőkre hárul, akik elsőként helyezik forgalomba a terméket. A társjogalkotók megállapodtak abban, hogy csak az ellátási lánc első downstream szereplője lesz felelős az első átvilágítási nyilatkozat hivatkozási számának összegyűjtéséért és megőrzéséért, ahelyett, hogy azt továbbadná a lánc további szereplőinek.

A mikro- és kis elsődleges szereplők számára egyszerűsített nyilatkozat is pontosításra került. Ezek a szereplők csak egyszeri egyszerűsített nyilatkozatot nyújtanak be, és nyilatkozatazonosítót kapnak, amely elegendő a nyomon-követhetőség céljára.

Ezenkívül mindkét társjogalkotó hangsúlyozta annak fontosságát, hogy folyamatos párbeszédet folytassanak a szakértőkkel, az érdekelt felekkel és az összes érintett szereplővel az EUDR végrehajtásáról. Ez a Bizottság szakértői csoportjának, a világ erdőinek védelméről és helyreállításáról szóló több érdekelt felet tömörítő platformjának meglévő keretében kell megvalósulnia. Mindkét intézmény megállapodott abban is, hogy az illetékes hatóságokat kötelezi a jelentős informatikai rendszerzavarok bejelentésére a Bizottságnak a rendszer zökkenőmentes működésének biztosítása érdekében, de rugalmasságot biztosítva az adminisztratív terhek minimalizálása érdekében.

Az adminisztratív terhek további csökkentése érdekében a jogalkotók megállapodtak abban is, hogy bizonyos nyomtatott termékeket (például könyveket, újságokat, nyomtatott képeket) kivonnak a rendelet hatálya alól, tükrözve az ezekkel a termékekkel kapcsolatos korlátozott erdőirtási kockázatot.

A két jogalkotó felkérte az Európai Bizottságot, hogy végezzen egyszerűsítési felülvizsgálatot, és 2026. április 30-ig nyújtson be erről jelentést. A jelentésnek értékelnie kell az EUDR hatását és adminisztratív terheit, különösen a kisebb szereplők számára, és meg kell jelölnie a feltárt problémák megoldásának módjait, többek között iránymutatások és az információs rendszer fejlesztése révén. A jelentéshez adott esetben jogalkotási javaslatot is csatolni kell.

A szocialista Delara Burkhardt szerint az eredmény várható volt, de mégis csalódást okozott. „Két egyértelmű vörös vonalunk volt: nem fogadhatjuk el a rendelet alkalmazása előtti felülvizsgálatot” – tette hozzá.

A tárgyalások előtt az Euractivnak nyilatkozva a Parlament vezető tárgyalója, Christine Schneider az Európai Néppártból elmondta, hogy a felülvizsgálati záradék nem feltétlenül jelenti azt, hogy áprilisban az egész szöveget újra megnyitják.

MEP Christine Schneider (EPP, Germany) [Photographer: Philippe BUISSIN Copyright: © European Union 2024 – Source : EP]

„El akarjuk kerülni, hogy ismét időnyomás alá kerüljünk, anélkül, hogy lehetőségünk lenne demokratikus módon megvitatni a kérdéseket” – tette hozzá.

Következő lépések

Az ideiglenes megállapodást most mindkét intézménynek jóvá kell hagynia és hivatalosan elfogadnia, mielőtt hatályba lépne, és felváltaná a jelenlegi EUDR-t.

Az európai parlamenti képviselők és a Tanács között egyetlen tárgyalási fordulóban megkötött megállapodást az Európai Parlament december 15-i strasbourgi plenáris ülésén fogja hivatalosan jóváhagyni.

Eközben az EU kormányainak is meg kell adniuk végleges jóváhagyásukat.

Háttér

Az erdőirtásmentes termékekről szóló rendelet 2023 júniusában lépett hatályba azzal a céllal, hogy biztosítsa, hogy az EU piacára kerülő vagy onnan exportált bizonyos áruk, például szarvasmarha, kakaó, kávé, olajpálma, gumi, szója és fa, valamint azokból előállított termékek ne okozzanak erdőirtást vagy erdőromlást.

Fő rendelkezései eredetileg 2024. december 30-tól léptek volna hatályba. A tagállamok, harmadik országok, kereskedők és gazdasági szereplők által a felkészültség kapcsán felvetett aggályok nyomán 2024 decemberében egy évvel elhalasztották a hatálybalépést. Ennek eredményeként a jelenlegi EUDR 2025. december 30-tól lép hatályba.

A Bizottság által 2025 októberében javasolt új módosítás a végrehajtás során továbbra is fennálló kihívásokra reagál, különös tekintettel az EU információs rendszerének hatékony működésének biztosítására és a kisebb piaci szereplők adminisztratív terheinek enyhítésére.

forrás: EU Tanács


Az Osztrák Fűrészipari Szövetség már közzé is tette a fenti döntéssel kapcsolatos nyilatkozatát.

Az Európai Bizottság, az Európai Tanács és az Európai Parlament közötti tárgyalások („trilógus”) az EU erdőirtási rendeletéről (EUDR) 2025. december 4-én zárultak le. „Az erdőirtási rendeletet végre úgy módosították, hogy felismerték az alapvető problémákat és megakadályozták a sokrétű ellátási láncok komoly veszélyeztetését” – kommentálta a tárgyalások eredményét Dr. Erlfried Taurer, az Osztrák Faipari Szövetség elnöke. Az EUDR alkalmazását 12 hónappal, 2027. január elejéig elhalasztják, és eltekintenek a rendkívül költséges referenciaszámok folyamatos továbbításától az egész ellátási láncban.

A faipar szempontjából ez csökkenti az EUDR bürokratikus terheit, anélkül hogy veszélyeztetné a globális erdőirtás elleni küzdelem fontos célját. „Az Európai Bizottság évekig szemet hunyt e és más jelzések előtt. Az EUDR végre arra összpontosít, hogy a nyersanyagok és termékek először a belső piacon jelennek meg, ahelyett, hogy az egész faipart és ügyfeleinket hatalmas bürokráciával terhelné. Az eredeti EUDR legabszurdabb következményei, például a fa- és papírtermékekben szereplő több százezer referenciaszám, most nem fognak bekövetkezni.

Köszönöm Norbert Totschnig szövetségi miniszternek, aki szakértelmével számos más tagállam miniszterét meggyőzte az EUDR hiányosságairól” – hangsúlyozta Taurer.

A háromoldalú tárgyalások eredményeit az elkövetkező hetekben még hivatalosan is meg kell erősítenie az Európai Tanácsnak és az Európai Parlamentnek.

A javított EUDR mégis több munkát jelent Ezeknek a pragmatikus változtatásoknak ellenére az EUDR további bizonyítási kötelezettségeket ró majd több millió erdőtulajdonosra. Az erdőirtás kockázatának nem kitett országok, mint Ausztria, nincs szükségük ezekre az új bürokratikus követelményekre és dokumentációs kötelezettségekre. Taurer ezt így magyarázza: „Az erdőgazdálkodásnak és a faiparnak közösen kell megoldásokat kidolgoznia a nyersanyagáramlás és a faipari értékláncunk ellátásbiztonságának biztosítása érdekében. Közösen minden lehetőséget megragadunk, hogy a politikusokat a gyakorlatiasság és a további egyszerűsítések irányába tereljük.”

A jövőre tekintve: végre a megfelelő prioritásokat kell megfogalmazni!

Az EUDR esetében sikerült elkerülni a legrosszabb bürokratikus túlzásokat. Az EUDR mégis szimbolizálja a rossz irányú fejlődést Európában. Európa évtizedek óta elmerül egy túlburjánzó, nem célszerű szabályozási kultúrában. „Az EUDR egy olyan problémára irányul, amely Európában egyáltalán nem létezik.

Az erdőirtás más kontinenseken zajlik. De vállalkozásainknak minden feldolgozási lépésben – a nyersanyagtól a közbenső termékeken át a végtermékig – dokumentálniuk és igazolniuk kellett volna, hogy eredetileg nem történt erdőirtás” – kritizálja Taurer, és így folytatja:
„Bár az erdőterületek Európában évtizedek óta növekednek, és már léteznek uniós szabályok a fa importjára vonatkozóan, tagvállalataink drámai gazdasági változások közepette kénytelenek voltak foglalkozni ezzel a szabályozási őrülettel.”

Az EUDR javítása Taurernek reményt ad arra, hogy az EU szintjén új megértés alakul ki. „Az EUDR a valóság miatt bukott meg, mert az Európai Bizottság sokáig figyelmen kívül hagyta a gyakorlatból származó jelzéseket.

Jessika Roswall környezetvédelmi biztos most bebizonyította, hogy a konstruktív párbeszéd eredményes. Európának bátorságra van szüksége a egyszerűsítéshez, nem pedig a további bonyolításhoz. Az EUDR javítása felszólítás Brüsszelnek: végre állítsátok fel a megfelelő prioritásokat!” – hangsúlyozza Taurer.

Előző cikk

Erdőmánia – erdőápolások



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések