Az Európai Bizottság ma bemutatott javaslatában csak a kisvállalkozások számára tervezi az erdőirtás késleltetését. A tervezetet még jóvá kell hagynia a társjogalkotóknak, az EU-tagállamoknak a Tanácsban és az európai parlamenti képviselőknek, akik még további változtatásokat szorgalmazhatnak a jogszabályban.
A mai javaslattal a Bizottság biztosítani kívánja, hogy az informatikai rendszer teljes mértékben működőképes legyen, hogy az EU hozzájárulhasson az erdőirtás elleni küzdelem globális kihívásának megoldásához. Ugyanakkor a javaslat egyszerűsíti a jelentéstételi kötelezettségeket, különösen a világ alacsony kockázatú országaiból származó mikro- és kis elsődleges piaci szereplők számára, miközben megőrzi a hatékony nyomonkövetési mechanizmust.
Az EUDR az erdőirtás elleni küzdelem egyik legfontosabb kezdeményezése. A Bizottság elkötelezett céljainak megvalósítása mellett.

Főbb intézkedések
Figyelembe véve az érdekelt felek visszajelzéseit a Bizottság egész éven át tartó egyszerűsítési erőfeszítései keretében, a Bizottság javaslata célzott egyszerűsítéseket vezet be a következőkre vonatkozó kötelezettségek csökkentése érdekében:
- Azok a gazdasági szereplők és kereskedők, akik az EUDR hatálya alá tartozó termékeket forgalmazzák, miután azok az EU piacára kerültek. Ezek lehetnek például kiskereskedők vagy nagy EU-s gyártó vállalatok. Ezek a vállalatok a vonatkozó értékláncok downstream részében működnek. Az upstream gazdasági szereplők továbbra is kötelesek a kellő gondosság elvét alkalmazni.
- Mikro- és kis méretű elsődleges feldolgozók alacsony kockázatú országokból világszerte, akik áruikat közvetlenül az európai piacon értékesítik. Ezek az EU-ban a mezőgazdasági és erdészeti termelők közel 100%-át fedik le.
Az informatikai rendszer hatékonyabb használata érdekében a Bizottság javasolja, hogy a downstream üzemeltetők és kereskedők ne legyenek többé kötelesek kellő gondossággal eljárásról szóló nyilatkozatot (DDS) benyújtani. Ezzel az egyszerűsítéssel csak egy bejelentés lesz szükséges az EUDR informatikai rendszerben a piacra lépéskor az egész ellátási lánc tekintetében. A jelentéstételi kötelezettségek és a felelősség azokra a gazdasági szereplőkre összpontosulna, akik elsőként hoznak forgalomba termékeket. Például a kakaóbabok esetében csak egy átvilágítási nyilatkozatot kellene benyújtania az EU piacára forgalmazó importőrnek, de a csokoládétermékek downstream gyártóinak nem kellene új átvilágítási nyilatkozatot benyújtaniuk az informatikai rendszerben.
A ma javasolt jelentős egyszerűsítéssel a mikro- és kis elsődleges piaci szereplők csak egy egyszerű, egyszeri nyilatkozatot nyújtanak be az EUDR informatikai rendszerébe. Ha az információ már rendelkezésre áll, például egy tagállami adatbázisban, a piaci szereplőknek maguknak nem kell semmilyen intézkedést tenniük az informatikai rendszerben. Ez az egyszerűsítés felváltja a gondossági nyilatkozatok rendszeres benyújtásának korábbi követelményét.

Átmeneti időszak a vállalatok számára az informatikai rendszer megerősítésére
A Bizottság emellett átmeneti időszakokat is javasol a zökkenőmentes átállás és az informatikai rendszer megerősítése érdekében.
Konkrétan ez azt jelenti, hogy az EUDR 2026. december 30-án lép hatályba a mikro- és kisvállalkozások számára. A nagy- és középvállalkozások esetében a dátum továbbra is 2025. december 30. marad, de a szabályok fokozatos bevezetésének biztosítása érdekében hat hónapos türelmi időszakot kapnak az ellenőrzések és a végrehajtás tekintetében.
A Bizottság a jogszabályban előírtaknak megfelelően az érdekelt felekkel szoros együttműködésben telepíti az informatikai rendszert, amelynek bevezetése 2024 decemberében történt. E párbeszéd keretében az előre jelzett műveletek számára és a gazdasági szereplők és az informatikai rendszer közötti interakciókra vonatkozó új előrejelzések az informatikai rendszerre nehezedő terhelés jelentős újragondolásához vezettek, amely a vártnál sokkal nagyobbnak bizonyult. A rendszernek képesnek kell lennie a törvény hatálya alá tartozó termékekre vonatkozó, valamennyi gazdasági szereplő által benyújtott átvilágítási nyilatkozatok feldolgozására.
Az új hatálybalépési időpontok, valamint a szállítói lánc szereplőinek kötelezettségeinek egyszerűsítése együttesen biztosítják, hogy az informatikai rendszer képes legyen fenntartani a várható terhelés szintjét.
A Bizottság vészhelyzeti terveken is dolgozik, hogy a gazdasági szereplők teljesíthessék az előírt kötelezettségeiket, amennyiben a jogalkotók nem fogadják el időben ezt a jogalkotási javaslatot, amely esetben az EUDR 2025. december 30-án lép hatályba.
Következő lépések
Az Európai Parlament és a Tanács most megvitatja a Bizottság javaslatát. A célzott módosítást hivatalosan is el kell fogadniuk az EU erdőirtási rendeletének hatálybalépése előtt.
A Bizottság felszólítja az Európai Parlamentet és a Tanácsot, hogy 2025 végéig gyorsan fogadják el a végrehajtási időszak meghosszabbítására irányuló javaslatot.

Háttér
Az EU erdőirtási rendelete célja annak biztosítása, hogy az EU piacára kerülő egyes kulcsfontosságú áruk ne járuljanak hozzá az erdőirtáshoz és az erdők állapotromlásához az EU-ban és a világ más részein. Az erdőirtás és az erdők állapotromlása a klímaváltozás és a biológiai sokféleség csökkenésének fontos mozgatórugói – ez a két legfontosabb környezeti kihívás korunkban. Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) becslései szerint 1990 és 2020 között 420 millió hektár erdő – az Európai Unió területénél nagyobb terület – veszett el az erdőirtás következtében. A 2015–2020 közötti erdőirtási arányok alapján minden percben a brüsszeli Európai Parlamentet határoló Parc Léopold területének háromszorosát veszítjük el.
Az EUDR 2023. júniusi hatálybalépése óta a Bizottság folyamatosan együttműködik az érdekelt felekkel annak érdekében, hogy az EUDR végrehajtása egyszerű, méltányos és költséghatékony legyen. Az elmúlt években a Bizottság az EUDR alkalmazásához szükséges összes infrastruktúra létrehozására összpontosított, nevezetesen a 2025 áprilisában közzétett kiegészítő útmutató és gyakran ismételt kérdések (GYIK) dokumentumok, valamint a 2025 májusában közzétett benchmarking végrehajtási rendelet révén.
A Bizottság emellett egyszerűsítési erőfeszítéseket tett különböző szempontokból, amelyek becslések szerint 30%-kal csökkentenék a vállalatok adminisztratív költségeit és terheit.
2024 decemberében az Európai Unió 12 hónapos további bevezetési időszakot biztosított, így a jogszabály 2025. december 30-án lép hatályba a nagy- és középvállalkozások számára, 2026. június 30-án pedig a mikrovállalkozások és kisvállalkozások számára.

Teresa Ribera, a tiszta, igazságos és versenyképes átállásért felelős ügyvezető alelnök így kommentálta: “Ez a megközelítés biztonságot és stabilitást nyújt, és egyszerűsíti a nyomonkövetési folyamatot a mikro- és kisvállalkozások számára, amelyek egyénileg alig jelentenek kockázatot, de együttesen kritikus adatokat szolgáltatnak az általános nyomon-követhetőség fenntartásához. Világos végrehajtási ütemtervet kínálunk, amely biztosítja, hogy a rendelet zökkenőmentesen lépjen hatályba az év végén, lehetővé téve a nagyvállalkozások számára a fokozatos alkalmazkodást, miközben a mikro- és kisvállalkozásoknak több időt adunk a kiigazodásra.”
Jessika Roswall, környezetvédelmi, vízügyi reziliencia és versenyképes körforgásos gazdaságért felelős biztos rövid kommentárja a javaslathoz:
“Ma olyan csomagot mutatunk be, amely válaszol a valós végrehajtási kihívásokra. Ez a csomag egyszerűsíti a szabályokat, különösen a kisgazdák és a kisvállalkozások számára, miközben megőrzi Európa globális vezető szerepét az erdőirtás elleni küzdelemben. Nem az ambíciók csökkentéséről van szó, hanem arról, hogy a szabályok jobban és okosabban működjenek, mert a hatékony végrehajtás fontos.”
forrás: EurópaiBizottság sajtóközleménye / Euroactiv
