|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2009-04-17
Van új a nap alatt - költséghatékony erdészeti kihordó A hazai rakodási, szállítási, logisztikai környezet meglehetősen - mondjuk így, finoman - hagyománytisztelő. A rendszerváltásig meghonosodott és megszokott technikák, technológiák felváltására, modernizálására Európa- és világszerte számos modern és gazdaságos megoldás létezik. Ezek azonban meglehetősen nehezen terjednek el hazánkban. Üdítő kivételek szerencsére mindenütt akadnak. Az újszerű megoldások alkalmazói "úttörő tevékenységükért" rövid úton elnyerik jutalmukat, hiszen a piac hamar visszajelzi tetszését, és aki hamarabb vált, rendkívüli előnyökhöz jut. A jelen nehéz gazdasági körülmények között éppen ezért óriási jelentőségük van ezeknek az előremutató, gazdaságosan üzemeltethető újdonságoknak. Az erdészeti gépek között az egyik ilyen "újhullámos" berendezés az erdészeti kihordó.
Az erdeinkben kivágott fát, illetve a döntés során keletkező értékes nyesedéket jellemzően összkerékmeghajtású teherautókkal, illetve - ahol a terepviszonyok miatt hagyományos közúti jármű már kevés - profi kiközelítőgépekkel szállítják, azaz közelítik ki. A hazánkban még mindig igen népszerű vonszológépeket (skidder) - Európa legtöbb országában már be is tiltották durván környezetromboló jellegük miatt. A vonszolás ugyanis számos problémát vet fel: a fa kihúzása nem túl hatékony, hiszen az "egy kanyarral" kiközelíthető fa mennyisége korlátozott. Problémát vet fel a későbbi rakodásnál, illetve feldolgozásnál a sárban kihúzott nyersanyag nagymérvű szennyezettsége is. Mivel többször kell - alkalmasint ugyanazon a nyomon - haladni, mind a vonszoló berendezés, mind a vontatott rönk jelentős talaj illetve újulat-rombolást okoz. Sajnos ezek a károk csak évekkel később jelentkeznek, és igen nehezen mérhetőek.
Forwarderek: a svéd VALMET forwarderek talajnyomása pl. (rakottan!) alig 1,0-1,3 kg/cm 2, azonban megfelelő gumik alkalmazásával (710/40-22,5, vagy a nagyobb gépek esetén 710/45-26) ezek az értékek mintegy 20%-kal akár tovább csökkenthetők. Ezek a 8-16 tonna raksúlyú forwarderek viszonylag közismertek, de rendkívül magas bekerülési- és üzemeltetési költségeik miatt nem túlzottan elterjedtek.
Más alternatívára van tehát szükség!
Az "arany középút" a traktor mögé köthető erdészeti kihordó. Igaz, a kerekek átmérője valamivel kisebb, mint a forwarderek esetében, azonban egy komplett (pl.) STEPA kihordó-szerelvény önsúlya is jóval alacsonyabb. Így továbbra is igen kedvező (1,5kg/cm 2 körüli) talajnyomás mérhető. A raksúly vonatkozásában sem kell megalkudni, akár 12-14 tonnás raksúlyú pótkocsik is elérhetőek. A mindenkori terepviszonyoktól függően egy 80-120-160 lóerős traktor segítségével meglepően felázott, süppedékeny vagy meredek területről is könnyűszerrel kihozható a faanyag. A szerelvény fordulási folyosója igen keskeny, kivált, ha a vonórúd hidraulikusan hajlítható. A pótkocsira szerelt és jól specifikált STEPA daru segítségével akár kiküszöbölhető a köztes rakodóra való le-, majd a teherautóra való felrakodás. A felhasználói igényektől függően a daru vezérlése a klasszikus felső üléses kiviteltől a felső állásos verzión át a direkt hidraulikusan (karosan) vagy rádió-távvezérléssel a fülkéből vezérelhető kivitelekig igen széles skálán mozog. A rendkívül jó terepjáró és manőverező képességgel rendelkező, szükség esetén hajtott kerekkel bíró eszközök bekerülési és üzemeltetési költségei mindezek ellenére csupán töredéke pl. egy forwarderének. Igény szerint a pótkocsi kihúzható, azaz változtatható hosszúságú rakfelülettel is szállítható. 3-8 pár rakoncával minden választékhoz rugalmasan alkalmazkodik. További előny, hogy a közúti forgalomban is részt vehetnek, illetve nem elhanyagolható szempont, hogy a pótkocsit leakasztva, a traktor önálló életet él, és más területen is felhasználható. Igény esetén a daru - a pótkocsi helyett - a traktorra is illeszthető. Igazi újdonság - és reméljük, sokak fantáziáját megmozgatja - hogy a daru úgy is felszerelhető a traktorra, hogy nem kerül felhasználásra a 3-pont felfüggesztés, hanem attól független szerelőváz fogadja, tartja a darut. A 3-pontra pedig ízlés szerint illeszthető bármilyen további adapter (pl. daráló, zúzó, pótkocsi, stb.).
Kedvező mellékhatása lehet tehát a gazdasági válságnak, ha a megváltozott körülmények teszik szükségszerűvé ilyen és ehhez hasonló újszerű, alternatív eszközök beszerzését és használatát.
Árengedmény a FAGOSZ tagjainak A Kuhn Rakodógép Kft. a FAGOSZ tagjainak a fenti és más termékei értékesítésénél is 3% árengedményt ad, amennyiben a vállalkozás a vételi szándékát előzetesen a FAGOSZ titkárságnak jelzi.
(x)
|
| |||||
|