|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2009-09-03
Tízezrekkel drágult az IKEA: brutális számok Hatalmas reklám-körítéssel jött ki néhány hete az IKEA legújabb katalógusa. A svéd bútoráruház bevett gyakorlata szerint az árak augusztus elsejétől, egy éven át érvényesek, azonban mint az várható volt, idén jelentős drágulás következett be. Van, ami 80 ezer forinttal kerül többe, mint tavaly. Forrás: IKEA/Pénzcentrum gyűjtés Néhány hete, hatalmas reklám-körítéssel juttatta el a vásárlókhoz az IKEA legújabb katalógusát. Mint arról beszámoltunk, tavaly több mint 200 millió példányt nyomtattak a vaskos reklámfüzetből, 52 különböző kiadásban, 27 nyelven jelent meg. A magyar kiadványt is évente postázzák az áruházak környezetében: Budapesten és vonzáskörzetében 1.100.000 példányban terjesztik. A katalógust teljes mértékben klórmentes papírra nyomtatják, és legalább 10-15%-ban tartalmaz újrahasznosított hulladékot. Nem használnak esőerdőkből származó fát, sem ősfát, és a felhasznált papír kb. 70%-a minősített erdőkből ered.
A svéd bútoráruház bevett gyakorlata szerint az árak augusztus elsejétől, egy éven át érvényesek, azonban mint az várható volt, idén jelentős drágulás következett be. Az idei, 376 oldalas kiadványban megtalálhatóak az IKEA aktuális árai, azonban -bár sokan ezt gondolják- nincs benne minden termék a katalógusban. Az IKEA- áruházak árukészlete közel 9500 cikket tartalmaz, a katalógusban - terjedelmi korlátok miatt- ezek töredékét mutatják csak be. Természetesen -ahogy az várható volt- az IKEA sem tudta kikerülni sem a recessziót, sem az áfaemelést. Világszerte emelkedtek az alapanyag-árak, a gyártási és szállítási költségek, ráadásul a helyzetet nehezítette a júliusi, 5 százalékos forgalmiadó-emelés is. Amíg lehetett, az IKEA tartotta az árakat, így az emelést -amit a forint árfolyamának alakulása is befolyásolt- az augusztustól érvényes új árakba építette bele.
A katalógus megjelenése előtt Gerőcs Vendel, az IKEA regionális PR menedzsere a Pénzcentrumnak úgy nyilatkozott: egyértelmű, hogy az elmúlt 3 évben véghezvitt közel 20 százalékos árcsökkentést biztosan nem tudja majd folytatni a magyar IKEA. Mennyivel drágult? Habár a 2009-es és 2010-es katalógusban sok termék különbözik, a megegyező árucikkeken jól lemérhető a drágulás. Általánosságban elmondhatjuk, hogy a kisebb dísztárgyaknál sok esetben csak néhány száz forintos az emelés mértéke, de sok esetben minél drágább egy termék, annál jobban (5-10 ezer forinttal) nőtt az ára a tavalyi katalógushoz képest. Ilyen például a 3 személyes KARLSTAD bőrkanapé, mely több mint 50 ezer forinttal drágult: 2009-ben 249.900 forintba került, az új katalógusban pedig 299.900-ért hirdetik. Fotó: ikea.hu Az általunk talált csúcstartó a KARLSTAD 2 személyes kanapé és fekvőfotel, mely tavaly 369.00 forintba került, idén viszont már 449.900 forintért vásárolhatjuk meg. Ez több mint 80 ezres drágulást jelent, amit meglehetősen nehéz az alapanyagok és a szállítási költségek növekedésével magyarázni. Van, ami olcsóbb lett Az áruházlánc árpolitikájának része az is, hogy bizonyos termékek esetében csökkentetik az árakat. Ilyen például az EXARBY kanapé (27.900 helyett 26.990 forint), az elsősorban fürdőszobában használatos MOLGER polcos elem (12.900 helyett 10.990), vagy a SPARSAM energiatakarékos izzó, mely 900 forinttal kerül kevesebbe, mint augusztus előtt.
Gerőcs Vendel a Pénzcentrumnak korábban elmondta, hogy vannak olyan termékek is, melyek árát stratégiai okokból nem változtatják meg, még úgy sem, hogy "az árak szinten tartása extra invesztíciót igényel". Ezekre a legjobb példa a -talán a magyar kiskereskedelmi forgalomban kapható legolcsóbb konyhaszekrénysor, a Härlig, mely 2009-hez hasonlóan a 2010-es katalógusban is 99.980 forintba kerül. Szintén emblematikus termék a Lack dohányzóasztal, melynek megmaradt a 2490 forintos ára. Ugyanakkor az áremelést továbbra is nagy akciókkal kompenzálják. A különféle leértékelések mellett -a katalógus tanúsága szerint- szinte minden hónapra jutnak majd speciális ételakciók is: a korábbi tapasztalatok alapján vélhetően hatásos vevőcsalogatónak bizonyulnak majd ezek is. Ráadásul jól működik az IKEA Family klubtagsági kártya is: a tagok legfőbb előnye, hogy nagy kedvezményeket kapnak egyes termékek árából.
Forrás: Pénzcentrum 09-02
|
| |||||
|