|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2009-12-08
Szúrágta bútorpiac - A drága és az olcsó a kelendő A kiskereskedelmi recessziót a bútorkereskedők sínylették meg legjobban. A zömében kisvállalkozásokból álló ágazat szereplői tavasztól már fellendülésre számítanak, ugyanakkor könnyen lehet, hogy csak a nagy hálózatok járnak majd jól.
Nem sok jót ígér az idei karácsonyi szezon a bútor- és háztartásicikk-kereskedőknek: 2006 óta minden decemberben kereken 10 milliárd forinttal apadt az üzletek forgalma. Míg három éve elérte a 140 milliárd forintot a piac, tavaly év végére már meg kellett elégedni 120 milliárddal. Minden jel arra utal, hogy az idei karácsony rosszabb lesz, mint az előző. Eddig a zsugorodásból a nagyobbak úgy-ahogy ki tudtak maradni, ám most változott a helyzet. Lőrinci György, a Domus ügyvezető igazgatója arról számolt be lapunknak, hogy a forgalmuk már nyár közepe óta csökken a tavalyi év azonos időszakához képest. A főleg felső kategóriás bútort kínáló Domus árukészlete tavaly még jelentős részben olasz és angol importáruból állt, ám az ebből származó nyereséget leköszörülte a forint árfolyamgyengülése. Lőrinci György szerint ez oda vezetett, hogy idén a Domus kínálatának 70 százalékát hazai termékek teszik ki. Ahogy Lőrinci György, úgy más megkérdezett kereskedők is úgy vélik: tavaszra lecsenghet a kiskereskedelmet 2007 eleje óta sújtó recesszió. Óvatosságra int ugyanakkor, hogy a kiskereskedelmi ágazatok közül a bútorpiacon nagyon hamar jelentkezik a költések visszafogása. A válság visszavetette az újlakás-építések számát idén: zuhant az építési engedélykérelmek száma, és jelentősen csökkent a beépítendő alapterület. Emiatt többen arra számítanak, hogy stagnálást hoz a 2010-es év a bútorpiacon. Az eltelt három év kiskereskedelmi recessziója szó szerint megtizedelte a kisebb üzleteket: 2007 végére az addig 5300-as üzletszám hirtelen visszaesett 4600-ra. Tőkeerejükkel a nagyobb láncok át tudják vészelni ezt az időszakot (erre utal, hogy az üzletszámcsökkenés mellett is valamelyest nőtt az üzletek átlagos eladóterülete), de a teljes hazai hálózatnak egyelőre csak a töredékét adják a nagy eladóterű áruházak. Piaci vélekedések szerint bőven lenne hely a - kiskereskedelem más területein már lényegében végbement - koncentrációnak. Hogy ez mégsem történt meg, azt a piacon tevékenykedők azzal magyarázzák, hogy a nagyobb láncok erejük jó részét az itteninél jóval ígéretesebb távol-keleti, elsősorban a kínai piac felé terjeszkedés köti le. Ava Luttenfeldner, a Kika sajtószóvivője ehhez hozzáteszi: az új bevásárlóközpontok építésének a lassulása a régióban is hozzájárult a bútoráruházak lassabb expanziójához. Ugyanakkor a nagyobb láncok vezetősége azzal is számol, hogy a jelenlegi "dermedtség" nem tart örökké, hosszú távon felértékelődhet a magyar piac jelentősége. Olyan hírek keringenek a piacon, miszerint kifejezetten a felső kategóriás lakberendezésben, illetve bútorban érdekelt láncok készülnek befektetésre. Amíg ők készülődnek, addig az olcsó bútordiszkont-hálózattal rendelkező Jysk végre is hajtotta a bővítést: a lánc az idén augusztusig tartó üzleti évben 18 üzletet nyitott a betervezett 11-gyel szemben, forgalmát pedig az új nyitásokkal együtt 30 százalékkal növelte. Hauer Attila, a régióért felelős marketingvezető elmondta: bár a Jysk Horvátországban és Szlovéniában is nyit üzleteket, a legdinamikusabban fejlődő piac a magyar, ahol idővel 100 üzletre fejlesztenék a jelenlegi 56 üzlettel működő hálózatot. (Bár a cég kínálatának döntő része import, a forint árfolyam-ingadozása azért nem érintette kedvezőtlenül a céget, mivel a régiós logisztikai központ Lengyelországban van, a zloty-dollár árfolyam pedig nem ült föl a forintéhoz hasonló hullámvasútra.) - Míg az olcsó, illetve középáras bútorok forgalmából a vegyes termékkörű élelmiszer-hipermarketek - mint a Tesco - jelentős részesedést hasítanak ki, a közép-, illetve a felső kategóriájú bútorok vevőköre teljességgel elkülönül - mondja Haász Péter, a Demko Feder márkanevet használó Brad Féder Kft. ügyvezetője. Korábban lapunkat tévesen arról tájékoztatták, hogy a cég tulajdonában van a Demko Feder márkanév. Jelenleg a Brad Féder Kft. a felszámolás alatt álló Demko Feder Kft.-vel kötött szerződés keretében használja a márkanevet. Az 1 milliárdos forgalmat elérő Demko Feder piacait újjászervező Brad Féder vezetője, Haász Péter bizakodó: szerinte a válságban sem erodálódott a magas hozzáadott értékű, egyedi bútorok vevőrétege. Ezzel egybehangzó, amit a Kika munkatársa mondott: úgy tapasztalták, hogy a válság elsősorban a középáras termékek iránti keresletet vetette vissza, ellenben az olcsóbb, illetve a kimondottan drágább kategóriákban nőtt valamelyest a forgalom. Forrás: NépszabadságOnline 12-08
|
| |||||
|