|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2010-01-27
Németország bútoripara túljutott a mélyponton Úgy tűnik, hogy túljutott a német bútoripar a mélyponton és remélhető, hogy véget ér a válság 2010-ben. Természetesen a német bútoripart is elérte a válság 2009-ben. A forgalom 10 százalékkal esett vissza. Miután a 2004-2008-ig tartó időszakban egy 18 százalékos növekedés volt tapasztalható addig 2009-ben a válság évében a lendület a 2006-os szintre esett vissza. Azonban, ha összehasonlítjuk más iparágaknál tapasztalt adatokkal, elmondható, hogy a bútoripar kedvezően úszta meg a válságot hiszen más területeken átlagosan 20 százalékos volt a visszaesés. Bár a válság nem biztos, hogy lezajlott azonban feltételezhetjük, hogy a mélypontot elérte és 2010-ben kis előrelépés várható, mindenesetre a forgalom legalábbis viszonylag állandó marad. A bizonytalanság miatt a 2010. évi előrejelzéseket nem számokban adják meg, hanem csak irányelveket.
A rosszabbik esetben (mínusz 3 százalék) az emelkedő német munkanélküliség a fogyasztói igényeket csökkenti, azaz jelentős negatív hatással lesz a fogyasztásra. Kedvező esetben (plusz 3 százalék) a belföldi fogyasztás állandó marad vagy enyhén emelkedik. A további igények az exporttól függenek. A kedvező hatások miatt egy családban 2-5000 euró többlettel gazdálkodhatnak. Az iparágnak meg kell céloznia a fizetőképes embereket. Jó koncepcióval el lehet érni, hogy az elérhető új forrásokat a bútoriparba fektessék be. Ezáltal az emberek időtálló, krízisbiztos termékekbe forgatják a pénzüket. Várhatóan 2010 végére a régi növekedési tempót újra fel tudja venni az iparág.
Mivel az elmúlt tíz évben számos modernizáció, racionalizáció történt az elbocsátások száma viszonylag csekély volt. Kedvező elbocsátási mutatók - 11 üzemmel és 3600 dolgozóval kevesebb mint tavaly.
Akkoriban a bútoriparban alkalmazott dolgozók száma 103 206 fő volt, akik 1 065 (húsz főnél többet alkalmazó) üzemeben dolgoztak. 11,3 milliárd euróval kevesebb volt a 2009 es év forgalma mint az egy évvel korábbi időszakban. Az irodabútorok kereslete 17 százalékkal esett, míg a szo-babútorok 12,1 százalékot, a matracgyártás 9,7 százalékot és a konyhabútorgyártás 10,6 százalékot esett. A negatív hatások első hulláma az export csökkenése volt (-16,2%). A belföldi fogyasztás 11,3 százalékkal maradt el. Ha a belföldi értékesítés javul még koránt sem jelent biztos sikert a bútoriparnak. Ez annak köszönhető, hogy Németországban jelentős az importbútorok mennyisége. Míg az importbútorok száma 5,1 százalékot csökkent, addig a német gyártású bútorok iránti kereslet 11,3 százalékkal süllyedt. Ez azt jelenti, hogy 2009-ben az akciókat a kereskedők megfinanszírozták. Jelentős teher hárult a bútor gyártókra is, hiszen az emelkedő nyersanyagárak és a megdrágult beszállítási költségek valamint a magas energiaárak együttesen hatottak a termelésre.
Ezekkel a problémákkal a gyártóknak 2010-ben is számolniuk kell. Rendkívül fontos lenne, hogy egy stabil belföldi piac mellett az export is emelkedjen. Mivel a német dizájn és a minőség piacvezető akárcsak az autó- vagy a gépipar ezért külföldön is lehet sikereket elérni. Fontosnak tartják, hogy a "Made in Germany" feliratot 2010-ben erőteljesen kommunikálják. Forrás: HDH-VDM 01-13
|
| |||||
|