|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2010-04-28
Jól indult az új üzleti év a BOSCH csoport számára A Bosch csoport - mintegy 270 000 alkalmazottal világszerte - jól indította az aktuális üzleti évet, és szándéka szerint ebben az esztendőben behozza majd az árbevétel 2009. évi visszaesésének nagy részét. Stuttgartban tartott éves sajtótájékoztatón Franz Fehrenbach, a Bosch igazgatótanácsának elnöke így fogalmazott: "Terveink szerint 2010-ben már pozitív lesz az egyenleg". Elmondta, hogy valamennyi térségben egyértelmű jelei vannak a fellendülésnek, a kínai és indiai piacok pedig különösen erős keresletnövelő hatást generálnak. Az idei első negyedévben a Bosch csoport árbevétele nagyjából 25 százalékkal nőtt a tavalyihoz képest. A 2009-es első negyedév azonban a tavalyi válságév legmélyebb pontja volt, így a jelenlegi árbevétel még mindig lényegesen elmarad a 2007. évi szinttől. A folyó üzleti évben az árbevétel várhatóan több mint 10 százalékkal növekszik majd és eléri a 42 milliárd eurót. A gépjárművek iránti kereslet - elsősorban Európán kívüli - növekedése miatt ehhez a növekedéshez a gépjármű-technológia járul majd hozzá leginkább. Fehrenbach azonban arra figyelmeztetett, hogy a fellendülést nem szabad "magától értetődőnek" tekinteni. Rámutatott arra, hogy a válság eredményeként kiderült a Bosch térvesztése a termelékenység tekintetében. Ezért fontos feladat most lefektetni a jövő alapjait és nem elodázni a szükséges szerkezeti intézkedések megtételét. A stabil pénzügyi alap biztosított A tavalyi év globális gazdasági válsága a Bosch csoport üzleti fejlődésére is kihatással volt. Az árbevétel 15 százalékkal esett vissza 38,2 milliárd euróra. Az adózás előtti eredmény - a 2008-as évben elért 940 millió euró nyereség után - így évtizedek óta először volt negatív: mínusz 1,2 milliárd euró. Az árbevétel jelentős zuhanása mellett a veszteség fő okát a szerkezetátalakítással kapcsolatban a nagy összegű céltartalék-képzés jelentette. A költségtakarékosságot és a likviditás biztosítását célzó szigorú intézkedések azt jelentették, hogy a Bosch csoport még a 2009-es válságévben is nagyon stabil pénzügyi alapra tudott támaszkodni. Valamennyi tőkeráfordítás és beszerzés finanszírozása az üzemi tevékenységekből történt. A stabil pénzügyi alapra további bizonyíték a 49 százalékos sajáttőke arány és a mintegy 500 millió eurós nettó vagyon. Az alapcsapat megtartása Annak ellenére, hogy csaknem az összes piacon jelentősen visszaesett az árbevétel, a Bosch csoport elhatározta, hogy megtartja az alapcsapatot. "Az elkövetkező évek során növekedést eredményezhet a szakképzett munkatársak révén a cégcsoportnál maradó know-how" - szögezte le Fehrenbach. A dolgozói létszám 11000 fővel (4 százalékkal) csökkent összesen mintegy 270000 főre. Ebben szerepet játszott egyes üzleti területek eladása is. Ezzel szemben viszont a gyakornokok száma változatlan maradt. A 2009-es válságévben a Bosch szerte a világon összesen 6500 gyakornoki helyet tartott fenn, vagyis sokkal több embert képzett, mint amennyire ténylegesen szüksége volt. Idén a Bosch összesen mintegy 3700 friss diplomást vesz majd fel, 500 főt Németországban, Indiában és Kínában pedig 1000 fő feletti létszámot. 2009 első negyedévében - amikor egyharmadával csökkent az árbevétel - a gépjármű-technológia üzletág érezte meg legjobban a világpiacokon uralkodó nehéz helyzetet. Az ezt követő fokozatos fellendülés nem tudta ellensúlyozni ezt a visszaesést. A Dízel Rendszerek divíziót különösen nagy csapás érte, hiszen nem csupán a haszongépjárművek piacán tapasztalható jelentős keresletcsökkenés hatásait, hanem a kisebb személyautók felé mutató tendencia következményeit is el kellett viselnie. Ebben a szegmensben a dízelautók aránya jelentősen alacsonyabb. Az árbevétel 21,7 milliárd eurós összege 18 százalékkal maradt el az előző évitől. Ennek következtében a gépjármű-technológia üzletág mintegy mínusz 500 millió eurós adózás előtti eredménnyel zárta az évet. A gazdasági fellendülés komoly mértéket mutat a gépjármű-technológia terén. Itt is komoly hajtóerőt jelent Ázsia, ahol ez az üzleti szektor az árbevétel 25 százalékát generálta tavaly. Az európai és észak-amerikai piacok fejleményei is bíztatóak ugyan, de ezek a piacok 2012 előtt aligha tudnak visszatérni a 2007. évi szintekre. A gazdasági válság az ipari technológia üzleti szektort érintette legsúlyosabban. Ebben az üzleti szektorban a visszaesés legmélyebb pontja csak 2009 harmadik negyedévében következett be. Összességében az árbevétel 24 százalékkal, 5,1 milliárd euróra esett vissza. Az adózás előtti eredmény ugyanilyen lehangoló volt a maga mínusz 1,1 milliárd eurós végösszegével. Az egyik fontos okot a Hajtás- és Vezérléstechnológia divízió hirtelen üzleti visszaesése jelentette. Ahogy a gépipar egészében, nem csupán lényegesen kevesebb volt a megrendelés, hanem még a meglevő megrendeléseket is lemondták a vevők. Ősz óta a helyzet némileg normalizálódott, de a jelenlegi helyzet alapján legkorábban csak 2010 második felében lehet számottevő fellendülésre számítani. Ezzel ellentétben viszont a csomagológépek terén alig volt visszaesés. A fotovoltaikus termékeknél a 2009 második felében tapasztalható jelentős fellendülés nem volt elegendő ahhoz, hogy ellensúlyozza a gyenge első két negyedévet és a napelemek komoly áresését. Ezzel szemben a Fogyasztási cikkek és Épület-technológia üzleti szektorban csak mérsékelt visszaesés mutatkozott, az általánosan nehéz gazdasági helyzet ellenére. Az árbevétel 5 százalékkal, 11,3 milliárd euróra csökkent. A Termotechnika és a Háztartási készülékek divíziók töretlen fejlődést mutattak. Ezzel szemben viszont a kéziszerszámok piaca, különösen a profi szegmens, megérezte az általános gazdasági fejlemények hatását. A biztonsági rendszerek esetén főleg a komplett termékek üzletét érintette a válság. Összességében azonban a Fogyasztási cikkek és az Épület-technológia üzleti szektor 440 millió eurós adózás előtti nyereséggel tudta zárni a nehéz 2009-es esztendőt. A folyó üzleti évet tekintve jelentős javulás várható. Az átfogó regionális jelenlét stabilizáló hatása A Bosch csoport minden fontos piacon meglevő átfogó nemzetközi jelenléte különösen a 2009-es válságévben éreztette kedvező hatását, hiszen a vállalatcsoport így profitálhatott az Ázsia / Csendes-óceáni térségben már korán jelentkező fellendülésből. A Bosch csoport történetében először fordult elő az, hogy a teljes árbevétel 20 százaléka ebből a térségből származott. India mellett komoly felhajtóerőt jelentett Kína is, ami a vállalatcsoport legfontosabb külföldi - vagyis Németországon kívüli - piacai között az Egyesült Államok utáni második helyet foglalja el. Összességében az Ázsia / Csendes-óceáni térségben generált árbevétel az előző évihez képest 2 százalékkal (helyi valutákban mérve 6 százalékkal) esett vissza. Ebben döntő szerepet játszott a Japánban tapasztalható pangás. A Bosch tovább bővíti jelenlétét az Ázsia / Csendes-óceáni térségben: az idén két új központi irodaépületet fog megnyitni, az egyiket Szingapúrban, a másikat Sanghajban. Bár a fellendülés 2009 második felében már Európában és az amerikai kontinensen is megindult, annak mértéke nem volt elegendő ahhoz, hogy ellensúlyozza az ezekben a térségekben az első két negyedév során elszenvedett veszteségeket. Ennek megfelelően az európai árbevétel 20 százalékkal (helyi valutákban mérve 18 százalékkal) esett vissza az előző évhez képest. A többi térségtől eltérően itt még nem annyira biztatóak az általános fejlemények, de fellendülés várható Közép- és Kelet-Európában is. Régióként Európa továbbra is kulcsfontosságú piac marad a Bosch csoport számára. A reutlingeni új félvezetőgyár és az arnstadti napelem gyártóüzem kibővítése (mindkettő Németországban) csak két példa az új európai üzemberuházásokra. Csupán ez a két, idén elinduló üzem összesen több mint egymilliárd eurós beruházást jelent. Észak-Amerikában a 2009. évi árbevétel 11 százalékkal (az árfolyamhatások korrekciója után 13 százalékkal) esett vissza azt követően, hogy 2008-ban már drasztikus zuhanást mutatott az árbevétel. A rendkívül nehéz körülmények ellenére is sikerült jelentős szerkezetátalakítási intézkedéseket végrehajtani. Ily módon jó körülményeket sikerült teremteni a fellendüléshez, ami most kezd elindulni. Dél-Amerikában a 2009-es esztendő meredek 16 százalékos (helyi valutákban mérve 13 százalékos) visszaesést eredményezett az árbevételben. 2010-ben ebben a térségben is várható a fellendülés megindulása és fokozódó erősödése. Nagyobb innovációs erő A tavalyi nehéz körülmények ellenére a Bosch csoport fenntartotta innovációs tevékenységeit. A maga 3,6 milliárd (az előző évben 3,9 milliárd) eurós költségvetésével a kutatás-fejlesztés jelentős ráfordítási szintet képviselt. A mintegy 3800 szabadalmi bejelentés azt jelenti, hogy a vállalat munkanaponként átlagosan 15 szabadalmi bejelentést tett. A kutatás-fejlesztés terén a világban dolgozó munkatársak száma újabb ezer fővel nőtt, így a létszám most összesen 33000 fő. Az idén elindított innovációk között szerepel a világ legkisebb motorkerékpár ABS-e és a párhuzamos technológián alapuló első komoly hibrid-meghajtás. "Jelentős beruházásokat végzünk, legyen szó akár az elektromos hajtás fejlesztéséről, akár a megújuló energiaforrások hasznosításáról" - mondta Fehrenbach. Hozzátette, hogy minden egységnek feladata - függetlenül attól, hogy gépjárműveken, fűtési rendszereken vagy ipari technológiákon dolgozik-e - a meglevő rendszerek energiahatékonyságának továbbfejlesztése. A Bosch csoport kutatás-fejlesztési beruházásai az ökológiai vonal további erősítését is szolgálják. A ráfordításoknak még ma is mintegy 45 százalékát szánják a környezetet és az erőforrásokat védő termékek fejlesztésére. Ezek a termékek pedig már egyharmadát adják a teljes árbevételnek. "Hatalmas lehetőséget, de egyben hatalmas felelősséget is jelent ez" - fogalmazott Fehrenbach. Példaként említette a benzin- és dízelmotorokat, amelyek esetében akár további 30 százalékkal is csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás. "Ahelyett, hogy új koppenhágai csúcsra várnánk, hasznosítjuk a már meglevő lehetőségeinket" - zárta mondandóját Fehrenbach. A megújuló energiaforrásokhoz kapcsolódó termékek jelentősége folyamatosan növekszik. Ezen a téren például 2010-re 1,5 milliárd eurós árbevétel elérése a cél. Itt még a 2009-es válságévben is sikerült némi javulást elérni, az árbevétel pedig csaknem elérte az egymilliárd eurót. Forrás: Bosch 04-21
|
| |||||
|