|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2010-08-26
A golobari (Szlovénia) rönkszállító kötélpálya 60 éve Bovec közelében, az Isonzó (Soca) partjára érkezett a Golobarról egy több mint 2 km hosszú rönkszállító kötélpálya, mely mintegy 40 éven át üzemelt. Mára ipari műemlék.
A helyszín:
A kötélpálya alsó állomásának mai állapota:
Az állomás fölötti tető is idővel tönkrement, amit nemrég felújítottak. Ez egyébként az egyik beszállóhelye az Isonzót igen kedvelő vadvízi evezősöknek.
Ezen a környéken az I. Világháború alatt sok kötélpályát telepítettek a front hadianyaggal kiszolgálásához. A háború után a mező- és erdőgazdálkodás is átvette ezt az ötletet, mivel a nehéz terepen gyakran ez volt az egyetlen szállítási lehetőség. Az erdészeti kötélpályák az egészen egyszerű megoldásoktól fejlődtek a korszerű motoros kötélpálya darukig. A Golobar drótkötél pálya két végponti fordítókereke közé feszítették ki a végtelenített teherhordó kötelet, amelyet a a ráterhelt rönk gravitációs ereje mozgatott. A felső állomáson volt a fék. A rönköt a felső állomáshoz kisebb kötélpályákkal gyűjtötték, amelyekhez pedig lóval és kézzel. Bár a kötélpálya nagyon hatékony volt, de sok fizikai munkát és karbantartást igényelt. Legtöbb munkával a felső állomáshoz közelítés járt. Idővel korszerűbb daruk, kötéldaruk vették át a szerepét és a ki, illetve leszállító utak is kiépültek. A Golobar drótkötélpálya működött a térségben a legtovább és egyik ritka példány azok közül, melyeket megőriztek Szlovéniában ipari műemlékként.
1931-35. között építette a Balant-Kosmac vállalat a Golobar erdeinek kitermeléséhez. 1935-41. A kötélpályát átvette a Sartori vállalat. Akkoriban 35 szénégető család élt a Golobaron, először bükköt, később fenyőt használtak. 1941-42. A Valant vállalat mintegy 3000 m3-es kitermelést végzett, de annak elszállítását a partizánok leállították. 1949. A kötélpályát átvette a Gozdno gospodarstvo (Erdészeti Bizottság). 19563. Felújították a kötélpályát, melynek a Tolminka nevet adták. [A Tolminka folyó Tolminnál ömlik az Isonzóba.] A felső állomást áthelyezték, előtte pedig munkásszállást építettek ott. 1960. Plestenjak felé rászállító pályát építettek, a felső állomást felújították. 1968. A felső állomást ismét áthelyezték, az alsó állomást pedig felújították. A kötélpálya azonban innentől már nem működött folyamatosan. 1969. Utoljára indították el a kötélpályát, hogy megkönnyítsék egy kötéldaru Meline nevű helyre szállítását. 1989. Biztonsági okokból leszerelték a szállítókötelet, az alsó állomást pedig átalakították turista látványossággá, kirándulóhellyé.
A kötélpálya hossza: 2100 m. Átfogott szintkülönbség: 638 m. A felső állomás kb. 1000 m-en volt. A szállítási kapavitása napi 100 m3 volt. 1956-68. között 300-40 ezer m3 fát vittek le vele.
A Golobar kötélpálya alsó állomása mint ipari műemlék és turistalátványosság a Szlovén Államerdészethez tartozik, honlapjukról rövid szlovén-angol nyelvű ismertető érhető el erről.
Idén nyári túraemlék. Mőcsényi Miklós
|
| |||||
|