|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2011-01-28
Színre vitték a hiányszakmákat - színpadon az asztalos A hiányszakmák népszerűsítése nehéz feladat. Nem elég roadshow-kat szervezni vagy kiadványokat készíteni, hanem a szokásostól eltérő megoldásokra is szükség lehet ahhoz, hogy a pályaválasztás előtt álló fiatalok számára vonzóvá tegyenek egy-egy mesterséget. Meghökkentő, ám hatásos kezdeményezés volt például a Szakmák színháza, amely a szakmunkáshiányt próbálja orvosolni, a kétkezi munkát népszerűsíteni.
Az álláskeresők száma 591 ezer volt 2010 decemberében, ezeknek az embereknek csaknem a fele nem rendelkezik szakképzettséggel - áll a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal legfrissebb adataiban. Novemberhez képest csaknem 7 százalékkal, az előző év azonos időszakához viszonyítva pedig 1,4 százalékkal nőtt a szakképzetlenek száma. (A hivatal meghatározása szerint a legfeljebb 8 általánost, illetve a gimnáziumot végzett álláskeresők tartoznak ebbe a csoportba.)
Alternatív reklámkampány kell A szombathelyi Weöres Sándor Színház darabját, a Szakmák színházát már több mint egy éve bemutatták, és azóta is töretlen a sikere. A társulat szinte már az összes nagyobb városban vendégszerepelt a darabbal, és több ezer fiatal látta. A teátrum igazgatója, Jordán Tamás az előadással azt szerette volna megmutatni, hogy a színház a maga nyelvén mennyi mindenhez hozzá tud szólni. A jelenetek segítségével mutatják be és próbálják vonzóvá tenni azokat a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság által megjelölt szakmákat, amelyekben jelentős a szakemberhiány. A színház és együttműködő partnerei - például a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, illetve több kamara és munkaadói szervezet - általános célja túlmutat ezen: közösen szeretnék visszaadni a szakképzés becsületét is. A darabban olyan szakmák tűnnek fel, amelyek a fémiparban, az elektronika területén, az asztalosiparban, az építőiparban és az egészségügyben javarészt betöltetlenek. A darab bemutatója kapcsán tartott sajtótájékoztatón Kovács Vince, a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (VMKIK) elnöke ehhez hozzátette: a színház kezdeményezése talán segíti felkelteni a fiatalok érdeklődését az egyes - főleg az úgynevezett kétkezi - szakmák iránt. Ahhoz azonban, hogy megoldódjon a tartós szakmunkáshiány okozta probléma, a jelenleginél jobb anyagi és erkölcsi megbecsülést kell kapniuk az országban a szakmunkásoknak. Készül a Mérnökszínház A Szakmák színházának sikerén felbuzdulva a Mérnökszínház megvalósítását tervezik. Hogy a műszaki pályát is a világot jelentő deszkákon népszerűsítsék. Míg az első darab célközönségét az általános iskolások, a készülő előadásét a középiskolások, az egyetemre-főiskolára készülők alkotják majd. A probléma ugyanis adott: napjaink kiélezett gazdasági versenyében a talpon maradáshoz, s még inkább az előrelépéshez jól képzett mérnökök, műszaki, illetve természettudományos szakemberek, kutatók kellenek. A fiatalok számára ugyanis jelenleg kevéssé vonzó a mérnöki pálya. A Pannon Novum Nyugat-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség arra gondolt, hogy a pályaválasztáshoz szükséges információk átadásán túl érzelmi impulzusokat is érdemes adni a középiskolásoknak, s bemutatni, hogy milyen szépségeket rejt, illetve pályaképet jelenthet a mérnöki munka. Ennek szellemében felvették a kapcsolatot Jordán Tamással. Úgy vélekedtek: ha sikerült az elmúlt hónapokban sikerre vinnie a magyarországi hiányszakmák közül ötöt élményszerűen bemutató Szakmák színházát, akkor a leendő mérnököket is hasonlóképp szólíthatják meg. Magyar Dániel, a Pannon Novum ügyvezetője a Merlin Színházban tartott szakmai fórumon azonban azt hangsúlyozta, hogy a színházi előadás csak az egyik, ám szerinte nagyon fontos eszköze a diákok "befolyásolásának". Más formákkal integrálva hatékonyan szolgálhatja a célt, nevezetesen, hogy belátható időn belül a mostaninál több mérnök álljon a magyar gazdaság rendelkezésére - vélekedett. Jordán Tamás - aki egyébként maga is végzett mérnök - a kezdeményezés mellé állt.
Forrás: Pannon Novum; Kultura.hu
|
| |||||
|