|
|||||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2011-09-21
Miért tegezik a magyarokat a multik?
Megkérdeztük a tegezés okáról tehát a svéd IKEA-hálózat és a norvég Telenor - a Pannon utódja - mobilszolgáltató magyarországi központját.
Tény: mind az IKEA, mind a mobilszolgáltatók például Belgiumban, Svájcban, Németországban és Franciaországban magázódnak ügyfeleikkel.
Így a belgiumi IKEA-áruházakban mind a vallon ügyfelekhez szóló francia nyelvű, mind a flamand vevőket megszólító feliratok magázódnak annak ellenére, hogy Belgiumban mindkét nyelvterületen a tegeződés kissé általánosabb, mint ahogyan az nálunk szokás. Ugyanez vonatkozik a mobilszolgáltatókra, jelesül a legnagyobbra, a belga Proximusra, amelyben egyébként az állam tulajdonrésze 53 % (Belgiumban szintén piacgazdaság van).
Először a magyarországi IKEA-központhoz fordultunk magyarázatért "Szevasz!" megszólítással azzal kezdve kérdéseinket, hogy "Mondd, ti miért használjátok a tegezési formát a magyarországi IKEA-üzletekben?" Az IKEA Lakberendezési Kft. PR menedzsere, Gerőcs Vendel igen udvarias, magázódó levélben tájékoztatott bennünket arról, hogy "Az IKEA által Magyarországon alkalmazott kommunikációs forma az IKEA nyitottságát és a svéd szellemiséget tükrözi, a vállalati kultúránk része". Gerőcs Vendel hozzátette, céljuk nem a sértés, a lekezelés és biztosított bennünket, a személyes kommunikációban ezt nem alkalmazzák "ha egyszer próbát tesz, biztosíthatom, hogy áruházi munkatársaink sem fogják Önt (és mást sem) letegezni." Svédországban egyébként a hatvanas évek vége felé az úgynevezett "Du-reformen" mozgalom eredményeként - a királyi család megszólítása kivételével - teljesen megszűnt a svéd nyelvben a magázódás.
A válasz arra nem tért ki, hogy az IKEA a személyes kommunikációban miért nem használja a nyitottságot és a svéd szellemiséget. Megkérdeztük a Telenor sajtóosztályát is ugyanerről, arra is rákérdezve, vajon mit érezhet egy nyolcvan éves ügyfél, ha azt hallja a hangpostáján, hogy "két új üzeneted van!".
Kadlok Nelli vállalati kommunikációs specialistától azt a választ kaptuk, hogy "A Telenor Magyarország lakossági ügyfeleinek szóló reklám-jellegű kommunikációjában egységesen tegezve szólítja meg leendő és meglévő ügyfeleit, míg a vállalati ügyfeleknek szóló anyagokban egységesen a magázódás mellett döntöttünk." "Lakossági ügyfeleinkkel", tette hozzá, "csak személytelen helyzetekben tegeződünk (pl. reklámanyagokban, az ügyfélszolgálat menüjében), személyes helyzetekben azonban, azaz telefonos és személyes ügyfélszolgálatunkon munkatársaink magázzák ügyfeleinket". (Magyarországon az anyanyelvi hagyomány pont fordított: a tegezést csak személyes viszonyban használják, a magázást pedig a személytelenben.)
Közölte azt is, "A tegeződés cégkultúránk része: azt kívánjuk jelezni ezzel, hogy a Telenor közel áll ügyfeleihez, dinamikus és közvetlen vállalat, mely partnerként, barátként tekint ügyfeleire". Szintén megtudtuk, hogy "nagyon kevés ügyfélpanaszt" kaptak a tegező megszólítási forma miatt. A belga Proximus szolgáltató sajtóosztálya arra a kérdésre, hogy miért nem tegezik hangpostájukon ügyfeleiket, azzal válaszolt, "udvariatlan lenne". Forrás: Naményi.net
|
| |||||||||
|