|
|||||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2011-12-09
A magyarok 12 százaléka tervezi a bútorvásárlást
A magyarok a kutatás szerint átlagosan 29 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra. A COFIDIS Magyarországi Fióktelepe szerdai közleményében ismerteti: a legtöbben 5-6 ember számára vásárolnak az idén karácsonyi ajándékot. Minden harmadik magyar ennél jóval több, legalább 7 családtagot, barátot ajándékoz meg, ám a megkérdezettek 8 százaléka azt tervezi, hogy senkit sem ajándékoz meg idén. Úgy tűnik, mindenki azt vesz ajándékba, amit maga is kapni szeretne: a férfiak inkább műszaki cikket, míg a nők ruhát, könyvet és illatszert vásárolnak. A kutatásból kitűnik, hogy a hölgyek számára a társas kapcsolatok karácsonykor is nagyon fontosak, ők több személyt terveznek megajándékozni, mint a férfiak, akik inkább kevesebb megajándékozottal számolnak, de rájuk személyenként többet költenek. A kutatás szerint a magyarok átlagosan 29 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra, egy megajándékozottra átlagosan 6 ezer forintot költenek, ám a tapasztalatok szerint az ajándékokra szánt összeg a vásárlás hevében még emelkedhet. Minden harmadik megkérdezett mindössze 10 ezer forintból, vagy annál is kisebb összegből gazdálkodhat, azok aránya pedig, akik 100 ezer forintnál is többet szánnak a karácsonyi ajándékokra, mindössze 4 százalék.
Nagyobb összegű beruházást kevesen időzítenek karácsonyra, nem jellemző tehát a nagyobb értékű tárgyak "karácsonyi ajándékként" való címkézése. Például LCD, illetve plazma tévét a megkérdezettek 8 százaléka tervez vásárolni az elkövetkező 3 hónapban, de mindössze 2 százalék szánja ezt karácsonyi ajándéknak.
Ennél jóval többen, a megkérdezettek 37 százaléka tervez nagyobb összegű terméket vagy szolgáltatást vásárolni a háztartás számára nem feltétlenül a karácsonyhoz kapcsolódóan, hanem az elkövetkező három hónapban. A legtöbben lakásfelújítást, korszerűsítést (17 százalék), valamilyen bútor, berendezés (12 százalék) vagy konyhai gép (10 százalék) vásárlását tervezik.
A megkérdezettek fele tervezi kisebb értékű termék, szolgáltatás vásárlását az elkövetkező három hónapban saját részre. A legtöbben (21 százalék) ruhát és kiegészítőket vennének, ugyanennyien tervezik szépségápolási cikkek és illatszerek vásárlását. A márkás élelmiszerek, italok a képzeletbeli bevásárlólista harmadik helyén állnak, míg a negyedik helyet a könyvek foglalják el. Míg a hölgyek 18 százaléka tervez könyvet vásárolni, addig a férfiak mindössze 11 százaléka venne olvasnivalót saját maga részére. A következő három hónapban minden harmadik magyar tervezi, hogy az ünnepektől függetlenül vásárol még meglepetést. Az ajándékok között a márkás élelmiszerek, italok a legnépszerűbbek, ezeket a válaszadók 17 százaléka venné meg ismerősei számára az elkövetkező három hónapban nem kifejezetten karácsonyi ajándékként. Az elkövetkező három hónapban nagyobb összegű beruházásra vállalkozók 28 százaléka tervezi hitelből finanszírozni kiadását. A legtöbben autóvásárláshoz szeretnének hitelt felvenni, a lakásfelújítást, valamint a nagyobb értékű műszaki cikkek beszerzését négyből egy ember szeretné hitel segítségével megvalósítani. A szeretteiknek szánt karácsonyi ajándék megvásárlásához a megkérdezettek 4 százaléka tartja valószínűnek, hogy hitelt fog felvenni. Az ilyen célra felvenni kívánt hitelek átlagos értéke 99 ezer forint. Ez összecseng azzal, hogy a COFIDIS kutatása szerint a magyarok mindössze 3 százaléka tartja felelősségteljes döntésnek az ajándékvásárlási célú hitelfelvételt. Az olyan hosszú távon is megtérülő, "okos" hitelek, mint a fűtésrendszer korszerűsítése vagy a tanulmányok finanszírozására felvett hitelek sokkal inkább elfogadottak. A legtöbben (66 százalék) a lakásvásárlásra és az egészségügyi kezelésre (52 százalék) felvett hitelt tartják elfogadhatónak. A kutatást az NRC 2011 novemberében a 18-69 éves korosztályon, ezer fő bevonásával, országos reprezentatív mintán végezte. Forrás: TőzsdeFórum
|
| |||||||||
|