|
|||||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2011-12-16
Fogyasztóvédelem - bútorboltok, barkácsáruházak
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság az utóbbi évek gyakorlatát követve 2009-ben is a januári, februári időszakhoz kötötte az árfeltüntetési kötelezettséget előíró jogszabályi rendelkezések megtartását ellenőrző vizsgálatát. Az ellenőrzésre elsősorban az év elejét jellemző áremelések és leárazások miatt került sor ebben az időszakban. Fontos, hogy az új árak alkalmazásáról a fogyasztók naprakész és a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelő ártájékoztatást kapjanak, éppen ezért a fogyasztóvédelmi hatóság jelenléte kiemelt jelentőségű. A jelentés a 2009. január 19. - 2009. február 13. közötti időszak ellenőrzési tapasztalatait összegzi. [FATÁJ megjegyzés: amint újabb hasonló jelentés készül, annak szakterületeinket érintő részét közzé fogjuk tenni.] Az országos szintű vizsgálatban a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság valamennyi regionális felügyelősége részt vett. Ennek keretében a felügyelőségek a megvételre kínált termékek eladási árának, egységárának, akciós árának, illetve a különböző szolgáltatások díjának feltüntetésére vonatkozó jogszabályi előírások megtartását ellenőrizték. A vizsgálat a kereskedelemi szektor és a szolgáltatóipar meghatározott üzleteire, valamint az általuk megjelentetett reklámanyagokban alkalmazott ártájékoztatásra terjedt ki. A fogyasztók ártájékoztatáshoz fűződő jogának érvényre juttatása érdekében a felügyelőségek az ellenőrzések alkalmával függetlenül attól vizsgálták az ártájékoztatás megfelelőségét, hogy az közvetlenül áruhoz, vagy valamilyen szolgáltatáshoz kapcsolódott, vagy esetleg reklámanyag formájában jelent meg. A fogyasztói árnak minden esetben egyértelműen, könnyen azonosíthatóan, tisztán olvashatóan kell a ténylegesen fizetendő árról a Magyar Köztársaság törvényes fizetőeszközében, azaz Ft-ban tájékoztatást nyújtani.
Az ártájékoztatásra vonatkozó általános megállapítások Összesen 2 230 üzletben történt ellenőrzés, amelyek 43%-át (956 üzlet) kifogásolták a felügyelők valamely árfeltüntetési szabálytalanság miatt. A legtöbb szabálytalanság az észak-magyarországi régióban (kifogásolási arány 66%), míg a legkevesebb a közép-magyarországi régióban (19%) volt. Az összesen ellenőrzésre került 842 szolgáltatásból 66-nál (8%) a szolgáltatási díj feltüntetésével kapcsolatban valamilyen szabálytalanságot állapítottunk meg. A felügyelőségek 2 035 próbavásárlást végeztek az árellenőrzés alkalmával, melyből 954 esetben, azaz a próbavásárlások 47%-ában tapasztaltak valamilyen szabálytalanságot.
Lakberendezési áruházak/Bútorüzletek Ártájékoztatás A lakberendezési áruházakat kizárólag a közép-magyarországi régió ellenőrizte, a bútorüzleteket a közép- magyarországi, nyugat- és közép-dunántúli, illetve dél-alföldi és dél-dunántúli régiók. A lakberendezési áruházak esetében kedvező, hogy szabálytalanságot nem tártak fel az ellenőrzést végző felügyelők a vizsgált 9 üzletben. Az ellenőrzések során 113 bútorüzletet vontak vizsgálat alá a felügyelők, amelyből 20 üzletben (18%) állapítottak meg szabálytalanságot. A Jysk (50%), Domus (25%) és egyéb (19%) üzletekben követtek el jogsértést, míg az RS, Retz és Elefánt Bútorház üzleteiben nem volt árfeltüntetéssel kapcsolatos szabálytalanság. A legtöbb esetben az eladási ár hiánya miatt történt intézkedés, 10 üzletben részlegesen hiányzott az eladási ár feltüntetése, amely 25 termékfajtát érintett. Az akciós árról nem kapott korrekt tájékoztatást a fogyasztó 7 üzletben 15 termékfajtánál. A vizsgált, kifogásolt egységek számának és arányának alakulását üzlettípusonként a következő táblázatban foglaltuk össze. Szolgáltatási díj A közép-magyarországi régió területén ellenőrzött lakberendezési üzletekben összesen 17 szolgáltatás ellenőrzésére került sor. A szolgáltatási díjak 3 szolgáltatás esetében részlegesen hiányoztak, a szolgáltatásokhoz tartozó 7 alszolgáltatás díja nem került feltüntetésre a Kika és Material Center üzleteiben. Bútorüzletekben 24 szolgáltatás ellenőrzése során 9-ben (38%) hiányzott azok díjának feltüntetése. A bútorüzletek által nyújtott szolgáltatásokat 4 bútoráruházlánc üzleteiben és egyéb bútorüzletekben vizsgálták a felügyelők. A vizsgált 2-2 Domus és RS üzletek mindegyikében csak részlegesen írták ki a szolgáltatás díjait, mindegyik üzlet a közép-magyarországi régióban volt. A Retz bútorüzletekben 33%-os, az egyéb bútorüzletekben 23%-os volt a kifogásolási arány, a szabálytalanságok minden esetben a szolgáltatási díj feltüntetésének elmulasztásából adódtak, a legtöbb üzletet a közép-magyarországi régióban kellett kifogásolni (6 üzlet). Az Elefánt bútorház 1 vizsgált szolgáltatását rendben találták a felügyelők.
Barkácsüzletek Ártájékoztatás A barkácsüzletek árfeltüntetési megfelelőségét a közép-magyarországi, az észak-alföldi és az észak-magyarországi régiókban ellenőrizték a felügyelők. A három régióban összesen 57 barkácsüzlet ellenőrzése történt meg, amelyből árfeltüntetési szabálytalanság miatt 58%-uknál (33 üzlet) több, mint a felénél kellett intézkedni. Az OBI, Bricostore és egyéb, nem üzletlánchoz tartozó barkácsáruházakban fordult elő a legtöbb szabálytalanság, a vizsgált üzletek 67%-67%-67%-ában nem volt megfelelő az árfeltüntetés. Ugyancsak magas volt az arányszám a Praktiker (55%-os), és a Baumax áruházakban (25%-os). Kedvező eredmény azonban, hogy a Bauhaus áruházakban nem találtak árfeltüntetéssel kapcsolatos szabálytalanságot a felügyelők. Ebben az üzlettípusban a szabálytalanságok többsége az eladási ár feltüntetésének hiányából adódott. Az eladási árak teljeskörűen hiányoztak 7 üzletben (3 Praktiker, 3 Bricostore és 1 egyéb nem üzletlánchoz tartozó barkácsüzlet), melyek mindegyike az észak-magyarországi régióban üzemelt. Az eladási ár hiánya részlegesen 13 üzletben, 46 termékfajtánál (OBI 3, Praktiker, Bricostore 2-2, Baumax 1, egyéb, üzletlánchoz nem tartozó üzletekben 5) fordult elő. Ugyancsak részleges hiányt állapítottak meg a felügyelők az eladási ár azonosíthatóságánál 3 észak-magyarországi egyéb barkácsüzletben és 1 észak-alföldi OBI áruházban, összesen 13 termékfajta esetében. Barkácsüzletekben a második leggyakoribb szabálytalanság az egységár feltüntetési szabálytalanság volt. Az egységár feltüntetés teljeskörűen hiányzott 1 Praktiker és 3 egyéb üzletben, amelyek mindegyike az észak-magyarországi régióban található. Részlegesen hiányzott az egységár 6 üzletben (2 OBI, 2 egyéb, 1-1 Praktiker és Baumax üzlet), amelyekből 3 üzlet az észak-alföldi és 3 üzlet az észak-magyarországi régióban üzemel. Egyéb árfeltüntetési szabálytalanságok, mint az egységár nem egyértelmű feltüntetése, nem könnyen azonosíthatósága, hibásan számított egységár, az egységár nem megfelelő mértékegységben való feltüntetése és az akciós ár nem megfelelő feltüntetése 1-1 esetben fordult elő. Régiós megoszlást tekintve az észak-magyarországi (78%) és észak-alföldi (71%) régió barkácsüzleteiben kiemelkedően magas volt kifogásolási arány. A közép-magyarországi régióban ez az arány jelentősen alacsonyabb, 17% volt.
Szolgáltatási díj Az ellenőrzött barkácsüzletek mindegyikében nyújtottak valamilyen, az értékesítési területükhöz tartozó szolgáltatást. Az 57 vizsgált barkácsüzletben összesen 99 féle szolgáltatás díjának ellenőrzésére került sor, amelyek 12%-ában (12 szolgáltatás) szabálytalanságot tapasztalták a felügyelők. Szolgáltatási díj szempontjából a Bricostore barkácsáruház üzleteiben állapították meg a legtöbb (22%) szabálytalanságot, amelyet elsősorban a közép-magyarországi régió magas kifogásolási aránya (27%) okozott. Kedvező eredmény, hogy Baumax barkácsáruházakban nem volt szabálytalanság, minden szolgáltatási díjat a jogszabályi követelményeknek megfelelően tüntettek fel. Régiós megoszlást tekintve a legtöbb jogsértés az észak-magyarországi régióban volt, az ellenőrzött barkácsüzletek 17%-át kifogásolták a felügyelők, a közép-magyarországi régióban ez az arány 12%. Az észak-alföldi régióban vizsgált 19 barkácsüzletből a mindössze 1-ben követték el szabálytalanságot. A feltárt hiányosságok legfőbb oka a szolgáltatási díj nem egyértelmű feltüntetése volt, ezt a jogsértést 7 szolgáltatás 13 alszolgáltatásánál valósították meg. A kínált szolgáltatások díjának teljeskörű hiányát egy barkácsüzletben tapasztalták az ellenőrzést végzők (Bricostore - észak-magyarországi régió). A szolgáltatási díj további 5 féle szolgáltatásnál részlegesen hiányzott és ezzel egyidejűleg, 10 alszolgáltatás díjáról nem tájékoztatták a fogyasztókat az üzemeltetők. Két szolgáltatásfajtánál fordult elő, hogy annak árfeltüntetése nem volt jól olvasható. Minden esetben a ténylegesen fizetendő díjat tüntették fel. Forrás: NFH
|
| |||||||||
|