|
||||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2012-06-29
Döbbenetes számokat közöltek a hazai barkácsláncok
Az eddig elérhető mérlegadatok szerint az itthoni bakácsáruházak tavalyi árbevétele alig valamivel 115 milliárd forint felett alakult, szemben a 2008-as csaknem 141 milliárddal. A három év alatt 20 százalékot elérő forgalomvesztés (ennél tavalyelőtt volt nagyobb is, a piac 2011-ben valamelyest a 2010-es szint felett teljesített - a szerk.) és a kereskedelmi különadó alaposan megtépázta a társaságokat, amelyek - a Bauhaus Szakáruházak Kereskedelmi Bt. kivételével - kétmilliárd forint feletti adózás után kimutatott veszteséget szenvedtek el (a Bauhaus is megközelítette a kétmilliárdos mínuszt).
A bauMax lényegében stagnáló forgalom mellett, 2,1 milliárd forintos növekedéssel, csaknem 4 milliárd forintra hozta veszteségét. A mérlegadatokból kiderül, hogy a versenytársakhoz képest drágán vásárolt és az árrést igyekezett odaadni a fogyasztóknak. Ezen felül növelte a bérköltségét (miközben a legtöbben itt próbáltak fogni a kiadásokon), és úgy tűnik, a vezetők premizálását sem igen fogta vissza - emiatt üzemi vesztesége 2010-ről 2011-re a duplájára ugrott.
Nem jobb a helyzet a Praktiker Kft.-nél sem. A cég veszteségnövekedése 1,2 milliárd forint, vagyis a közelében sincs a bauMaxénak, ám az egykor 43 milliárd forint forgalomra is képes cég bevételei tavaly csaknem 1,8 milliárd forinttal apadva, 30 milliárdra csökkentek. Kérdés, hova vezet, ha a cégnek nem sikerül megállítania a forgalomvesztést. Százalékos arányban a Bauhaus adózás utáni vesztesége ugrott meg leginkább (a duplájára), ám ez a cég számít az öt közül a legkisebbnek, és a növekedési szakaszban a méretgazdaságosság elve miatt beruházásaival egyelőre csak halmozza a veszteséget. A forgalmát viszont legalább annyival növelte, mint a 2011-es vesztesége, emellett erősen nőtt a bérköltsége és a tavalyi fejlesztések miatt anyag jellegű ráfordításai is.
A BricoStore Hungária Barkácsáruház Kft. vesztesége valamivel több mint félmilliárd forinttal nőtt, forgalma viszont több mint 1,7 milliárd forinttal esett vissza 2010-hez képest. Az eredménykimutatás adatai felemásak, hiszen a cég igyekszik a költségeit megvágni, a veszteség növekedése így vélhetően a forgalomcsökkenésből fakad. A legnagyobb probléma a láncnál, hogy 2008-ban a forgalma még átlépte a 24 milliárd forintot, tavaly azonban ennek felét tette ki.
Az öt barkácsáruházlánc közül az OBI Hungary Retail Kft. tűnik a mérlegadatok szerint a legstabilabbnak: vesztesége közel 300 millió forinttal nőtt, forgalma pedig félmilliárd forinttal volt több, mint 2010-ben, ráadásul 2008-as árbevételéhez képest a cég most jobban áll, csúcsformáját azonban 2009-ben mutatta, akkor 42,7 milliárd forintot teljesített, szemben a mostani 39,2 milliárd forinttal. FATÁJ kiegészítés: A FATÁJ elemző részlege által készített Magyarországi barkácsláncok 2010-es eredményei írásunkat 2011. július 1-én pubikáltuk. Gyakorlatlilag félkész állapotban van a 2011-re vonatkozó hasonló összeállításunk is, melyet a jövő hét folyamán elérhetővé fogunk tenni. A Napi Gazdaság a Saint-Gobain barkács/építőanyag-áruházakat kihagyta a vizsgáltak köréből, mi nem fogjuk!
Forrás: Napi Gazdaság
|
| ||||||||
|