|
||||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2012-11-23
A terhelhetőbb kamionok segíthetik a faipart
Az össztömeg (közúton szállítható maximális) 76 tonnára való emelésére vonatkozó finn javaslat a tengelyterhelés maximális kihasználásán alapszik. Ez a nemzetgazdaságnak elönyös, továbbá környezetkímélö, mivel kevesebb teherautó fog futni az utakon. Mindezt úgy kell megoldani, hogy ne kelljen új infrastuktúrába invesztálni. Az utóbbi idöben Svédországban 74 tonnás szerelvényt teszteltek, kizárólag pozitív eredménnyel. A jármű méretei hagyományosak (eleve nagyobbak, mint Európa más országaiban), de a tehermagasság meg lett növelve. 8-15 %-al alacsonyabb kibocsájtás (kipufogógázok), 20-25 %-al nagyobb szállított tömeg, 8-15 %-al alacsonyabb költségek. Miután Finnország hozzájárul a vontatmányok paraméterváltozásához, Svédországnak ezt követnie kell. A finn javaslat a tehernöveléssel azt célozza meg, hogy növelje Finnország versenyképességét, csökkentse a gáz kibocsájtást és a szállítási költségeket. A hossz 4,2 m-röl 4,4 m-re az össztömeg pedig a tengelyterhelés szerint az alábbiakban változik: -4 tengelyes tehergépkocsi: 35 t-ig -5 tengelyes tehergépkocsi: 42 t-ig -8 tengelyes szerelvény: 68 t-ig -9 tengelyes szerelvény: 76 t-ig -4 tengelyes tehergépkocsik áthaladásának engedélyezése hidakra -44 t össztömeg feletti szerelvények áthaladásának engedélyezése hidakon.
A kisebb teherautókra vonatkozóan is hasonló engedmények lépnének életzbe a leendő szabályozás értelmében. Mindezek elött azonban ezt az EU-nak jóvá kell hagynia. A cél az, hogy a szabályozás a jövő év elejétől életbe lépjen.
Kapcsolódó FATÁJ cikk: Lehet egy (fa)rakással több? (2011-04-27) - a 11 tengelyes jármű...
Varga Kornél - Forrás: SkogsIndustrierna
|
| ||||||||
|