FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken. Beszámolók, riportok, sajtószemle, ...
FELIRATKOZÁS FATÁJ-Online hírlevélre.
Kérem jelezze szakterületét, cégét, annak kapcsolóit.
Hivatkozás:
Ha felhasználja bármely cikket a FATÁJ-ból, hivatkozzon rá annak kapcsolójával is.

STIHL - Nemzedékekre tervezve

Mátyás Fakereskedo Kft
METAMOB - akciós MetaGO ajánlata
HUNNIA FAGÉP - Jó magyarnak lenni!
Faipari gépek -> Stonewood Kft
FATÁJ nyitólap
FATÁJ archívum:

FATÁJ-online
médiaajánlat
pdf

FAGOSZ, Fagazdasági Országos Szakmai Szövetség
A FAGOSZ a FATÁJ kiadója.


FAGOSZ filmtár a Hazai Erdésznél

Nemzeti kincsünk az erdő - 40 kisfilm

Erdészeti és Faipari Dolgozók Szakszervezete

Magán Erdotulajdonosok és Gazdálkodók Országos Szövetsége

Országos Erdészeti Egyesület

Hobbi Faesztergálás


Dr. Gerencsér Kinga: Fafeldolgozás mobil szalagfűrésszel
(A 2002-ben megjelent kiadvány online változata.)

Keres egy céget, intézményt, iskolát? Kezdje itt:
fatudakozo.hu
woodinfo.hu
woodinfo.eu
Akác
termékek
Magyar-
országról:
hungarobinia.hu
FAIPARI, ERDÉSZETI
apróhirdetések
DÍJMENTESEN

FAIPARI, ERDÉSZETI
szakkönyvek

A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le:


2012-11-13

EUTR, mely több millió vállalkozást érint

Az EUTR és annak 27 tagországi nemzeti jogharmonizációja izgalmas kérdés, hiszen több millió fával és fatermékkel foglalkozó vállalkozást érint az EU-ban, de mint EU-ba szállítót azon kívül is 2013. március 3-tól.

A cikk megosztása:Megosztás az IWIW-en Megosztás a Facebook-on

 

 

EUTR = European Timber Regulation = Európai Faanyag Rendelet, melyet 2010-ben kihirdettek és 2013. március 3-tól hatályos és alkalmazni kell. A rendelet célja, hogy ne juthasson illegálisan kitermelt fa vagy abból készült fatermék az EU piacára. Ezért az EUTR

- tiltja az illegális fa és abból készült termék EU piacán forgalomba hozatalát;

- előírja hogy a fa és fatermékek EU piacán első forgalomba bocsátásakor a piaci szereplők "megfelelő gondossággal" járjanak el;

- a fatermékek nyomon követhetősége érdekében a piaci szereplők kötelesek beszállítóikról és vevőikről nyilvántartást vezetni.

A "megfelelő gondosság" lényege, hogy a piaci szereplőknek kockázatkezelési eljárással kell csökkenteniük az illegális fa és fatermék piacra jutását. E rendszer alapelemei:

- a tájékoztatás,

- a kockázatértékelés és

- a kockázatcsökkentés.

 

Az EUTR rendelet alkalmazása az EU több millió erdőgazdálkodóját, faipari és fakereskedelmi vállalkozását érinti már most a felkészülési szakaszban és különösen 2013. március 3-át követően az alkalmazás során. Ezért a FAGOSZ az idén őszi 43. FAKONFERENCIA nyitótémájának választotta ezt.

 

 

"A fa és fatermékek 2013 márciusától érvényes forgalomba hozatali feltételei az EU faanyag rendelete alapján" című előadást Tóth-Zsiga Attila, a VM Erdészeti, Halászati és Vadászati Főosztály főmunkatársa tartotta meg. Ismertette a rendelet születéséhez vezető utat, a rendelet lényegét, a kapcsolódó hazai jogszabályokat.

Előadásának teljes vetített anyaga.

 

A rendelet az erdei fára, de az ipari fatermékek döntő többségére is kiterjed. A vámtarifa szerinti alábbi áruosztályokat érinti (itt a hosszú, teljes helyett csak leegyszerűsített megnevezésükkel):

4401 Tűzifa, mindenféle faeselék, brikett, pellet

4403 Hengeresfa (a VTSZ gömbfa kifejezése szakszerűtlen)

4406 Talpfa

4407 Fűrészáru

4408 Furnér

4409 Egyrétegű parketta, lambéria, hajópadló, stb.

4410 Forgácslap

4411 Farostlemez

4412 Rétegeltlemez, asztalos bútorlap, stb.

4413 Tömörített fa (tömb, lap, szalag, ...)

4414 Kép és tükör fakerete

4415 Fa csomagolóanyag (raklap, láda, kábeldob, ...)

4416 Kádáripari termékek (hordó, dézsa, kád, ..., a donga is)

4418 Ács- és épületasztalos-ipari termékek (ablak, ajtó) összeállított panelek, készparketta, zsindely

47. és 48. árucsoportok szerinti papírpép (cellulóz,...), papír. Kivéve a bambuszból készült, a használtpapír és a papírhulladék, valamint a papírból készült termékek (pl. nyomtatott termékek)

9403 30, 9403 40, 9403 50, 9403 60 és a 9403 90 30 szerinti Fabútor

9406 00 20 Előre gyártott épületek

 

A rendelet 4. cikk (3) pontja szerint

- minden piaci szereplőnek magának "kellő gondosság" elvén alapuló rendszert kell működtetnie,

- kivéve, ha a 8. cikkben említett ellenőrző szervezet által működtetett ilyen rendszert vesz igénybe.

 

A vállalkozások (a piaci szereplők) tehát a rendelet alapján kidolgozhatják saját rendszerüket saját erejükből vagy szaktanácsadói segédlettel, illetve igénybe erre szakosodott ellenőrző szervezetet. A FAGOSZ titkárság Európai Faipari Szövetségnél érdeklődésére arról tájékoztattak, hogy várhatóan az egész EU-ban 10-nél kevesebb ilyen, az EU Bizottsága által elismert ellenőrző szervezet lesz. (Angolul: Monitoring Organisation, így ezek rövidítése: MO.) A két nagy, eddig csak erdőtanúsítással foglalkozó világszervezet a PEFC és az FSC. Várhatóan mindkettő hamarosan elismert EUTR MO-vá is válik, valamint néhány további szervezet is eléri ezt.

 

Minden esetre nagy kérdés, hogy ezen ellenőrző szervezetek mikor jutnak el idáig és mikor tudják majd elkezdeni szolgáltatásaikat kínálni. Ha csak 2013. februárban (amikorra várható) jutnak idáig, akkor az EU több millió vállalkozása lesz abban a helyzetben, hogy talán már hallott az EUTR-ről és előírásairól, a saját "kellő gondosság" rendszere kidolgozásának neki sem látott, a külső ellenőrző szervezetek pedig talán addigra éppen csak elkezdik szolgáltatásaikat kínálni. Ugyanakkor jövő március 3-tól a fenti termékkör első EU piaci eladásakor ahhoz a legális forrásból származás igazolását kell tudni adni. Majd kiderül, hogy is fog ez működni.

 

Minden tagállamnak ki kell jelölnie egy vagy több hatáskörrel rendelkező hatóságot. (Magyarország ehhez a Vidékfejlesztési Minisztérium Erdészeti, Halászati és Vadászati Főosztályát jelentette be.) E hatóságoknak ellenőrizniük kell, hogy a piaci szereplők teljesítik-e az EUTR-ben előírt kötelezettségeiket. Rendszeresen felülvizsgált terv szerint, illetve bejelentésre kell a hatóságnak ellenőriznie. Az ellenőrzés alapján korrekciót írhatnak elő, illetve azonnali ideiglenes intézkedést hozhatnak.

Meg kell állapítani az előírok megszegése hatékony, arányos, visszatartó erejű szankcióit, ami lehet

- bírság, visszaesőknek fokozódó bírság,

- fa és fatermék lefoglalása,

- kereskedelmi engedély azonnali felfüggesztése.

A hatáskörrel rendelkező hatóságok ugyanakkor ellenőrzik, hogy az illetékességi területükön belül működő ellenőrző szervezetek (MO) ellátják-e feladataikat és teljesítik-e a velük szemben támasztott követelményeket. Az ellenőrző szervezeteket tehát az EU Bizottsága fogadja el, de a (nemzeti) hatáskörrel rendelkező hatóságok ellenőrzik saját területükön működésüket. (Így a magyar erdészeti hatóságnak Magyarországon ellenőrizniük kell a PEFC, az FSC és a többi néhány MO működését. hasonlóan a többi 26 tagország hatóságainak. Meglátjuk, hogy fog ez működni.)

 

Brüsszelben 2012. november 9-én tartottak nagy megbeszélést az EUTR ügyében, lehetővé téve, hogy az összes érdekelt fél (stakeholder) ezen részt vehessen. Az eseményt élőben közvetítették az interneten, amely felvétel utólag is megtekinthető. A felvétel 440:14 perc, tehát mintegy 7 óra és 20 perc. A felvétel indítása után 25:03-kor tett az elnök először kísérletet az ülés elkezdésére, majd 26:15-kor ez sikerült is neki. A felvétel alapján az ülésről később számolunk be.

 

Ezzel egy időben november 9-én Budapesten, a VM-ben a FAGOSZ és a MEGOSZ, mint a VM két erdészeti stratégiai szerződött partnere, valamint a javaslattételre felkért OEE részvételével a hatályos Erdőtörvény módosítás tervezetének első munkaanyaga áttekintése volt terítéken. (Nyolc és fél órát vett igénybe, szünet nélkül.) A tárgyalás során szerepeltek az EUTR hazai bevezetésével kapcsolatos elemek is, de ezekre majd az Erdőtörvény módosítás-tervezet tárcaközi egyeztetésének szakaszában térünk vissza.

 

Attól tartok, hogy 2013. februárra nagy kapkodás lesz ebből EU-szerte. Addig még biztosan többször is érdemes lesz foglalkoznunk e témával.

 

A többi EU tagország várható konkrét EUTR intékedéseiről sincs még érdemi információnk.

Erősen javaslom, hogy a külföldi tulajdonú hazai cégek kérdezzék meg anyacégeiket, tulajdonosaikat: ott, abban az országban pontosan milyen játékszabályok várhatóak a részletes végrehajtás terén, illetve hogy ez mibe fog kerülni. Hasonlóan érdemes a jelentős export volument és arányt mutató hazai cégeknek is érdeklődniük ugyanerről fontosabb vevőiknél. Pontosan milyen dokumentációt kell majd adniuk, hogy szállítmányaik megfelelőnek minősüljenek. A magasabb feldolgozottságú termékeknél (parketta, fabútor, faépület, stb) pedig különösen érdekes lehet, hogy az egyes feldolgozási lépcsők első piacrahelyezési aktusainak dokumentumai és az ezekhez kötődő költségek hogyan épülnek majd egymásra. Nagy kérdés: mekkora költségtöbbletet okoz majd az egyes szinteken mindez és a piac azt hogyan tolerálja majd.

 

Az alábbiak pedig a téma fellelt szakirodalma:

 

Az EUTR hivatalos honlapja.

Ennek legalján található

- a téma 2 oldalas összefoglaló közleménye magyarul is,

- a 995/2010/EU alaprendelet magyarul is,

- az ellenőrző szervezetekre vonatkozó 363/2012/EU végrehajtási rendelet magyarul is,

- az ellenőrző szervezetek ellenőrzésének 607/2012/EU végrehajtási rendelete magyarul is.

A lap tetején pedig a video közvetítés kapcsolója mellet található egy segédlet (sillabusz) is, angolul. Ebben a FLEGT Bizottság tagjai és szakértők segítségével igyekeznek segíteni a jogalkotóknak a nemzeti jogharmonizációban, illetve a piaci szereplőknek az EUTR leendő alkalmazásában. Ettől többen erős segítséget reméltek, de úgy tudom, nem mindenki várakozása teljesült.

 

Körülnézve, a nagy fabeszerző vagy nagy faeladó országok közül eddig csak a beszerzői oldalon és egyedül UK esetében találtam olyan honlapokat és leírást, mely alaposan és hosszabb ideje foglalkozik a témával. Ugyanakkor Németország, Franciaország, Olaszország, hogy néhány jelentős vásárlót említsek, vagy a Skandináv-országok és Ausztria mint jelentős eladó egyike esetében sem találtam ismertetést, hogyan fogják az EUTR nemzeti jogharmonizációját végrehajtani. Pedig amíg a nagyok nem terítik ki lapjaikat, feltehetően a kisebb országok sem igyekeznek végső döntéseiket meghozni, hogy az esetleg szükséges alkalmazkodás lehetősége nyitva álljon számukra.

 

Az Egyesült Királyság EUTR honlapja. Ez a CPET-en belül található. A Fához Kapcsolódó Szaktudás Központ [Central Point of Expertise on Timber (CPET)] a UK Kormányzat szolgáltatása. A környezet-, élelmiszer- és Vidékügyi minisztérium [Department for Environment, Food and Rural Affairs (Defra)] indította el és az Efeca működteti, mely vezető beszállítója a Defra-nak.

 

UK Fakereskedelmi Szövetség EUTR oldala.

 

 

TRADA (UK) ismertetés az EUTR-ről.

 

 

 

 

Egy leírás a UK gyakorlatáról és az EUTR céljairól. E szerint: A UK-ba 2008-ban importált fa és fatermék mintegy 2,6%-a (kb 1,5 millió hengeresfa egyenérték m3) volt illegális eredetű, több mint 1 milliárd Font értékben. Feltételezhető, hogy a UK a világ legnagyobb illegális fa és fatermék importőreinek egyike. "Teljesítményük" meghaladja Franciaországét és Hollandiáét (mindkét helyen 1,9%), de elmarad Japánétól (9,0%) és az USA-étól (3,8%).

 

Az Európai Erdészeti intézet (EFI) EUTR honlapja. Itt a téma gyakori kérdései és arra a válaszok találhatóak meg. Honlapján elérhető egy áttekintő kiadvány, melyet rajta kívül más szervezetek is jegyeznek, címe: Tudnivalók az USA Lacy törvényről, au EU Faanyag rendeletéről, valamint Ausztrália Illegális Fakitermelést Tiltó törvényéről. Az EUTR-en kívül ugyanis a US-LacyA és az AILPB is hasonló célokat tűzött maga elé.

 

Az EU EUTR Platformja, mely e rendszer bevezetését hivatott segíteni.

 

PROFOREST EUTR A honlapon található EUTR-összefoglaló gyakorlati tanácsokat ad: hogyan lehet megfelelni az EUTR előírásainak. Érdekes, hogy ez a 8 oldalas angol nyelvű szöveg a téma nyitólapjáról kínaiul is letölthető!

 

Az ENSZ FAO FLEGT oldala, melynek végén az EUTR-rel kapcsolatos publikációk kapcsolói is megtalálhatóak. Ez a lap a témába vágó kapcsológyűjtemény.

 

A 2012. október 24-i közleményében azt tudatja ügyfeleivel PEFC, hogy rendszere meg fog felelni az EUTR-nek. Sőt, véleményük szerint rendszerüknek e megfeleléséhez csak kismértékű módosítása szükséges, amihez jól előrehaladottak a munkálatok és a módosított FaLánc tanúsítási szabványukat a nyilvános vitához 2012. decemberében közzé tudják tenni, a véglegesített szabvány elfogadtatását pedig 2013. februárra tervezik.

 

FSC az EUTR-ről. A téma nyitólapja alján elérhető az FSC Kérdések és Válaszok az EUTR-ről című 6 oldalas anyagának 2012. november 9-én frissített legújabb változata.

 

 

A LOGGINGOFF EUTR bemutatója.

 

A NEPCon 2012. október 15-én azt a kérdést teszi fel, hogy az FSC és a PEFC rendszere EUTR-re vajon megfelelő lesz-e? (A NEPCon az Esőerdő Szövetség Rainforest Alliance partnere.) Az elemzés arra jut, hogy szakértőik szerint az FSC már hatékony lépéseket tett ennek érdekében és feltehetően meg fog felelni. A PEFC ugyanakkor bár 2012. október 4-én meghirdette saját rendszerére ugyanezt a célt, de konkrét lépéseket még nem tett. Továbbá a NEPCon FSC által 2012. május 15-én publikált jelentése több alapvető hiányosságot mutatott be a PEFC rendszerében, ami szerintük kétségessé teheti a PEFC EUTR elfogadását.

Ismereteink szerint a PEFC-en és az FSC-n kívül eddig a NEPCon az egyetlen úgy ismert szervezet, mint amelyik EUTR megfigyelő szervezeti (MO) státus megszerzéséért rajthoz állt. Ehhez szabvány tervezetét már második olvasatban tette közzé 2012. október 4-én nyilvános vitára.

 

 

Az EUTR egyben munkahelyteremtő: Az EurActive álláshirdetései között EUTR jogászt keresnek.

 

 

 

Vannak akik már jelentős előkészületeket tettek. A dániai JYSK kereskedelmi cég támogatásával például Kínában tartottak wokshop-ot ottani fatermék beszállítóknak.

 

 

Az Európai Fűrészipari Szövetségnél az EB Környezetügyi Vezérigazgatóság tartotta előadás áttekintő anyaga 2010. végéről vagy 2011. elejéről.

 

 

A Nemzetközi Erdészeti Kutató Központ blogja riportot készített Chen Hin Keonggal, a Global Forest Trade Programme vezetőjével a témában. (2012-01-18) Szerinte a vevők az EUTR tanúsított áruért semmilyen felárat nem fognak fizetni. Nem számít arra, hogy a US Lacy (ez egy ott korábban bevezetett hasonló rendszer a növényi eredetű anyagokra) vagy az EUTR hatására a szállítók elfordulnának az USA vagy az EU piacától, hiszen e piacok oly nagyok és erősek, hogy bár egyes cégek az elfordulást megpróbálhatják, de a szállítói faipari szektor egészének nincs más választása, mint hogy alkalmazkodik az új követelményekhez. Úgy látja, hogy ezen intézkedések hosszabb távon a két szabályozott térségen kívüli világrészekben is nem csak a legalitás, de a tartamosság felé tolja majd a fával kapcsolatos tevékenységet.

Összeállította: Mőcsényi Miklós

Ha tetszett a cikk ossza meg ismerőseivel: Megosztás az IWIW-en Megosztás a Facebook-on

 

AKE - A perfekt megoldás

Dunaker Kft - Alapítva 1986

DomoTrend Kft - Lakberendezés Európa neves design-muhelyeibol.

Erdészeti gépek, eszközök, muszerek, kiegészítok kereskedelme.

105 hazai furészüzem gazdasági teljesítménye - 2010. - Megvizsgáltunk 105 hazai furészüzemet muködteto vállalkozást (60 kemény-lombos, 44 lágy-lombos, 1 fenyo-feldolgozó) a 2010-es évi teljesítményei alapján.

Fagazdasági felszámolás számláló - 2012.- Összegyujtöttük a fagazdaság szakterületein muködo (muködött) Magyarországon bejegyzett cégeket, amelyeknél a 2012-es évben indult el a felszámolási, ill. végelszámolási eljárás.

FATUDAKOZÓ - az online faipari cégtár

Zalaerdő Zrt - Erdészek az erdoért

Prebena - Német szegezogépek, kompresszorok

Ráció szerszám - Prebena, Festool

Forestinvest.hu

ERFARET Tudásközpont

Magyar Belsőépítészet

KARDEX Kft - Erdészeti-faipari termelés, kereskedelem. Furészáru termelés: elsosorban bükk és tölgy. Belföldi, nemzetközi szállítás. Export-import tevékenység.

LEITZ Hungária Szerszám Kft




 A FATÁJ lapot kiadja a FAGOSZ
Minden jog fenntartva. All rights reserved.