|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2013-02-01
Enyhe növekedés várható a magyar bútorpiacon
A magyar bútoripari ágazat a 2008-ban kezdődő gazdasági válság hatását még mindig nehezen viseli. A bútoripari termékek értékesítése úgy belföldön, mint külföldön jelentős csökkenést mutatnak. 2010-re ebben az iparágban dolgozok száma 12%-kal csökkent, a bútoripar termelése pedig 20,8%-kal csökken az előző évhez képest, ami főleg a belső piac jelentős zsugorodásának köszönhető, hisz az export értékesítése csak minimális csökkenést mutatott. 2010 I. félévi termelési értéke 58.659,1 millió Ft., belföldi árbevétele 20.883,3 millió Ft., export árbevétele 37.775,8 millió Ft volt. A tendencia bármennyire is elkeserítő, viszont szinte az összes európai államban fellelhető, tehát nem beszélhetünk csak a magyarországi bútoripar nehézségeiről. A faiparban 2010-ben mutatkozó növekedés jelei sajnos a bútoriparban még nem volt észlelhető, viszont a faipar fellendülése pozitív előjele a többi kapcsolódó iparág növekedésére.
A bútoripari fellendülés azonban még 2011 második félévében is váratott magára. A belföldi értékesítés tovább csökkent, és az exportból származó bevételek is csökkenést mutattak.
2012 első hat hónapjában fordult az előző évek negatív tendenciája, mind a termelés, mind a kivitel nőtt, a belföldi értékesítés azonban változatlanul csökkent. A belföldi eladás csökkenése ugyan az előző évekhez képest nagyban mérséklődött, mégis a 6%-os hiány miatt az iparág nem számíthatott teljes félépülésre. Habár a 2012-es teljes évi statisztikák feldolgozás alatt állanak, a KSH eddig közzétett adatai szerint ezen év a bútoripar növekedésével zárult, ami egy igen fontos faktor az elkövetkezendő 2013-as év stratégiájának az elkészítésében. Különös figyelmet kell fordítani a hazai értékesítésre, hisz ez nagyban befolyásolja az iparág mutatóit és bevételeit, és ebben a szektorban még várat magara a növekedés. dr. Dénes Levente - intézetigazgató, NYME FMK Terméktervezési és Gyártástechnológiai Intézet - FATÁJban megjelent írása szerint: "Be kell látnunk, hogy a magyarországi faipar jövője nehezen kérdőjelezhető meg és minden nehézség ellenére az ágazat túl fogja élni ezt az időszakot, mert a számok és a józan ész is azt diktálják."
Lehetőség a magyar bútorgyártó vállalkozások számára Hogy mit is lehet tenni a belföldi eladások növelésére? A kérdés nagyon bonyolult és a választ nem lehet egyértelműen megfogalmazni. A legjobb stratégia, hogy minden potenciális piacot a lehető legkomolyabban kell venni. Erre egyik legjobb példa az országban meghirdetett bútor közbeszerzések, illetve a köztéri bútor közbszerzések amelyek jelentős jövedelemforrásai lehetnek sok közép és nagyvállalkozásnak. Ha csak a közbeszerzéseken meghirdetett beruházásokat magyarországi bútorból és faipari termékből valósítják meg, a belföldi piac csökkenése még jobban mérséklődik.
|
| |||||||
|