|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2013-04-04
Parlament előtt az Erdőtörvény apróbb módosítása
A kormány (a vidékfejlesztési miniszter) előterjesztésében ment a Parlament elé: T/10590 A Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. törvény és az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény módosításáról szóló javaslat 2013. március 29-én.
Indoklása:
A törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) a Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban: Nfatv.), valamint az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény (a továbbiakban: Evt.) módosítását tartalmazza. Az Nfatv. módosításának legfontosabb célja, hogy az NFA nyilvános pályáztatás mellőzésével köthessen adásvételi szerződést olyan földrészletre, melynek területe nem haladja meg a három hektárt. A jelenleg hatályos szabályozás szerint ez a területi mérték egy hektár. E módosítás célja az értékesítési eljárások olyan módon történő felgyorsítása, amely a minden esetben fennálló költségeken túl (pl. az értékbecslés díja) nem jelent többletköltséget az NFA részére, illetve mentesíti az NFA-t a felesleges költségek viselése alól. A területi mérték módosításával ugyanis olyan ingatlanok értékesítése is lehetővé válna, amelyek hasznosítása jelentős terhet ró az NFA-ra, mert ezen ingatlanok sok esetben nem kapcsolódnak állami birtoktömbökhöz, vagy természetbeni elhelyezkedésük, méretük illetve a tulajdoni viszonyaik miatt a megművelésük nehézkes. További cél az állami tulajdonban álló erdők, és erdőgazdálkodási tevékenységet közvetlenül szolgáló földterületek esetében az Nfatv., valamint az Evt. rendelkezései közötti összhang teljes körű megteremtése, illetve a párhuzamos szabályozás megszüntetése.
A két törvény módosítás szövege és a részletes indoklás is elérhető a Parlament honlapján.
Az erdőtörvény érintő módosítások részletes indoklása:
A módosító javaslat 12-13. §-hoz: A Javaslat 12?13. §-ai az Evt. és az Nfatv. közötti összhang megteremtése, valamint a szabályozásbeli hiányosságok pótlása érdekében módosítják az Evt.-t. A Javaslat 12. §-a kiegészíti az Evt. 8. §-át azzal a rendelkezéssel, miszerint az osztatlan közös tulajdonban álló erdő és erdőgazdálkodási tevékenységet közvetlenül szolgáló terület esetében az általános vagyonhasznosítási szabályok az irányadók, így az elidegenítés, valamint a vagyonkezelésen felül más használatba adás is gyakorolható az NFA részéről. Az osztatlan közös tulajdonban álló erdő és erdőgazdálkodási tevékenységet közvetlenül szolgáló földterületek esetében ugyanis sem az Nfatv., sem az Evt. nem tartalmazott egyértelmű szabályozást az állami tulajdonban lévő hányadának a használatára, hasznosítására. Ezek vagyonkezelésbe adása az Evt. 17. § (6)-(7) bekezdéseire tekintettel nem megoldható, a tulajdonostársaknak társult erdőgazdálkodást kell folytatniuk, és egy erdőgazdálkodót kell kijelölniük. A tulajdonostársak vagyonkezelési szerződés megkötésére pedig nem kötelezhetők az erdészeti társaságokkal illetve költségvetési szervekkel. Mindezek miatt az Evt. kiegészítésével egyértelművé válik, hogy az állami tulajdoni hányadokra a Nemzeti Földalapba tartozó vagyonra vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni. Ezáltal az Evt. 17. § (6)-(7) bekezdése társult erdőgazdálkodásra vonatkozó szabályai is alkalmazhatóak ezen vagyonelemekre, valamint az Evt. 17. § (1) bekezdés is, amely alapján erdőgazdálkodóként nyilvántartásba vehető az erdő tulajdonosa, vagy jogszerű használója. A 14-15. §-hoz: A Javaslat 14-15. §-ai tartalmazzák a hatályba léptető rendelkezést, valamint a sarkalatossági záradékot. Forrás: parlament.hu
|
| |||||||
|