|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2013-06-28
Országos Erdő Tanács pozíció változása
A mai hatályú változás az alábbi:
A Kormány és a vidékfejlesztési miniszter munkáját támogató kormányzati testületekkel kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló 2013. évi LXXXII. törvény számos rendelkezése egyikeként megszűnik a 2009. évi Erdőtörvény által elrendelt és az alapján a vidékfejlesztési miniszter által létrehozott Országos Erdő Tanács. (Ez hatályos június 28-tól. Az indoklás szerint a kormány tagjainak tanácsadó szerveit alacsonyabb szintű szabályozásban indokolt rögzíteni egységes szemléletben és szerkezetben. Több más törvények által elrendelt más tanácsok is hasonlóan megszűnnek.)
A június 27-én megjelent 2013. évi 108. Magyar Közlönyben pedig több hasonló mellett megjelent a Kormány testületeként létrejövő Országos Erdő Tanács létrehozásáról szóló 1378/2013. számú Kormány határozat, amely szintén június 28-tól hatályos. A testület az előzőhöz hasonlóan ugyanúgy 16 tagú és hasonlóan véleményező és javaslattevő tevékenységet lát el. A korábbi törvényi helyett alacsonyabb szintű a létrehozásának jogforrása: kormány határozat, ugyanakkor a testület eggyel magasabb szint részére, a szakminiszter helyett a kormány részére ad véleményt, javaslatot. Feltehetően a működésben ez nem okoz változást, hiszen az OET-ról szóló Korm.hat. lényegében azonos tartalmú az OET működésének korábbi leírásával, a tagokat továbbra is a miniszter (VM) kéri fel és a működtető titkárságot is a VM adja. A változás lényege tehát a korábbitól eltérő jogforrás.
Eltérések: A Korm.hat. 3.b) pontja nem általában az erdők vagyonkezelésére, hanem csak az állami tulajdonú erdők vagyonkezelésével kapcsolatos vélemény nyilvánításra vonatkozik. 3.b) pontként az erdőgazdálkodást érintő egyéb időszerű feladatok is megjelentek a Tanács feladatai között, tehát az a)-d) alatt le nem írt bármi egyéb is. A 4.a) pont érdekes eltérést mutat: Most hogy az OET már a Kormány véleményező és javaslattevő szerve, abban kormányzati oldalon nem általában az erdők ügyében feladatkörrel rendelkező kormányzati szervek, hanem csak a miniszter által vezetett, irányított vagy felügyelt szervezetek tisztségviselői vesznek részt. Ez bizonyára a KvVM VM-be olvadásának következménye és azt feltételezi, hogy a VM-en kívül a kormányzatnak nincs más, az erdők ügyében feladatkörrel rendelkező szerve. Új elemek a 6-15. pontban szereplők. Az OT tagsági megbízatás tehát 3 évre szól, a Tanács ülései nem nyilvánosak, stb.
Az Evt most törölt 21.§-ának (8) és (9) bekezdései pedig átkerültek az Evt. 43.§ (4) és (5) bekezdésébe és ezzel az erdőgazdálkodási tevékenység nyilvánosságának biztosítása alfejezetbe. Itt az áthelyezésen túl az eltérés annyi, hogy az Erdők Hetét eztán a miniszter nem az OET javaslata alapján, hanem erre javaslatot nem várva határozza meg. Forrás: oee.hu, magyarkozlony.hu,
|
| |||||||
|