|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2013-07-05
Európa parketta iparának 2012. évi teljesítménye
A hannoveri Domotex szakvásár után kiadott előzetes után a FEP tagság 2012-re vonatkozó végleges adatai alapján még mindig nem láthatóak az élénkülés azon jelei, melyeket az európai hatóságok tettek közzé, illetve várnak. Nincs egységes általános kép, a helyzet országonként más és más.
2011-hez képest 2012-ben a parketta fogyasztás 5,88%-kal esett vissza. A termeléssel kapcsolatban ismét megjelent az a korábbi trend, hogy egyes termelő cégek termelésüket áthelyezik a FEP* térségen kívüli európai országokba. *FEP: Európai Parketta Szövetség
(*) 1999. óta a fenti adatok a FEP térség egész piacát reprezentálják. Nincsenek megkülönböztetve a "hagyományos" és az "új" tagországok.
Miközben a FEP térség termelése 4,7%-kal csökkent 68.266.133 m2-re, a teljes európai termelés (FEP + FEP-en kívüli EU) becslés szerint 75 millió m2-re nőtt. Növekedés volt Lengyelországban és Belgiumban, miközben minden más országban a legjobb esetben tartották a szintet. A FEP térség parketta fogyasztása 5,88%-kal csökkent 87.509.000 m2-re, miközben Ausztria, Németország és Belgium tudta némileg növelni részarányát.
A parketta termelés típusonkénti megoszlása 2012-ben is hasonló, mint 2010-ben és 2011-ben volt: első a többrétegű 78%-kal, amit a tömör követ (beleértve a lamella parkettát is) 20%-kal és a mozaik 2%-kal. A termelés terén Lengyelország megerősítette vezető helyét 18,97%-ával, míg Németország a második 15,24%-kal és Svédország a szokásosan harmadik 13,3%-kal.
A fogyasztás a FEP térségben 5,88%-kal csökkent. A mostani adatok alapján a januári prognózis nem esett messze a valóságtól, de kicsit túl optimista volt. A fogyasztás terén az első hely továbbra is Németországé 23,98%-kal (2010-hez képest több mint 2% növekedés), melyet továbbra is Franciaország követ, bár némi csökkenéssel, 14,32%-ot mutatva. Olaszország meg tudta őrizni harmadik helyét, a 9,32%-kal. Az egy főre jutó fogyasztás továbbra is Ausztriában (0,88 m2) és Svájcban (0,73 m2) a legmagasabb, amit Svédország (0,66 m2) követ. A FEP térségben az egy főre jutó fogyasztás egy századdal 2,22 m2-re esett vissza 2012-ben. A felhasznált fafajok: A fenti grafikon szerint 2012. évi fafaj felhasználási arányok szerint továbbra is a tölgyé tovább nőt majdnem 70%-ig, míg a trópusi fáknál a változás ellentétes irányú pusztán 6,2%-ot mutatva. A juhar és a bükk a további két leggyakrabban választott fafaj, melyek részaránya 6,5%, illetve 6,1% volt.
Kilátások 2014-re
Az EU-ban folyamatosan libegő (illékony) gazdasági helyzetben, amikor a vezető pénzintézetek és az Európai Bizottság gyakorlatilag hetente változtatják előrejelzéseiket, majdnem lehetetlen az európai parketta iparra a következő évre biztos fejlődési prognózist készíteni. A legutóbbi piaci mutatók reményt keltőek, de ez még előttünk van. Sok múlik az építőiparon, a lakásépítési hitelek elérhetőségén (különösen a fiatalok részére), a munkaerő-piac és a fogyasztói bizalom alakulásán. A gazdasági problémák és az EU-27-en belüli egyenlőtlenségek azonnali strukturális megoldására van szükség, ami biztosítja a hosszú távú politikai stabilitást. Az EU északi és déli régiói közötti pénzügyi távolság növekedését kell tudni megállítani, ellenőrizni és áthidalni. A FEP nem számít arra, hogy a tagországok közötti meghatározó eltérések rövid távon egyszerűen eltűnnének. Ez nem reális, csak vágyálom lenne. Ugyanakkor a 2008. évi krízis óta az európai parketta ipar rugalmasnak (öngyógyítónak) bizonyult, meg tud küzdeni a sok viszontagsággal. Sikerült megőrizni piaci részarányát a versenyző más padlóburkolatokkal szemben. A valódi fa minőségi padlóburkolat továbbra is divatos, a technikai és design innováció révén az egyre több parketta változat egyre jobb és attraktívabb kínálatot nyújt a végfogyasztóknak. Ez elegendő oot ad, hogy motiváltan nézzünk szembe a jövő kihívásaival. Forrás: FEP, ihb.de,
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|