|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2014-03-06
Durván esik a magyar cégalapítási kedv
A Bisnode Cégalapítást Index (azaz az egy év alatt alapított új cégek átlagos éves cégszámhoz viszonyított aránya) tekintetében Magyarország a régióban a mezőny alsó felében foglal helyet, azaz nálunk az összes vállalkozáshoz képest kevesen vágnak bele cégalapításba, áll a Bisnode nemzetközi üzleti információszolgáltató és cégminősítő elemzésében.
Erősen csökkenő cégalapítások Míg 2008-ban közel 50 ezer új vállalkozás alakult hazánkban, addig 2013-ban már a 35 ezret sem érte el számuk. 2010-ről 2011-re még nőtt az újonnan alapított vállalkozások száma, azonban az elmúlt két évben már erős csökkenés következett be; 2012-ben 20 %-os, 2013-ban pedig 13,9 %-os volt a visszaesés. Az egyre magasabb kft. alapítási költségek és törzstőke-emelés sem fog segíteni a társas vállalkozások számán, ugyanis 2014. március 15-e után már újra csak 3 millió forintnyi tőkével lehet korlátolt felelősségű társaságot alapítani. A már működő vállalkozások 2016-ig kaptak haladékot a törzstőke megemelésére, azonban, ha bármilyen módon szeretnék módosítani a társasági szerződést, akkor ezt a módosítást már 2016 előtt is csak a tőke megemelésével végezhetik el. Ennek értelmében egy költözés vagy vezetőváltozás esetén is szükséges a nagyobb tőke előteremtése.
Nem állunk jól a régióban Közép-Európában Magyarországhoz hasonlóan Lengyelországban (-13,2 %) és Csehországban (-7,1 %) is csökkent a cégalapítások száma. Ezzel szemben Szerbiában 142,8 %-kal, Szlovákiában 27,6 %-kal nőtt az új vállalkozások száma 2012-ről 2013-ra, de Szlovéniában (+15,6 %) és Horvátországban (+23,4 %) is emelkedés tapasztalható. A Bisnode Cégalapítási Index értéke (új cégek a teljes cégszámhoz viszonyított aránya) tekintetében a régiós lista alsó felében foglalunk helyet, ugyanis 6,1 %-os értékével nálunk a harmadik legkisebb a friss cégek aránya a teljes céguniverzumhoz viszonyítva. A listát Szlovénia vezeti, ahol az új cégek teljes cégvilághoz viszonyított aránya meghaladja egy év alatt a 15 százalékot is. Csehországban és Szerbiában viszont jóval kisebb a Bisnode Cégalapítási Index, mint nálunk.
A népszerű szektorok sikeresek is lesznek? Iparáganként azt gondolhatnánk, hogy a sikeres szektorok a legnépszerűbbek Magyarországon, illetve azok, ahol kis beruházással lehet új vállalkozást indítani. A Bisnode Cégalapítási Index alapján azonban az látjuk, hogy olyan iparágakban is sok vállalkozás alakul, mint például a vendéglátás, ahol magas a cégek bedőlési aránya, vagy nagyobb befektetés kell az induláshoz. A működő társas vállalkozások számához viszonyítva a kiskereskedelemben alakul a legtöbb új cég, mely főtevékenység alatt eleve majdnem a legtöbb vállalkozás (több mint 60 ezer) működik. Cégalapítás szempontjából legkevésbé a papíripari és az elektronikai cikkek gyártása népszerű.
A keleti országrészben még bíznak a vállalkozói létben A Bisnode Cégalapítási Index értékeit megvizsgálva, azt tapasztaljuk, hogy általában az ország keleti felében alakul több vállalkozás. A tendencia oka a nagyobb munkanélküliségben keresendő, mivel ebben a régiókban alacsonyabb a foglalkoztatás, így többen várják a vállalkozói léttől a boldogulást. A nyugati országrészben és a főváros környékén, ahol alacsonyabb a munkanélküliek aránya, az új cégek működő cégek számához viszonyított aránya is alacsonyabb. 2013. évben a cégszámhoz viszonyítva Baranya és Pest megyében alakult a legkevesebb új vállalkozás, míg Nógrád és Csongrád megyében a legmagasabb az induló cégek száma. Az országos 6,12 %-os átlag alatt van Baranya, Pest, Tolna, Vas, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron és Veszprém megye, azaz az ott élők számára már kevésbé jelenti az új cég alapítása a boldogulását.
Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere elmondta, hogy a ma divatos Startup hullám ellenére hazánkban már csökken az új cégek száma. A cégvezető szerint ez akár üdvözölendő folyamat is lehet, amennyiben jó és innovatív ötletekkel rendelkező, növekedni képes vállalkozást hoznak létre. Sajnálatos módon azonban itthon még az látszik, hogy sokan a munkanélküliség elől menekülnek a vállalkozói létbe, ami kis eséllyel vezet olyan sikeres startupok alapításához, mint a Prezi vagy a Ustream. Keleti József arra hívja fel a figyelmet, hogy minden üzletkötés esetén alapos cégvizsgálat, cégminősítés szükséges még akkor is, ha nem állnak pénzügyi adatok rendelékezésre egy fiatal vállalkozásról. Egy-egy bírság, vagy akár végrehajtások sorozata árulkodó jel lehet a cégek fizetőképességét illetően, de a számlafizetési szokások vizsgálata, a tulajdonosi szerkezet is sokat mond egy új cég sikerességéről.
Forrás: BISNODE
|
| |||||||
|