|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2015-02-24
Faipari szakemberképzés vertikális összehangolása
A konferenciának az Egyetemen a LIGNEUM adott otthont.
Kattintva nagyítható.
A konferencia céljai, kérdései voltak: - faipari életpályamodell kialakítása, - bázisiskolák rendszerének visszaállítása, tovább fejlesztése, - szakképzés és mérnökképzés együttműködése, - duális képzés a közép- és felsőoktatásban, - a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szerepe a vertikális képzésben, - az EuroSkills/Worldskills ágazati sikerei, szerepe, jövője.
A konferencia résztvevői, a meghívottak a faipari képzéssel foglalkozó szakközépiskolák vezetői voltak.
Az előadásokat megelőzően köszöntötte a résztvevőket dr. Fodor Tamás Sopron MJV polgármestere, dr. Nahlik András oktatási rektor helyettes és dr. Alpár Tibor az SKK dékánja. A minőségi oktatás minden további fejlődés alapja, a város számára az Egyetem stratégiai partner. A duális képzés lehetőségét a műszakiaknak meg kell ragadniuk, hiszen életpálya modellt tud kínálni a diákoknak már tanulmányaik során és végzésüket követően. Megismerhettük Faipari Mérnöki, ma Simonyi Károly Kar történetét. A 2014/15-ös tanévtől sikerült visszaállítani a faipari alapismeretek érettségit, 2015/16. tanévtől pedig indul a duális BsC faipari mérnök képzés. A Magyar Mérnökkamaránál a faipari mérnökök különböző jogosultságait 2014. októbertől helyre lehetett állítani. Működik a kiválósági ösztöndíj 400+ ponttal jelentkezők részére. A köszöntésből a faipari mérnökök számos sikerét ismerhettük meg.
Az előadók voltak:
Dr. Háry András, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kis- és középvállalkozások duális felsőfokú képzéseinek összehangolásáért felelős miniszteri biztosa. (Kinevezése 2014. 12. 01-től 2015. 05. 31-ig szól.) Dr. Palkovics László felsőoktatási államtitkár helyett tartotta meg előadását. A duális képzés előnyét látja abban, hogy megnyeri a hallgatókat. 2015. szeptembertől 21 intézményben 80 szakon indul duális képzés, mely a kezdő mérnök néhány éves gyakorlatszerzését párhuzamosítja az oktatással. A 7 félév alatt ez közel 3 ezer (2.781) óra munkatapasztalatot jelen, amire a hallgató fizetést is kap. Az elmúlt 3 év volt a kísérleti szakasz. Létrejött a Duális Képzési Tanács. A diák a végén speciális, duális diplomát kap, snagy valószínűséggel lesz munkahelye.
Dr. Szilágyi János MKIK oktatási igazgató Előadása angol címe: Learning by Working. 50 ezer diák vesz részt hamarosan a duális képzésben. Cél a szakképzés és a felsőoktatás minél közelebb hozása, jó átjárhatósággal. A végén alkalmazható tudása legyen a végzetteknek. Az a tapasztalat, hogy amely országokban jól működik a duális képzés, ott alacsonyabb az ifjúsági munkanélküliség. 2013-tól középfokon már kötelező a duális oktatás. Probléma, hogy a szakképzésben résztvevők 1/3-a alapvető írási, olvasási hiányokkal érkeznek. Ezért lenne célszerű az általános iskolát 8-ról 9 osztályra bővíteni. Sajnos a PISA felmérésekben Magyarország sereghajtó eredményeket ér el. Az elképzelés szerint a 9 általános után (a) szakiskola, majd szakközép iskola következne, mely a 3+2 év után érettségit is ad; (b) egyből szakközépiskola, majd szakgimnázium, melyek szintén 5 év után érettségit és technikusminősítést adnának. A cél: szakmát és érettségit mindenkinek! 2018-ra el kellene érni a duális képzésben szerződöttek esetében a 70 ezer fős létszámot.
Dr. Nagy Ádám főosztályvezető helyettes NGM Ipari és Építésgazdasági Főosztály Bevezetésül foglalkozott a faipar ágazati helyzetével. A cél az újraiparosítás, amiben fontosak a húzó iparok, valamint a jelentős potenciállal rendelkező hagyományos iparok, mint a faipar és a bútoripar. A cél a GDP-ben az ipar arányának a mai 23%-ról 30%-ra emelése, amiben nagy szerepük lesz a KKV-knak. A cél a minél nagyobb hozzáadott érték. A főbb problémákat ezekben látta: - Csökkent az ágazat versenyképessége a biomassza energia célú hasznosításának szorgalmazása miatt. - Az import anyagok térnyerése. - Magas minőségi követelmény van a hazai bútoriparral szemben, ugyanakkor komoly konkurenciát okoznak az import bútorok. - A szakmának strukturális átalakulást kellene véghezvinnie. - Csökkent a lakásépítés. - A jelen kormányzati ciklusban az exportra termelés, az export bővítése előnyt élvez. - Az egész gazdaság állapota határozza meg az egyes részterületekét is. A hangsúlyos irányvonalak: - Exportképesség. - Nemzetközi vállalatok letelepedésének segítése. - Beszállítók bekerülése pályázatok segítségével az értékteremtő folyamatba. - Adminisztráció csökkentés. - A külpiaci PR-ben nagy jelentősége van a Kereskedőház Zrt-nek. - Szakképzés, ipari igények integrálása. - Vállalkozók oktatása. - Piaci szereplők együttműködése. - Fűrészüzemek modernizálása. Főosztályuk, illetve államtitkárságuk célja, hogy minden ágazattal legyen kapcsolatfelvétel, illetve a meglévő kapcsolat intenzívebbé tétele. Így ez a cél a faipar esetében is. Glattfelder Béla államtitkár úr szándéka szerint május közepén NGM szervezésű faipari konferencia lesz. Ezen eseménynek nem célja, hogy stratégiát írjanak a szektor részére, hanem hogy felmérjék a faipart, annak gondjait, lehetőségeit.
Annus Péter IKEA Industry Magyarország Kft. igazgató Ismertette az IKEA Industry Kft. főbb adatait, illetve hogy elsősorban tömörfa és furnérozott konyhafront termékeket állítanak elő, amelyeket világszerte értékesítenek az IKEA áruházakban. Fő céljuk, hogy versenyképesek, költséghatékonyak legyenek. Tapasztalatuk szerint a faipar, illetve az ezen iparágat kiszolgáló gépipar nem feltétlenül jár előttük. Gyakori, hogy éppen az ő igényeik alapján fejlesztenek gépeket, megoldásokat a gépgyártók. Véleménye szerint 10-15 év múlva egészen más lesz a faipar, mint ma. Sokat küzdenek az alapanyaggal, az alapanyagért. Sokszor vannak technológiai korlátok. Ugyanakkor véleményük szerint innovatív megközelítés a fát, e megújuló anyagot a megszokottól eltérően, másként használni.
Bemutatta, hogy mit várnak el dolgozóiktól a különböző felelősségi körökben, minden eggyel feljebbi szintnek az alatta levő szintek képességével is rendelkeznie kell. Betanított munkás - felelősségteljes munka - tudatos munkavédelem - csapatmunka - LEAN-5S: szortírozás, rendezés, takarítás, szabványosítás, fenntartás. Szakmunkás - anyagismeret - szerszám és gépismeret - számítógép, szoftver ismeret - LEAN - veszteségforrások azonosítása, 7H veszteség ismerete Technikus - vevőközpontú - folyamatszemlélet - CNC, PLC, CAD/CAM - javító, fejlesztő munka (hozzáállás) - szervezőkészség - LEAN eszközök alapfokú ismerete Mérnök - folyamatfejlesztés - szoftver, programozás - vezetés / irányítás - LEAN készség szinten (TMP,JLT, Kazein, stb)
Fontosnak tartja - a csapatmunkát (szerepek ismerete, együttműködési technikák, prezentáció technikák) - a vevőközpontúságot (belső és külső vevő, célok elérése, meg kell érteni a jelen és jövő vevői igényeket és törekedni ezek kielégítésére) - a folyamatszemléletet --anyag és információ áramlás -- technológiák, részlegek fejlesztése a termékek és szolgáltatások megfelelő áramlása érdekében; az erőforrásokat folyamatként kell kezelni - LEAN ismereteket: megtartó erő, veszteségforrások, hozzáadott érték növelés, áramlás optimalizálás. - a termelő vállalat feladatait -- sikeres gazdasági tevékenység --kiszámítható, tervezhető jövőkép -- piaci trendek, fejlesztések gyors integrálása -- versenyképesség, költséghatékonyság --belső fejlesztés
Kérdésre válaszolva annak a véleményének adott hangot, hogy a BSc és az MSc mérnökök között vállalkozásuk szempontjából nem érzékelhető a különbség. Ennél sok tapasztalat alapján többnyire fontosabb a mérnök hozzáállása munkájához, a céghez.
(FATÁJ: A LEAN módszerről részletes előadást hallhattak a 2014. őszi Fakonferencia résztvevői Kovács Károly és Kákonyi Lehel előadásában.)
Pagonyné Mezősi Marietta, szakmai szakértő, Hefele Menyhért Építőipari-és Faipari Szakképző Iskola A középfokú oktatásban résztvevőkkel kapcsolatban az a tapasztalata, hogy a diákok 84%-a az internetről igyekszik a faiparral kapcsolatos információit megszerezni. Ugyanakkor az interneten a faiparról magyarul elérhető ismeretanyag nem informatív és nem aktuális. Gyakran tapasztalja azt is, hogy az erdészeti és a faipari ügyek összekeverve jelennek meg. Elmondta, hogy a faipari szakképzésben résztvevők kis arányának okai több rétűek. Ezek:
Babanecz Csaba okleveles faipari mérnök, a EuroSkills főszakértő helyettes, WorldSkills szakértő a faipari szakmacsoportban (szakmunkásként kezdte, majd technikus végül okleveles mérnök lett, tehát ő végigjárta a teljes képzési vertikumot, a Kaesz Gyula Faipari Szakközépiskola és Szakmunkásképzőben oktat.) Részletesen bemutatta az EuroSkills és WorldSkills versenyeket, illetve az azok asztalos és ács egyéni és csapat versenyszámaiban elért igen szép magyar eredményeket. Tapasztalata szerint az eredményes magyar versenyzők nagy hatással vannak a szakoktatásban résztvevő ifjúság faiparos szakma iránti lelkesedésére, elhivatottságára. A soron következő versenyek: 2015. Sao Paulo WorldSkills 2016. Göteborg EuroSkills 2017. Abu Dhabi WorldSkills 2018. Budapest EuroSkils E versenyekkel kapcsolatban több helyen is lehet ismereteket szerezni: www.babanecz.hu Ez utóbbi helyen magyarul mutatja be Babanecz Csaba a versenyeket, a magyar részvétel tanulságait.
Dr. Magoss Endre SKK oktatási dékánhelyettes Szorgalmazta az úgynevezett bázis iskola rendszer újraindítását. Fontosnak tartotta a faipari szakma tekintélyének visszaállítását. Beiskolázási kampányra lesz szükség. A témában további konferenciákat kell tartani. Nagy jelentősége van az egyetemi hallgatók szakmatanulásának, valamint a korábban végzettek továbbtanulásának.
A konferencia után a témakör súlyponti kérdéseiről kerekasztal beszélgetés volt, aminek moderátora Mőcsényi Miklós, a FAGOSZ főtitkára volt. A kerekasztal beszélgetésben a résztvevők visszatértek a konferencia egyes témáira. A résztvevők egyetértettek abban, hogy az ágazatnak és az azt támogató képzéseknek sürgős beavatkozásra van szüksége, amiben fontos hangsúlyt kell kapnia az együttműködésnek és egymásra épülésnek.
Végül az érdeklődők megtekintették dr. Dénes Levente igazgató vezetésével a Természeti Erőforrások Kutatóközpontot (NymE SKK NRRC) és Tóth György vezető segítségével a Faipari Tanüzemet. Lejegyezte az esemény alapján: Mőcsényi Miklós
|
| |||||||
|