|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2015-01-23
Elkészült a kisvasúti pálya a Márianosztra és Nagyirtás közötti szakaszon
Az Ipolyerdő Zrt. beruházásában kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, új ágyazati kőrétegre új sínpár került. Akadálymentes peronok épültek a megállóhelyeken. A 2016 májusában várható üzemkezdetre elkészülnek a vasút kiszolgáló épületei Márianosztrán és Nagyirtáspusztán. Új, erre a pályára tervezett gördülőállomány beszerzése van folyamatban.
A jelenleg üzemelő két kisvasút összekötésével Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki kisvasútja jön létre, amit nemcsak a kisvasút barátok vártak régóta már. Az egyedülálló tájképi értékeken kívül kiemelendő jelentőségű, hogy a hazánkban utolsóként fennmaradt, Kisirtás és Nagyirtás közötti csúcsfordítós (Z nyomvonalú, részben tolt menettel bejárható) vonalrész országos jelentőségű ipartörténeti műemlék.
Kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, új ágyazati kőrétegre új sínpár került. Akadálymentes peronok épültek a megállóhelyeken. A 2016. májusában várható üzemkezdetre elkészülnek a vasút kiszolgáló épületei Márianosztrán és Nagyirtáspusztán. Új, erre a pályára tervezett gördülőállomány beszerzése van folyamatban.
A Szob-Nagybörzsöny kisvasút rövid története A nagybörzsönyi vasút 1908-ban Ipolypásztó és Nagybörzsöny között, 600 mm-es nyomtávval épült, az Esztergomi Érsekség gazdasági vasútjának, a faanyag nagyvasútra juttatása érdekében. A vonalat Kisirtásig továbbfejlesztették, majd beszállítási célú szárnyvonalakkal látták el.
1945-ben állami üzemeltetésbe került a hálózat. 1975-ben megszűnt a forgalom Szob és Nagyirtás között, a két vasút elszakadt egymástól. 1992-ben a nagybörzsönyi és a szobi vonalrész működése is megszűnt. 1996-tól a térség önkormányzatai lépéseket tettek a Szob-Nagybörzsöny kisvasút turisztikai célú helyreállítása érdekében. 2002. őszén került sor a Nagybörzsöny-Nagyirtás szakasz, 2008. telén pedig a helyreállított Szob-Márianosztra vonalszakasz átadására.
Pályázat kódszáma: KMOP-3.1.1/E-13-2013-0001 Pályázat címe: "Márianosztra - Nagyirtás közötti kisvasút teljes, turisztikai célú helyreállítása" A beruházásról borzsonyvasut.ipolyerdo.hu oldal nyújt tájékoztatást. A Börzsöny és Cserhát további kirándulóhelyeiről és minőségi szálláshelyeiről a www.erdeikirandulasok.hu vagy a www.facebook.com/ipolyerdozrt oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők. Forrás: Ipolyerdő Zrt.
|
| |||||||
|