|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2016-09-13
Uniós jóváhagyás a magyar EUTR rendszer működéséhez
A faanyag kereskedelemi lánc ellenőrzési rendszerének kiépítését az Európai Unió Bizottsága kötelezettségszegési eljárás keretében kérte számon Magyarországon. Az uniós jogszabályoknak való megfelelés érdekében ki kellett építeni egy hatékony ellenőrzési rendszert, amelyet a NÉBIH működtet a faanyag kereskedelmi lánc szereplőinek közreműködésével, azzal a céllal, hogy csak jogszerű fakitermelésből származó faanyagok kerüljenek kereskedelmi forgalomba hazánk területén.
A NÉBIH kidolgozta az ellenőrzési rendszer elemeit, végül 2016. június 27-én elfogadta és honlapján is közzétette a hazai faanyag kereskedelmi lánc ellenőrzésére vonatkozó 2016. évi ellenőrzési tervét. Hazánk ezzel az utolsó kötelezettséget is teljesítette, amelyet az uniós jogszabályok végrehajtása érdekében a Bizottság határozott meg a kötelezettségszegési eljárás során.
Az uniós elvárásoknak való megfelelést a Bizottság Környezetvédelmi Főigazgatóságának hivatalos honlapján megjelent tájékoztatás is egyértelműen megerősíti. Ezt követően a NÉBIH feladata a közzétett ellenőrzési tervben foglaltak mielőbbi, hatékony végrehajtása, és az eredményekről a nyilvánosság, valamint a Bizottság rendszeres tájékoztatása.
Tájékoztatás a nyomtatványtömbök beszerzésével és felhasználásával kapcsolatban
A nyomtatványboltokban az adószámmal rendelkező gazdasági szereplők mellett az adószámmal nem rendelkező magánszemélyek is jogosultak az EUTR követelményeknek is megfelelő Szállítójegy, Műveleti lap és Pótlap nyomtatványok megvásárlására. A számlán a vevő adataiként így a nyomtatványokat megvásárló magánszemély neve, címe és adóazonosító jele szerepelhet, illetve a számlán megjelenik a tömbhöz tartozó sorszámtartomány is. A vonatkozó jogszabály erről szóló bekezdései a cikk végén olvashatók. A nyomtatványtömb felhasználásával kapcsolatban a nyomtatvány kiállítására jogosult személynek haladéktalanul bejelentést kell tennie, mind a tömb megkezdése előtt, mind annak befejezését követően. A szükséges adatok elektronikus úton adhatók meg, Műveleti lap és Pótlap esetén itt, Szállítójegy esetén pedig ezen a linken.
"26/2016. (IV. 11.) FM rendelet a faanyag kereskedelmi lánc felügyeletével kapcsolatos bejelentés, nyilvántartás és ellenőrzés részletes szabályairól 11. § (1) A műveleti lapot és a szállítójegy nyomtatványt (a továbbiakban együtt: nyomtatvány) - a 13. §-ban meghatározott kivétellel - folyamatos sorszámozással, az adott sorszámtartományba illeszkedő sorszám kihagyása vagy ismétlése nélkül, nyomdai úton vagy nyomtatványkiállító programmal kell előállítani. (5) A nyomdai úton előállított nyomtatvány értékesítéséről kibocsátott számlán fel kell tüntetni a) az értékesített nyomtatvány megnevezését és sorszámtartományát az első és az utolsó sorszám megjelölésével, továbbá b) a nyomtatvány beszerzőjének adószámát vagy adóazonosító jelét.
12. § (1) A faanyag kereskedelmi lánc azon szereplője, aki az Evt. 90. §-a, illetve 101. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontja alapján a 11. § (1) bekezdésében meghatározott nyomtatvány kiállítására jogosult, - elkülönítve egymástól a műveleti lapot és a szállítójegyet - sorszám szerinti bontásban nyilvántartást vezet, amely tartalmazza a nyomtatvány: a) sorszámtartományát az első és az utolsó sorszám megjelölésével, b) nyomdai úton előállított nyomtatvány esetén a nyomtatvány beszerzését igazoló számla sorszámát és beszerzésének időpontját, továbbá c) az első és az utolsó felhasználás időpontjának megjelölését. (2) Nyomdai úton előállított nyomtatvány felhasználása esetén a nyomtatvány kiállítására jogosult személy az (1) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott adatokat a nyomtatványtömb felhasználásának megkezdése előtt, valamint a nyomtatványtömb felhasználásának befejezését követően haladéktalanul, az erdészeti hatóságnak elektronikus úton bejelenti."
Forrás: NÉBIH EI
|
| |||||||
|