|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2017-09-29
A Zselici Csühögő almamelléki állomásának felújítása
Az Almamelléki Állami Erdei Vasút (AÁEV) vasúti pályája, gördülőállománya és kiszolgáló infrastruktúrájának állapota olyan mértékben leromlott, hogy a kisvasút vonzerejét, az utazások számát már csak egyre nagyobb erőfeszítések árán lehetett fenntartani. A mostani fejlesztés hatására olyan komplex turisztikai attrakció jön létre, amely magas minőségű szolgáltatásaival, élményígéretével és természet közeliségével képes megfelelni a modern kor elvárásainak is.
Ünnepélyes átadás Ripszám István, a Mecsekerdő Zrt. termelési vezérigazgató-helyettese köszöntőjében felelevenítette a kisvasút történetét, ezzel is alátámasztva az erdőgazdaság törekvését az itt található értékeket megőrzésére és eredeti állapotában történő megosztására. Ahogy Gulyás Andrea közigazgatási államtitkár asszony is elmondta: az, hogy most itt állhatunk, azoknak a környezeti értékeknek köszönhető, amit a környék és a kisvasút a turistáknak tud nyújtani: az idősebbek, a vadászat szerelmesei éppúgy megtalálják a kedvükre valót, mint a fiatalok az erdei iskolában. Nagy Csaba, a Baranya Megyei Önkormányzat elnöke szintén köszönetet mondott e helyi érték megóvásáért, kiemelve, hogy a környék komplex fejlesztéseinek sorába illesztve a Csühögő megóvása értékes hozzájárulást jelent a régió idegenforgalmi fellendülésének terén.
Ripszám István vezérigazgató helyettes beszéde:
Gulyás Andrea államtitkár beszéde
Az állomásépület és környékének bejárását követően a felújított szerelvények Almamellék állomásról a sasréti Kikerics Erdészeti Erdei Iskola állomásig szállították az átadáson megjelenteket, ahol ünnepi fogadásra kerül sor.
A fejlesztés elemei A beruházás keretében visszanyerte eredeti formáját az almamelléki állomásépület homlokzata. Teljes felújítását követően új funkciót kap a régi pályamesteri iroda és az egyszerű mozdonyszín, emellett megújult a MÁV-típusú régi egykapus fa áruraktár is. Az állomáson új, fedett, faszerkezetű mozdony- és kocsiszín, illetve tűzivíz medence is épült, a megállókban magas peron és térvilágítás valamint utastájékoztatási elemek kerültek kialakításra. Az állomás területén teljes pályarekonstrukcióra is sor került, valamint teljes felújításon esett át kettő C-50-es mozdony, két "Dunakeszi" zárt kocsi és két "Maszolaj" nyitott kocsi is.
Az almemelléki erdei vasút felülnézetben:
Érdekességek A Mecsekerdő Zrt. által üzemeltetett erdei kisvasút hazánk két, 600 mm-es keskenynyomtávú vasútvonalának egyike, így igazi kuriózumnak számít. A jelenleg Almamellék és Sasrét-puszta között közlekedő Zselici Csühögőnek évente közel hat-hétezer utasa van, a menetrend szerinti járatokon kívül különböző rendezvények, túrák, az erdei iskolai oktatás vagy szervezett csoportok keretében is közkedvelt kirándulási célpontnak számít. A kisvasút szerelvényei fél óra alatt teszik meg a mintegy 7 km hosszú utat. A sínpár nádasokkal szegélyezett halastavak mellett halad, utazás közben gyönyörködhetünk a jellegzetes, lankás zselici dombokban, a csodás sasréti erdőkben, és köszönthetjük az itt-ott felbukkanó szarvasokat és vízimadarakat is.
Történeti háttér Az egykoron 54-es menetrendi számot viselő Kaposvár-Szigetvár-vasútvonal a Zselic dombvidékét szelte át. Az Almamelléket is érintő vonalat 1900. november 9-én adták át a forgalomnak. A leegyszerűsödött szállítási lehetőségek arra ösztönözték a községtől északra fekvő erdőterületek birtokosát, báró Biedermann Rezsőt, hogy a faanyag elszállítására keskenynyomközű vasutat létesítsen területei és az almamelléki állomás között. Az elképzelés 1901-ben valósult meg, ekkor épült meg az első vonal az almamelléki állomás és a németlukafai Cigányvölgy között 7,2 km hosszan. A kisvasút nyomtávolsága 600 mm lett, a talpfákra 7 kg/m tömegű sínek kerültek. A vasúton főleg az erdőben kitermelt fát szállították a nagyvasúthoz, de a németlukafai hamuzsír égető boksa és üveghuta termékeit is a kisvasúton fuvarozták. Szintén megemlítendő az erdők közötti irtásokon termelt mezőgazdasági termények szállítása is. Vontatóként akkoriban - mint leggazdaságosabb megoldás - a ló szolgált. A személyforgalom egyidős a vasúttal, a báró által Sasréten alapított iskolába vonaton utaztak a környék gyerekei. A pálya 1925. évi bővítésekor épült meg a lukafai elágazástól a Sasréti vadászkastélyig (ma vendégház) vezető 1 kilométer hosszú vonal, amely később a ma is működő fővonal részévé vált. A Kaposvár-Szigetvár vasútvonalon az utolsó személyvonat 1976. december 31-én közlekedett. 1977. nyarán a vasútvonal Almamellék állomásán forgatták Zsombolyai János "Kihajolni veszélyes!" című filmjét, melyben kisvasúti jelenetek is szerepelnek. A vágányokat csak a filmforgatás után szedték fel. A közvetlen nagyvasúti összeköttetése megszűnése óta az erdei vasút elszigetelten működik. A '60-as évek közepétől - a korszerű tehergépjárművek megjelenésével, illetve az erdészeti feltáró utak kiépülésével - folyamatosan esett a teherszállítás volumene, a felszámolástól a minimális hivatásforgalom és a sasréti területek akkor még kevésbé jelentős, de meglévő vonzereje mentette meg. A kisvasút azóta is szolgálja a térségbe látogató turistákat. Forrás: Mecsekerdő Zrt. Az alábbi képkapcsolóval pedig az esemény 57 fotója tekinthető meg.
|
| |||||||
|