|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2019-01-29
Az Alkotmánybírósághoz fordult az alapvető jogok biztosa az erdőtörvény 2017. évi módosítása miatt
Több országos természetvédelmi szervezet beadványa alapján Bándi Gyula biztoshelyettes, a jövő nemzedékek szószólója megvizsgálta az erdőtörvény előírásait és - mert azok számos ponton a visszalépés tilalmába ütköznek, valamint a sértik a jogbiztonságot - kezdeményezte, hogy az alapvető jogok biztosa forduljon az Alkotmánybírósághoz a törvény több rendelkezésének megsemmisítése, az alkotmányos követelmények meghatározása érdekében. Az ombudsman egyetértett a helyettese szakmai álláspontjával. Annak fő megállapítása, hogy az erdőtörvény módosítása mind mennyiségi, mind minőségi értelemben csökkenti a védett és Natura 2000 területen álló erdőkre előírható természetvédelmi célú korlátozásokat. Az Alaptörvényből fakadó kényszerítő okok híján a kifogásolt törvényi előírások - a többi között - az erdőgazdálkodói érdekekkel szemben háttérbe szorítják a természetvédelmi célokat. A természetvédelem látszólagos elsődlegessége mellett megengedik a gazdasági érdek tényleges érvényesítését és csökkentik a helyi védett természeti területek védettségi szintjét, alapjaiban változtatják meg a védelem eljárási garanciáit. Az uniós jog által meghatározott Natura 2000 fogalmától eltérő módon leszűkítik az e hálózathoz tartozó erdők védelmét és a szükségesség-arányosság tesztjével nem igazolható módon korlátozzák a természeti értékek védelmét szolgáló természetvédelmi előírások érvényesítésének lehetőségét. Mindezekre tekintettel a biztos indítványában egyrészt kezdeményezte az erdőtörvény azon bekezdéseinek megsemmisítését, amelyek új rendelkezéseket bevezetve csökkentették a védelmi szintet, vagy amelyek módosítással nem voltak helyrehozhatók; másrészt indítványozta a módosított, hatályos szöveg egyes részeinek törlését. Forrás: ajbh.hu 2019-01-29 12:58 A beadvány teljes szövege és mellékletei pedig az AJBH közleményi között érhetőek el:
Az Alkotmánybírósági indítvány szövege (20 oldal, pdf: Az első 3 oldalon az indítvány arra, hogy az AB az Evt. mely elemeit vizsgálja meg és semmisítse meg [5 pontban és azon belül több alpontban felsorolva], a további 17 oldal pedig ennek indoklása 50 lábjegyzettel.)
Az Alkotmánybírósági indítvány 1. számú melléklete (1 oldal, pdf: Az Országos Erdőállomány Adattár adatai alapján összeállított kimutatás; erdőterület, abból védett, fokozottan védett és Natura 2000)
Az Alkotmánybírósági indítvány 2. számú melléklete (1 oldal, pdf: Az árvízkezelés és az erdő kapcsolata Magyarország Árvízi Országos Kockázatkezelési Terve szerint)
Az Alkotmánybírósági indítvány 3. számú melléklete (2 oldal, pdf: A természetvédelmi célú rendelkezések összehasonlítása)
Kiegészítés:
Figyelemre méltó az AJBH közlemény első mondata: "Több országos természetvédelmi szervezet beadványa alapján Bándi Gyula biztoshelyettes, a jövő nemzedékek szószólója megvizsgálta az erdőtörvény előírásait és - mert azok számos ponton a visszalépés tilalmába ütköznek, valamint a sértik a jogbiztonságot - kezdeményezte, hogy az alapvető jogok biztosa forduljon az Alkotmánybírósághoz a törvény több rendelkezésének megsemmisítése, az alkotmányos követelmények meghatározása érdekében." Tehát ebben kijelenti: "mert azok számos ponton a visszalépés tilalmába ütköznek, valamint a sértik a jogbiztonságot".
Pedig az AJBH a tényleges, a fenti kapcsolón elérhető indítványában minden egyes pontban így fogalmaz: "álláspontom szerint ... ellentétes az Alaptörvény ... " hivatkozott bekezdésével. Nos, úgy tűnik, hogy az AJBH közlemény már az Alkotmánybíróság várható döntését is megelőlegezi.
|
| |||||||
|