|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2019-05-24
Kreatív faipari szakképzés jövője
A Magyar Bútor és Faipari Szövetség 2 pilotprogramot indított a kreatív faipari szakembermegújítás céljából. A Learniture és az EQ Wood olyan új módszertanra épülő, pilot jellegű kreatív faipari képzési programok, amelyek más iparágak által is adaptálhatók. Céljuk a kor kihívásaihoz igazodó oktatási tematikák bevezetése, melyek struktúrája az osztrák duális képzés rendszeréhez hasonlítható, a jelenlegi magyar szakképzési rendszernél gyakorlat-orientáltabbak, rugalmasabbak. A képzésekkel a magyarországi fa-és bútoriparban jelentkező szakemberhiányt szeretnénk orvosolni. Mivel nagy hangsúlyt fektetünk a gyakorlati tudás megszerzésére, a projekt sikerének kulcseleme a gyakorlati képzés biztosítását vállaló faipari vállalkozások bevonása.
Célkitűzés: Az osztrák képzési modell megismerése és az egyeztetésen résztvevő vállalkozások tapasztalatainak összevetése a pilot projekt eddigi tapasztalataival a szakember képzés megújítása céljából.
Wilheim Gábor a Magyar Bútor és Faipari Szövetség elnöke köszöntötte a vendékeket, majd bemutatta a szervezet szakképzési tevékenységét. Más iparágakhoz hasonlóan a bútoripari vállalkozók is rengeteg kihívással szembesülnek, ezért szükség van innovációra különösen termék- és folyamatfejlesztésekre, hogy fel tudják venni a versenyt a nemzetközi szereplőkkel, és követni tudják a változásokat. Egy jól felépített oktatási-képzési terv létfontosságú ahhoz, hogy a cégek lépést tudjanak tartani a fejlődéssel, a legújabb technológiákkal és növeljék hatékonyságukat. A mai nap fókuszában az innováció és a szakemberképzés áll, és szeretnénk visszajelzést kapni arról, hogy a cégek számára mi a legnagyobb kihívás. A Magyar Bútor és Faipari Szövetség 2018-ban csatlakozott az EQ Wood projekthez, ami 7 ország 9 szervezetének az együttműködésén alapszik. (Belgium, Olaszország, Franciaország, Németország, Spanyolország, Bulgária, Magyarország). A projekt olyan innovációs menedzseri képzés létrehozásán dolgozik, mely az EU fa-és bútoriparának versenyképességét és innovációs képességének fejlődését tekinti fő céljának. A képzés egyaránt betekintést nyújt a környezettudatosság, a digitalizáció és a marketing világába, valamint segíti a hallgatókat abban, hogy elsajátítsák mindazokat a speciális, európai szintű kompetenciákat, melyek a szektor fejlődéséhez, működéséhez és a vállalaton belüli termékfejlesztéshez szükségesek. Az EQ-Wood él a szakképzés innovatív gyakorlataival, kombinálja a hagyományos osztálytermi oktatást az e-learninggel, emellett nemzetközi gyakorlóteret biztosít. Mind a Learniture, mind az EQ Wood programok más ágazati projektek által már elvégzett, különböző készségekre vonatkozó átfogó elemzésén alapulnak. Jürgen Schreder, Budapesti Osztrák Nagykövetség kereskedelmi irodájának tanácsosa szerint a szakember utánpótlás mindkét országban hasonló kihívásokkal küzd, azonban ezeket a problémákat a versenyképesség fenntartása érdekében mindenképpen meg kell oldanunk. A két ország hagyományosan jó kapcsolatokat ápol egymással, a kereskedelem eléggé kiegyensúlyozott, az oda-vissza irányú export-import közel azonos szinten van, és évről évre dinamikusan növekszik. Magyarországnak Németország után Ausztria a 2. legnagyobb kereskedelmi partnere, továbbá Hollandia és Németország után Ausztria a 3. legnagyobb befektető.
Minden évben kutatás készül arról, hogy a magyarországi osztrák cégek mennyire vannak megelégedve a hazai viszonyokkal. Alapvetően pozitív a kép, hiszen a magyar kormány kedvező környezetet biztosít a befektetőknek (az alacsony társasági adó miatt "magyar adóparadicsomról" is szokás beszélni). Ugyanakkor, ha a munkaerőkérdés merül fel, a cégek visszajelzései alapján az elérhetőség, a hatékonyság és a képzettségi szint a legnagyobb probléma. A diákok 24%-a marad az általános képzésben (ami Magyarországon a gimnáziumnak feleltethető meg) és tervez továbbtanulni, 40%-uk szakképző iskolába megy, míg 36%-uk már ebben a korban egy cégnél helyezkedik el és a duális képzés keretében sajátítja el a szakmát és a további ismereteket (vagyis összesen 76%-uk választja a szakképzés valamilyen formáját). A duális képzés fókusza a "learning by doing". A diákok a leendő vállalattal állnak szerződéses kapcsolatban, nem az iskolával. A szakképzés 2-4 év, de a diákok ezt le is rövidíthetik.
Általános felfogás, hogy az ember tudása érettségi nélkül nem sokat ér, azonban át kell minősíteni ezt a gondolkodást. Gyakorlati szakemberekre van szükség, akik adott esetben meg tudnak javítani egy mosógépet, nem csillagos ötös érettségizett emberekre. Ugyanakkor meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a szakképzés végén a diákok mégis leérettségizzenek és egyetemre is tovább tudjanak menni, ha mégis azt szeretnék. Non sense ugyanakkor, hogy mindenki egyetemre akar menni, tehát a társadalomnak magának meg kell változtatnia a gondolkodását. Ausztriában csak olyan cégek lehetnek képzőhelyek, akik egy bizonyos minőségi szintet megütnek. Egyszerre kell teljesülnie egy jogi valamint egy üzemi megfelelőségnek. Ami a didaktikus részt illeti, a diákok a cégeknél életszerű helyzetekkel, a munkás hétköznapokkal találkoznak, részei a tényleges munkának, amiért pénzt is kapnak. Ez kellő motivációt ad nekik. Kétféle módon zajlik a gyakorlati oktatás: . hetente 1 nap elméleti oktatás + 4 nap gyakorlati oktatás . vagy egy több hetes elméleti blokkot a gyakorlati blokk követi egyben
Munkafolyamatokban sajátítják el a szakmát a diákok oly módon, hogy 65% a gyakorlati képzés, 35% az elmélet. Min. 1 idegen nyelvet is tanulnak. A finanszírozás megoszlik az állam (központi és önkormányzati egyaránt) és az üzem között, azonban a cégek visszajelzései alapján számukra ez nem teher. Az 5 év képzési folyamatot tekintve Ausztriában 70%-os a szakképzésben résztvevők száma, Magyarországon - bőven az EU-s átlag alatt - 30%-os. A korai iskolaelhagyók aránya Ausztriában 7% körüli, Magyarországon megközelítőleg 13%, míg a fiatalok munkanélküliségi rátája Ausztriában Igaz, ez az arány nem csak a képzéstől függ, de nagyon fontos tényező.
A rendezvény jegyzőkönyve itt olvasható.
A szakmai nap három legfontosabb konklúziója:
- nyitottság szükséges az összes érintett részéről újfajta, innovatív képzési programok, tematikák kialakítására és működtetésére;
- a bútoripar a saját tapasztalatai alapján visszaigazolja, hogy az osztrák modell ígéretes és inspiratív lehet a magyar szakképzési rendszer modernizációja esetében azzal, hogy a modellt a hazai viszonyokra szükséges testre szabni;
- továbbá teljes ágazati összefogás kell a faipari szakképzés megújításához.
Forrás: MBFSZ
|
| |||||||
|