|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2020-03-23
MKIK cselekvési programja
A koronavírus (COVID-19 vírus) megjelenése és terjedése olyan rég nem látott kihívás elé állítja a világgazdaságot, így természetesen hazánkat is, amely azonnali társadalmi és gazdasági beavatkozást igényel. A vírus hatása ma már érzékelhető mikrogazdasági és nemzetgazdasági szinten egyaránt, azonban a hatások végső kimenetele még senki számára nem ismert. Úgy látjuk, hogy Magyarország Kormánya határozottan, elszántan és elkötelezetten lép fel minden lehetséges eszközével a vírus ellen. Ebben a munkában a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a teljes kamarai hálózat óráról órára kiszolgálja a döntéshozókat. Az elmúlt két hétben több fórumot is elindítottunk, amelyeken keresztül azonosítottuk – és folyamatosan azonosítjuk – az Önök jelzéseit, nehézségeit, és megoldási javaslataikat. Ezeket naponta többször összegezzük és megteszünk mindent annak érdekében, hogy a feltárt problémákra konkrét megoldási javaslatokat fogalmazhassunk meg a döntéshozóknak. Annak érdekében, hogy a lehető legmélyebben megismerjük a problémákat, ágazati szintű munkacsoportok felállítása mellett döntöttünk. A munkacsoport alapvető feladata, hogy azonosítsa az ágazatot érintő problémákat, és lehetséges javaslatokat fogalmazzunk meg az MKIK által létrehozott szakértői válságstáb tagjainak. A grémium elismert, hazai- és nemzetközi tapasztalattal rendelkező közgazdász professzorokból és jelentős üzleti gyakorlattal rendelkező pénzügyi szakértőkből áll össze. Ez a szakértői team az ágazati munkacsoportok javaslatait összegzi, és az így kialakult szakmai anyagot megküldjük a döntéshozók részére. Ebben a gazdasági helyzetben szükség van minden gazdasági szereplő együttműködésére, partnerségére, megértésére. Közös érdekünk, hogy a leghatékonyabb megoldásokat tudjuk kidolgozni a magyarországi vállalatok, vállalkozások számára.
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara - Összegző, azonnali beavatkozást igénylő javaslatai - (2020-03-20)
Az új koronavírus gazdasági hatása megjelenik mind a keresleti, mind a kínálati oldalon. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (a továbbiakban: MKIK) elsősorban a kínálati oldalon jelentkező válsághelyzet kezelésével kíván foglalkozni. Fontos megállapítás, hogy a mostani krízishelyzet nem összehasonlítható a 2008-as pénzügyi válsággal, így annak kezelése is eltérő eszközrendszert igényel, amelynek egyik alapvető eleme a célzott és egységes kormányzati kommunikáció. Megjegyezzük, hogy az MKIK kiegyenlített érdekstruktúrát képvisel, amely során az állami, a vállalati és az érdekképviseleti érdekeket egyaránt figyelembe veszi. Jelen helyzet kezelésében a kényszerszolidaritás és az aszimmetrikus tehermegosztás elvét tartjuk mérvadónak – mindaddig amíg a gazdasági helyzet ezt úgy kívánja. Mindez azt jelenti, hogy az állami szerepvállalás dominanciája mellett a munkaadó és a munkavállalói oldalnak is egyaránt ki kell vennie a részét a tehervállalásban.
A kialakult jelenlegi helyzetben az elsődleges feladat a vállalkozások vonatkozásában - a jelenlegi helyzetnek megfelelő működőképesség feltételeinek biztosítása, (pl. egészségügyi védőfelszerelések és fertőtlenítőszerek.) - a vállalati cash-flow javítása, valamint - a foglalkoztatási szint fenntartása, - beruházási szint jelentős visszaesésének elkerülése.
Mindez rendszerszintű beavatkozást igényel, egy gördülő cselekvési program formájában.
Az MKIK azonnali javaslatai a következők: - Szükségesnek tartjuk a javasolt beavatkozások azonnali bevezetését, és annak rövidtávon történő fenntartását (jelenlegi helyzet alapján 3 hónapban határozunk meg). - A beavatkozások ne differenciáltan (azaz kerülve a rászorultsági helyzet mérlegelését) kerüljenek bevezetésre, hanem azonos elvek alapján, fejkvóta alapú támogatási rendszerrel. Mindez gyorsan, hatékonyan és rugalmasan bevezethető eszköz. - A további állami támogatások esetében javasolt az ágazati sajátosságok és a sérülékenységi mérték figyelembevétele. - A vállalati cash-flow javítása érdekében kiemelten fontos a bérköltség és az ahhoz kapcsolódó valamennyi közteher megfizetésének fenntartása. Mindennek érdekében javasoljuk a bruttó bértömegre rakodó teljes közteher állam általi átvállalását (azaz a vállalkozásokra nézve, annak elengedését). Ehhez kapcsolódóan további lehetőségek mérlegelésére is javaslatot fogalmazunk meg: -- adó- és járulékfizetési moratórium elrendelése, valamint -- a SZOCHO csökkentésének azonnali, 2020. április 01-i dátummal történő bevezetése. - A rövidlejáratú hitelek (folyószámlahitel, forgóeszközhitel, rulírozó hitelek stb) automatikus meghosszabbítása. A hitelezési feltételek kidolgozása a Magyar Nemzeti Bank és a teljes bankrendszer együttműködésével kerüljön megvalósításra. - A termelési kapacitás fenntartása kerüljön a fókuszba, és annak költségvonzatának elszámolásában az alábbi lehetőségek merülhetnek fel: költségmegosztás, költségátütemezés és költségáthárítás. Mindez állami, munkáltatói és munkavállalói együttes részvétellel valósulhat meg. - A termelési kapacitások fenntartása érdekében megfontolandó a raktárra történő termelés állami támogatása (raktárkapacitás biztosítása, ÁFA-befizetés halasztása, raktározás közvetlen és közvetett költségeinek támogatása). - Az állami (és önkormányzati) beruházások folytatása, az EU-s és hazai pályázati források kifizetésének meggyorsítása. - Rendelkezésre álló – és beragadt – EU-s források célzott, haladéktalan átcsoportosítása.
Fontosnak tartjuk, hogy az állam, már most készüljön a gazdaság újra indulásának lehetséges üteméhez igazodó rugalmas beavatkozásokra. Mindez nemzetgazdasági versenyképességi előnyt jelenthet hazánk számára.
Forrás: MKIK
|
| |||||||
|