|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2020-08-09
Az egyeskocsi-támogatás növeli a magyar fa értékesítésének esélyeit
Ezt állapították meg a meghatározó erdészeti részvénytársaságok és a piacvezető árufuvarozási vállalat felső szintű vezetői hagyományos környezetvédelmi találkozójukon. A magyar erdők védelmében a Rail Cargo Hungaria (RCH) és a VERGA Zrt. immár hatodik alkalommal szervezte meg hulladékgyűjtő akcióját. A kezdeményezésen a Kaszó Zrt., a Budapesti Erdőgazdaság Zrt., a Vérteserdő Zrt., a Bakonyerdő Zrt., az Ipolyerdő Zrt., a Mecsekerdő Zrt., a Zalaerdő Zrt., a SEFAG Zrt., valamint a Rail Cargo Hungaria és a Rail Cargo Logistics - Hungaria vezetői mellett Dalvári Vince Gábor, az Agrárminisztérium főosztályvezetője is részt vett.
Az erdészetek jelenleg évi 450 ezer tonna fát mozgatnak vasúton, amely környezetvédelmi szempontból előnyösebb a közúti szállításnál. A kitermelt faanyag mennyisége az egyes régiókhoz köthetően heti néhány vagon, amelyeket csak a költséges egyedi kocsis vasúttechnológiával lehet az iparvágányról vagy rakodóállomásról a rendezőpályaudvarra elfuvarozni, ahol azokat irányvonatba sorozzák. Az RCH ezen szolgáltatása teszi lehetővé, hogy az erdészetek vasúton eljuttathassák termékeiket felvevőpiacaikra. A vasútvállalat ezt a tevékenységet országos lefedettséggel eddig közszolgálati jelleggel, a magas költséghányad miatt veszteségesen végezte. Azonban a nemrégiben hozott kormányhatározat szerint az egyeskocsi-fuvarozási szolgáltatás várhatóan 2021. második félévétől állami támogatásban részesül. Az eseményen résztvevő erdészeti vezetők abban bíznak, hogy a kormányzati szerepvállalás lehetővé teheti a jelenlegi mennyiségek akár megduplázását is, és újabb szállítmányok közútról a környezetbarát vasútra történő átterelését. A versenyelőnyök további növelésére a Rail Cargo Logistics - Hungaria szállítmányozóként olyan komplex logisztikai megoldást dolgozott ki a fafuvarokra, amellyel optimalizálta a vasútüzemi költségeket és a határtechnológiát. Ezzel utat nyitott évi 100 ezer tonna volumenű magyar fa vasúti fuvarozásához, amely a dél-dunántúli erdészetek számára az állami támogatás lehetősége nélkül nem lett volna realizálható. "A kormányzati döntés az egyeskocsi-fuvarozás támogatásáról hozzájárul ahhoz, hogy a magyar faértékesítés megőrizze és növelje piaci versenyképességét, elősegíti az erdészetek fokozott bekapcsolódását a nemzetközi kereskedelembe, valamint munkahelyek ezreit védi meg a vasúti ágazatban" - hangsúlyozták a magyar erdészetek meghatározó vállalatainak és a teherfuvarozás piacvezető társaságának csúcsvezetői. Forrás: Indóház Online Kapcsolódó:
2020-08-03 A Magyar Hírlap riportja Kovács Imrével az RCH igazgatóságának elnökével
Erősödhet a vasúti árufuvarozás Az egyeskocsi-forgalom fenntartásával kétezer vasutasnak marad meg a munkája, további öt-hatezer állást jelent, hogy a cégek ilyen formán tudják értékesíteni termékeiket. (Érdemes elolvani a forrásban megjelölt sikket.) Forrás: magyarhirlap.hu
2020-07-22-i ITM sajtóanyag:
Új megrendeléseket hozhat a vasúti árufuvarozásnak a jövőre induló állami támogatás. A következő öt évben összesen közel 30 milliárd forintos vissza nem térítendő állami támogatás segítheti a környezetkímélő vasúti teherfuvarozás versenyképességének megerősítését. A kormány döntése alapján a szektor szereplői várhatóan 2021 nyarától igényelhetnek célzott hozzájárulást az ún. egyes kocsi szolgáltatás biztosításához. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium várakozásai szerint a támogatásnak köszönhetően a Magyarországon vasúton szállított áru mennyisége stabilizálódik, középtávon növekedhet is. Az egyes kocsi forgalomban telephelyenként egy vagy néhány teherkocsinyi árut gyűjtenek össze, és ezekből a célállomásnak megfelelően rendezik össze a vonatokat. A lehetőséggel több mint 700 cég, köztük állami tulajdonú és stratégiai jelentőségű társaságok (pl. gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek stb.), számos kis- és középvállalkozás él Magyarországon. Pusztán piaci alapon azonban a szolgáltatás nyújtása nem kifizetődő, az elmúlt években éves szinten mintegy 6 milliárd forintnyi üzemi veszteséget termelt. A kialakult helyzet akár a tevékenység megszűnését is magával hozhatta volna, a vasúton fuvarozott árumennyiség közel ötödét közútra terelve. ... Az állami támogatás az Európai Bizottság jóváhagyásával nyújtható, az innovációs tárca haladéktalanul megindítja az egyeztetési folyamatot. Az új rendszer bevezetésének várható időpontja 2021. június elseje. A minisztérium emellett vizsgálja a vállalati ipartelepek csatlakozó vágányai korszerűsítésének, a vasúton is szállítható daruzható félpótkocsik beszerzésének finanszírozási, ösztönzési lehetőségeit is. Forrás: kormany.hu
Részletek az Indóház Online 2020-07-17-i cikkéből:
A Magyar Közlöny 2020. évi 172. számában jelent meg a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási rendszerének létrehozásáról, valamint a kapcsolódó fuvarozási ágazat fejlesztéséről szóló, 1414/2020. (VII. 16.) kormányhatározat, mely lehetőséget nyújt arra, hogy a vasúti árufuvarozás újraértelmezze magát és 2030-ra elérje azt az uniós célt, miszerint a 300 kilométer feletti közúti forgalom harminc százalékát vasútra vagy más környezetkímélő szállítási módra kell terelni. Ennek első és alapvető lépéseként megújulhat a vasúti egyeskocsi-fuvarozás, stabilizálódhat a szegmens működése, valamint középtávon megtörténhetnek azok az elmaradt fejlesztések, beruházások, amivel közelebb vihető az ügyfelekhez a vasút. Továbbá más piaci szereplők is bekapcsolódhatnak a magasabb szolgáltatási minőség érdekében. A támogatás közel kétezer munkahely megtartását is jelentheti egyben. A kormány a 2021-es központi költségvetésből legfeljebb 3 milliárd 842 millió forintot, a 2022 és 2025 közötti időszakban pedig évente legfeljebb 6 milliárd 407 millió forintos forrást nyújt a vasúti teherfuvarozás támogatására, az Európai Bizottság elfogadási-engedélyének rendelkezésre állása esetén. Az egyeskocsi-fuvarozás jelenleg meglehetősen nehéz helyzetben van: akár az a forgatókönyv is elképzelhetőnek látszott, hogy a szegmens támogatás híján megszűnik. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria elnöke idén év elején elmondta: a vállalat a jelenlegi feltételekkel nem tudja tovább működtetni az egyeskocsi-fuvarozást, melyet az országban egyedüliként nyújt, és 2021-re kivonulhat a szektorból. A tolatós tehervonatok leállítása beláthatatlan következményekkel járna, mivel feleslegessé válnának a rendező-pályaudvarok, számos iparvágány, kocsifeladóhely szűnne meg, több ezer ember munkahelye kerülne veszélybe, továbbá évi plusz 400 ezer kamionnyi forgalom terelődne a közutakra. Az egyeskocsi-fuvarozás fejlesztésével kapcsolatos további részletek a szeptember 30-án megrendezendő Hungrail Magyar Vasút Konferencián hangzanak majd el. Forrás: Indóház Online
|
| |||||||
|