|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2020-09-23
Keskeny gépes gyérítés: 2 méter széles harvester és forwarder. Az új LKT-k is már a Mátyásfa kínálatában.
Óriási érdeklődés mellett tartja a Mátyás Cégcsoport országjáró körútját.
A cég értékesítési igazgatóját, Kristofics Károlyt kérdeztük a bemutató-sorozatról.
FATÁJ: A téma a földön hever, mondhatnánk, amikor a gyérítések gépesítéséről van szó.
KK: Az ismert fapiaci környezetben a nagyteljesítményű hazai harvesterek és forwarderek jelentős része kényszerpihenőre van ítélve. Ettől függetlenül óriási a lemaradás a hazai törzskiválasztó és növendékfokozó gyérítésekben. A kézi döntés lehetősége - a brigádok számának jelentős csökkenésével - viszont igen korlátozott. A hagyományos "nagygépes" harvesteres döntés és forwarderes kiközelítés több szempontból sem ideális: túl nagy pásztát kell nyitni az olykor 3,2 - 3,5m széles gépeknek, így igen jelentős az "ok nélkül", idejekorán kivágott törzsek mennyisége. A széles gépek által okozott tősérülések száma is jelentős anyagi kárt okoz az erdőtulajdonosoknak. A gyérítés során kivehető faanyag kitermelése ráadásul nem feltétlenül gazdaságos a nagyméretű és nem mellesleg túlsúlyos, azaz feleslegesen nagy talajnyomást okozó gépekkel. Az általunk bemutatott gépek gazdaságosabb és az új erdőtörvénynek is megfelelő, élhetőbb alternatívát kínálnak a gyérítésekben. FATÁJ: De miért éppen most, és miért épp ezeket a gépeket helyezték a bemutató-sorozat fókuszába?
KK: A géplánc első tagja a ROTTNE H8-as harveszter. Ez a típus évtizedek óta az egyik legsikeresebb ROTTNE termék: 165 lóerős John Deere motorjával, 4, egymástól függetlenül emelhető kerekével, akár 1 méteres hasmagasságával és mindössze 7-8 literes óránkénti fogyasztásával már korábban is sok, jellemzően skandináv felhasználó elismerését vívta ki. Egy 2018-as fejlesztéssel azonban ez a gép elérhetővé vált a LogMax3000T harveszter fejjel is. Ez pedig drámai áttörés a magyar felhasználók szempontjából, tekintve, hogy ez a fej a hazai - jellemzően keménylombos - állományokban is jól teljesít. A ROTTNE H8 és a LogMax3000T a 8-40 cm-es (keménylombos) gyérítésekben ideális kombináció, azonban tapasztalataink szerint akár a 40 cm feletti állományban is jól működik, így a legtöbb hazai erdőt le tudja kezelni. A gép szoftvere ráadásul bármilyen összetett választéktervet kifogástalanul és egyszerűen kezel. A fej keménylombhoz igazított speciális kialakítása teljesen egyedülálló: a 3 késes rendszer és az alsó kés magasságában elhelyezett mérőkerék, továbbá a két egymással szembefordított behúzógörgő a nem egyenes törzseket is elakadás-mentesen és méretvesztés nélkül kezeli. Igazán magas hatékonyságot persze csak egy jó képességekkel bíró és alaposan kiképzett gépkezelővel lehet elérni. A H8-as alapgép amúgy mindössze 10 tonnás és 2040mm széles, tehát a gép alig több, mint 2 méteres pásztákat nyit, ezzel fenntartható a koronaszint zártsága. 7 méteres darujával elég 14 méterenként a pásztákat kijelölni, azonban a kompakt szerkezet lehetővé teszi az oldal irányú letéréseket a kijelölt pásztáról, így akár 20 méterre is lehetnek a azok egymástól. Az pedig tudatos döntés volt részünkről, hogy már egy kiforrott, minden tekintetben kipróbált (LogMax-szal kombinált) technikával ismerkedhessenek meg a hazai felhasználók, ezért nem került sor a bemutatókra korábban. FATÁJ: És mit érdemes tudni a H8-at követő miniforwarderről?
KK: A MALWA 560F forwarderrel kapcsolatban én következetesen kerülöm a "mini" jelzőt. A 3-tengelyes - szintén svéd - gép ugyan csupán 1.940 mm széles, de a 75 lóerős Caterpillar motorja, illetve a 4,5 tonnaméteres Cranab daruja messze a "mini"-k fölé emeli a MALWÁ-t, így szerencsésebb a MIDI jelző használata. A gép raksúlya 5,5 tonna, a 8 méteres gémkinyúlású daruval pedig akár tonnás rönköket is képes a rakfelületére emelni, és ez a teljesítmény igencsak tekintélyt parancsoló. Népszerűsége - többek között - annak is köszönhető, hogy igen széleskörűen alkalmazható, nem kizárólag "botfás" környezetben, mint a "miniforwarderek" általában. Ezzel szemben a 3,2 - 3,5 literes óránkénti fogyasztásáról persze valóban elmondhatjuk, hogy "mini". A MALWA és a H8 harmonikus egységet alkot, ezért nem meglepő, hogy nemzetközi viszonylatban már számos helyen alkalmazzák őket együtt a legkülönfélébb állományok gyérítéseiben. A MALWA 560F bemutatkozásával kapcsolatban az új, és a korábbinál minden tekintetben jobb paraméterekkel rendelkező Cranab FC45 daru megjelenésére vártunk eddig.
FATÁJ: Az Egererdőnél - Felsőtárkányban - más gépeket is láthattunk.
KK: Nagy örömünkre szolgál, hogy az LKT gyár új tulajdonosa - hosszas, és igen szigorú versenyeztetést követően - a Mátyás cégcsoportot találta a legalkalmasabbnak a márka hazai képviseletére. A teljesen új termékpalettával színre lépő LKT elképesztő fejlesztéseket vitt keresztül a korábbi sikerszériák alapjaira építve. A változás tetten érhető a gépek küllemében, komfortjában, szervizelhetőségében épp úgy, mint az új motorok alkalmazása terén. Ezen felül több olyan szerkezeti változtatást is eszközöltek, amivel az eddig megtapasztalt hosszú életcikluson is túlmutat az új gépek várható élettartama. Csak néhány konkrétumot hadd említsek az újdonságok közül: a gépek vonóteljesítményét megsokszorozza a gombnyomásra aktiválható (vagy oldható) hidraulikus törzsmerevítés. A daruk terén a PALFINGER-EPSILON világmárkát szereli vonszolóira immár az LKT is. A fülkébe elfordítható, légrugós ülés került. A vezérlés a legmodernebb DANFOSS joystikokkal történik. A gyártó szakemberei azonban nem tévesztették szem elől a fő célt: továbbra is sallangmentes, minden felesleges luxust és csillogást nélkülöző, igazi igavonó berendezéseket gyártanak. Ahol tehát vonszolásos technológiával történik a közelítés, ott a helye az új LKT-nak is. FATÁJ: Ha valaki lemaradt a korábbi rendezvényekről, lesz-e rá lehetősége, hogy találkozzon ezekkel a gépekkel?
KK: Eddig több, mint 500 érdeklődővel találkoztunk a bemutatók során, és igen, tervezünk további gépbemutatókat a ROTTNE H8 és MALWA 560F párossal, illetve az új LKT-kal is. Szervezés alatt áll pl. a Pilisi Parkerdő Zrt. területén egy H8-MALWA bemutató, illetve egy kifejezetten az új LKT-kat felvonultató demonstrációra is készülünk - várhatóan októberben. Ezekkel kapcsolatban a honlapunkról szerezhető be naprakész információ.
|
| |||||||
|