|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2020-10-08
30 éve a magyar lakberendezési piacon
1990 óta sok minden történt, például lakóparkok váltották a panelprogramot, ma pedig már egyre többen élnek albérletben. Az IKEA 30 éve nyitotta meg legelső áruházának kapuit hazánkban az Örs Vezér téren, és azóta is töretlenül kínálja az inspiráló ötletek és funkcionális lakberendezési cikkek széles választékát, elérhető áron.
A lakberendezési trendeket olyan tényezők befolyásolják, mint a földrajzi adottságok, az urbanizáció, a népmozgás, a munkaerőpiac változása vagy a jövedelmi viszonyok. Ez határozza meg a háztartások mindenkori élet- és lakáskörülményeit, melyek a technológia fejlődésével szintén alakítják a trendeket.
30 évvel ezelőtt még saját tulajdonú ingatlanban laktak az emberek, aztán a munkaerőpiac lehetőségei miatt beköszöntött a fővárosi (és környéki) lakóhelyek korszaka. Ez a jelenség indította el a panelprogramot, melynek köszönhetően milliók költözhettek új lakásokba. Ezeket a lakásokat a régi nagypolgári lakásokhoz képest kisebb átlagterület jellemezte. Kárpitozott, mintás ülőgarnitúrák, szekrénysorok és bárszekrény - ezek nem hiányozhattak az akkori lakásokból. Továbbá a divat alapelemei voltak többek között a falikárpitok, tapéták, vagy a lambériák, vízágyak, fényes csempés fürdőszobák és az állatbőrből, állatszőrből készült kiegészítők. Ekkor még közel sem voltak jelen Magyarországon a nemzetközi lakberendezési irányzatok, de már megjelentek a lakberendezési magazinok.
A jövedelmi viszonyok változásával új beruházások indultak a lakóparkok építésével. Ezekhez már teraszok, közös nagy udvarok, előkertek és közös játszóterek is tartoztak. Jellemzővé váltak az egymásba nyitott tágas, világos terek (például az amerikai konyhás nappali és étkező) illetve lakásonként akár több fürdőszobát is kialakítottak.
A mobilitásra való igény továbbra is növekszik, és ezzel párhuzamosan erősödik az albérletek népszerűsége. Akik ezt választják, a továbbtanulás idejére költöznek, vagy külön életet kezdenek párjukkal (a házikedvencek népszerűsége sem elhanyagolható). Családmodell elemzések szerint egyre többen élnek egyedül, vagy egyedülálló szülőként nevelik gyermekeinket.
A digitalizáció és a technológia folyamatos fejlődésével Wi-Fi és Bluetooth vezérli a mai elektronikai berendezéseket, miközben az úgynevezett "okos otthonok" térhódítása zajlik. Továbbá ma már az élettér kialakításánál az egyéniség kifejezésére is törekednek az emberek. Dominálnak a modern, high-tech, extrém, minimalista, skandináv, eklektikus vagy a tradicionális stílusjegyek.
A bútorgyártás tekintetében az IKEA nagy részben innovatív anyagokat használ (pl. alumínium, króm, műanyag, furnér, hajlított rétegelt lemez). Továbbá kiemelt figyelmet szentel a fenntartható alapanyagoknak - például található már a választékban újrahasznosított műanyag palackból készült konyhai előlap is.
"Manapság tudatosan és többet költünk otthonunk kialakítására és berendezésére - akár szakembert is fogadunk, hogy ebben segítségünkre legyen. Keressünk a funkcionális, praktikus, költség- és energiatakarékos, valamint környezettudatos megoldásokat. Követjük a nemzetközi divatirányzatokat, akár neves tervezők munkáit. Az IKEA világszerte emberek millióinak otthonába jut el és varázsolja szebbé, jobbá a mindennapjaikat és váltja valóra álmaikat. Nincs ez másként Magyarországon sem, ahová 30 évvel ezelőtt a fiatalos és leleményes lakberendezés lehetőségét hozta el." - mondta el Finta Valéria, az IKEA Lakberendezési Kft. lakberendezője.
A 30 éves Örs Vezér téri áruház március 21-én ünnepelte volna születésnapját, de a rendkívüli helyzet miatt a rendezvény elmaradt. Ezt kárpótolandó, szeptember 25. és 27. között különleges ajánlatokkal találkozhattak az Örs vezér téri, budaörsi, vagy soroksári áruház látogatói és az online vásárlást választó érdeklődők is.
Forrás: TermékMix
|
| |||||||
|