|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2020-12-14
Online Számla 3.0 - kiterjesztés 2021. január 1-től
2021. január 1-i dátum talán már minden hazai vállalkozó tudatalattijában rögzült, mert a tervek szerint ettől a naptól kezdve szinte minden számlára vonatkozik az adatszolgáltatási kötelezettség.
Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium (PM) adóügyekért felelős államtitkára korábbi tájékoztatójában közölte, hogy az újfajta adatszolgáltatás átlagosan napi több mint félmillió lakossági számlát érint. A koronavírus-válság okozta nehézségek miatt most különösen fontos, hogy a vállalkozások zökkenőmentesen tudjanak átállni az új rendszerre, amit a 2021. január 1-jétől március 31-ig tartó szankciómentes időszak biztosít számukra.
A gazdaságfehérítés új korszakába lépünk jövőre, oda, ahol a feketegazdaság elleni küzdelem együtt jár több, az Európai Unióban egyedülálló, a vállalkozások adózását jelentősen megkönnyítő szolgáltatással is - jelentette ki Izer Norbert. A kockázatelemzők jelenleg hétköznaponként átlagosan több mint egymillió számla adatait dolgozzák fel, a lakossági számlák láthatóvá tételével jövőre a beérkező számlák száma jelentősen nőni fog. Az online számla kiterjesztése a legnagyobb horderejű lépés a feketegazdaság elleni küzdelemben, hiszen ezáltal jövőre a revizoroknak szinte az összes kontrolladat rendelkezésére áll majd az áfabevallások valóságtartalmának vizsgálata során - jelezte. A jövőre debütáló szolgáltatások közül elsőként az áfabevallások kiajánlását emelte ki az államtitkár. Mint mondta, évente nagyjából 480 ezer vállalkozást szabadíthat meg ezzel a kormány az egyik legbonyolultabb bevallás kitöltésének kötelezettségétől.
Nemcsak az áfabevallások adóhivatali előkészítését biztosítja az új Online Számla rendszer, hanem még - a koronavírus-járvány idején a magas fertőzési kockázatot jelentő - papírszámlákat is kiválthatja - szögezte le. Az eladó a meghatározott számlaadatokat beküldi az adóhivatalhoz, a vevő pedig egyszerűen letölti a szükséges adatokat, így az adatszolgáltatás lehet maga az elektronikus számla. A gazdaságban leggyakrabban használt azonosítók, így például a szerződésszám is opcionálisan kitölthetők az adatstruktúrában, ezzel a számlák automatikusan és könnyen feldolgozhatóvá válnak vevői oldalon - részletezte az államtitkár.
Kiemelte, hogy ezekkel a szolgáltatásokkal már a számlatömb kitöltésével sem kell bíbelődnie senkinek sem jövőre. Megjegyezte, hogy az adóhivatal mobil applikációja - a teljesen ingyen használható Online Számlázó - is biztosítja majd mindezt, így ideális választás lehet a digitális számlázásra áttérő kisvállalkozásoknak is. Az új rendszerre, az XSD 3.0-ra való átállás adatvédelmi szempontból is fontos, hiszen ez a specifikáció biztosítja a lakossági adatok anonimitását - mondta az államtitkár. A lakossági adatok az értékesítési oldal elemzéséhez nélkülözhetetlenek, de a magánszemély vevő személyes adataira nincs szükség, azokat az adóhivatal sem látja - magyarázta Izer Norbert.
Az államtitkár szerint az új rendszer a vállalkozásokra közvetlenül is hatással van, mert sok esetben járulhat hozzá az értékesítési folyamatok digitalizáltságának terjedéséhez, ami hatékonysági tartalékokat is a felszínre hozhat. Annak ellenére, hogy még több mint egy negyedév van a január 1-jei rendszerindulásra, azaz minden számla adóhivatali becsatornázására, a koronavírus-válság idején mégis szükséges hosszabb felkészülési időt biztosítani a csaknem félmillió vállalkozásnak az átállásra - mondta az államtitkár. A 2021. március 31-ig tartó szankciómentes időszak alatt még használható a régi XSD 2.0 specifikáció, de április 1-jétől már csak az eggyel fejlettebb, 3.0-ás verzió lesz elérhető, amely egyszerre biztosítja a gazdaság további fehéredését, az áfabevallások kiajánlását, az adatvédelmet, valamint a papírmentes számlázást.
A kellő felkészülés érdekében az adóhivatal már októberben közzétette GitHubon, illetve az onlineszamla.nav.gov.hu-n a fejlesztőknek szóló sémákat, és a műszaki változások átfogó leírását.
Az államtitkár emlékeztetett, hogy október 1-jétől mintegy egymillió vállalkozó összes egymás közötti ügyletének számlaadatát látja az adóhivatal. Az új korszak 2021. április 1-jén a magánszemélyek részére kiállított számlák becsatornázásával veszi kezdetét, ugyanis akkortól válik teljessé Magyarországon a számla-adatszolgáltatás. ********************************************************* Az adatszolgáltatási kötelezettség sikeres teljesítésének feltétele, hogy a számlán minden szükséges adat pontosan szerepeljen, ezekre vonatkozóan a következő változásokra lehet számítani:
- Belföldi vagy közösségi adóalany vevő esetén a számlán és az adatszolgáltatásban kötelező feltüntetni a vevő nevét, címét és adószámát (közösségi vevő esetén a közösségi adószámot). - Nem közösségi adóalany vevő esetén a nevet és címet kötelezően fel kell tüntetni a számlán, az adószámot a számlán és az adatszolgáltatásban sem kötelező szerepeltetni. - Nem adóalany és nem magánszemély vevő esetén a név és a cím feltüntetése kötelező a számlán és az adatszolgáltatásban is. (Ebbe a csoportba tartoznak pl. a gazdasági tevékenységet nem folytató társasházak, egyesületek, alapítványok és a kizárólag közhatalmi tevékenységet folytató egyesületek) - Magánszemély vevő esetén a nevet és címet kötelezően fel kell tüntetni a számlán, az adatszolgáltatásban viszont ezek az adatok NEM szerepelhetnek.
A NAV adatszolgáltatási kötelezettség jelentős extra adminisztrációs terhet jelent a vállalkozásoknak, sok számlázó program azonban összeköthető a NAV Online Számla rendszerével. Ez azért jó, mert az adatszolgáltatásra kötelezett számlákat így automatikusan a számlázó program küldi be az NAV részére.
Fontos tudni azonban, hogy a 2021. január 1-től életbe lépő változások miatt a számlázó programoknak és a számlát kiállító vállalkozónak mindenképpen különbséget kell tennie a magánszemélyek és nem magánszemély vevők között.
Ez azért is lényeges, mert mint a fentiekből is látszik, magánszemélyek esetén az adatszolgáltatásban nem szabad szerepeltetni a vevő nevét és címét.
Abban az esetben, ha a számla kiállításakor bejelölhetjük, hogy a vevő magánszemély, akkor a számlázó program az adatszolgáltatás során még akkor sem küldi meg a nevet és címet tartalmazó adatot, ha az a számlán ki van töltve. Nem magánszemély esetén ugyanakkor ezeket az információkat kötelezően tartalmaznia kell az adatszolgáltatásnak.
Forrás: PM sajtó; számlázóválasztó FATÁJ kiegészítés: Czöndör Szabolcs, a NAV Kiemelt Adó- és Vámigazgatósága főosztályvezetőjének a témát hosszabban bemutató Online Számla 3.0 című írása ide kattintva tölthető le.
|
| |||||||
|