|
||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2009-03-18
A közjót szolgáló erdőtörvény létrehozását csak konkrét javaslatok segíthetik!
Meglepődve olvastam az Élőlánc Magyarországért erdőtörvénnyel kapcsolatos sajtóközleményét, melyben a tervezet koncepcionális, alapvető hiányosságait rója fel a jogalkotónak.
Sajnálom, hogy az "Élőlánc Magyarországért" szervezet a 2005 -óta folyó törvényalkotási munkához egyetlen egy sornyi szakmai javaslatot sem jutatott el; sajtóközleményének készítői valószínűleg sem a hatályos erdőtörvényt, sem a tervezetet nem olvasták el, hiszen akkor tudnák, hogy a "környezetromboló üzemmódot" nem kell megszüntetni, hiszen az üzemmód, mint jogintézmény a természetközeli erdőgazdálkodás érdekében, számos szakmai és civil szervezettel egyeztetve került újonnan a törvénytervezetbe; sajtóközleményének készítői szerint a tervezet "meg sem kísérli megfogalmazni a fenntarthatóság érdekében elérendő célokat", pedig ezt a tervezet 1. § teszi meg mintegy 9 pontban. sajtóközleményének készítői nem tudják, hogy a körzeti erdőtervezésnél jelenleg is biztosított a helyi közösségek véleménynyilvánítása (bár ezzel a meghívó és a hirdetmény ellenére mind az önkormányzatok mind a civil szervezetek ritkán élnek), de ezt jelenleg sem a törvény, hanem az erdőtervezésről szóló rendelet teszi lehetővé.
Sajnálom, ha bármely civil szervezet hangzatos, de megalapozatlan nyilatkozatokat tesz erdőkkel, erdőtörvénnyel, erdőgazdálkodással kapcsolatban, hiszen ezzel a szakmai munkában résztvevő más civil szervezetek hitelességét is rontja.
Az erdővel nemcsak törvényalkotáskor foglalkozók több okból is várják a 2005 óta készülő új törvényt, hiszen: bevezeti a természetességi állapot jogintézményét, előírja, hogy az erdő természetességi állapota nem romolhat az erdőgazdálkodás során; korlátozottan forgalomképessé nyilvánítja az állami erdőket, mivel a hatályos jogszabályok nem tartalmaznak erre vonatkozó előírásokat; civil részvétellel létrehozza az Országos Erdő Tanácsot az erdőkkel kapcsolatos széleskörű társadalmi egyeztetések megteremtése érdekében; előírja az erdőre vonatkozó erdőgazdálkodási szerződések kötelező, garanciális tartalmi elemeit, pontosítja az erdőgazdálkodói nyilvántartás részletes szabályait, tiszta felelőségi viszonyokat teremt; a kisebbségi tulajdonosok és az erdő védelmében bevezeti az erdőfelújítási biztosíték jogintézményét; definiálja az egységes természetvédelmi rendeltetést; bevezeti az üzemmód fogalmát, lehetővé téve a vágásostól eltérő (szálaló, átalakító, faanyagtermelést nem szolgáló) üzemmódok alkalmazásának támogatását, adminisztrációját, ellenőrzését; a feleslegesen duplikált engedélyezési eljárások ésszerűsítésével egyszerűsíti az erdőgazdálkodók adminisztrációs terheit, lehetővé teszi, hogy az erdészeti hatóság növelje a terepi ellenőrzések számát, biztosítja a hatósági beavatkozás lehetőségét szükség esetén; korlátozza az invazív fafajok alkalmazását erdőtelepítéseknél, erdőfelújításoknál; szigorítja az erdőgazdálkodás során a szakmai felelősségre vonás szabályait; a hatályos törvénynél részletesebben szabályozza az erdőgazdálkodási és erdővédelmi bírság tényállásait; megteremti az illegális fakitermelés elleni hatékonyabb fellépés eszközrendszerét, bevezeti a faanyag eredetigazolási rendszert, szélesebb ellenőrzési jogokat biztosít az erdészeknek, kialakítja az erdészeti hatóság erdővédelmi szolgálatát.
Természetesen előfordulhat, hogy a benyújtott törvénytervezet egyes helyeken módosításra szorul, ehhez azonban konkrét, szakmailag megalapozott, normaszöveg szintű javaslatok szükségesek. Remélem az Élőlánc Magyarországért a jövőben ilyen javaslatokkal is bekapacsolódik az erdőket érintő jogalkotásba.
Erdészüdvözlettel:
Dr. Nagy Dániel főosztályvezető FVM Természeti Erőforrások Főosztály Budapest, 2009. március 17. Dr. Nagy Dániel által a FATÁJ-hoz eljuttatott vélemény. |
| ||||||
|