|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2009-11-24
OBI, Praktiker, Ikea, Kika - a régió óriásai A bécsi RegioPlan Consulting összesen kilenc kelet-európai országban elemezte a legfontosabb piaci résztvevőket. Bizonyos ágazatoknál már alig találni hazai céget a Top-szereplők között. A nemzetközi kereskedelmi láncok egyre inkább kiszorítják a hazai cégeket. Ez különösen igaz a régió fejlettebb országaira, mint Csehország, Szlovákia és Magyarország-, ahol a forgalom alapján vezetnek a nemzetközi szereplők. Csupán Horvátországban és Szerbiában tartják magukat relatív szép számban a hazai cégek az első három között. A növekvő eladási volumennek tulajdonítható a folytonos forgalomnövekedés Kelet-Európa óriási lehetőségekkel bír, hisz ezen a területen több mint 200 millió ember él, a kereskedelem még számos régióban kezdetleges fejlettségi stádiumban van és a vásárlóerő rohamosan nő -, foglalja össze Hanna Bomba-Wilhelmi, a RegioPlan cég-vezetője. A terjeszkedés megfelelő időpontja ágazatról ágazatra változik, mégis egy adott sémát követ. Ahogy a nyomás egyre nagyobb, a rendelkezésre álló idő egyre kisebb, a különböző fázisok pedig egyre inkább összemosódnak.
Az élelmiszerkereskedők mindig az első terjeszkedők között vannak, Cash & Carry üzletekkel és hipermarketekkel szállnak be a piacra. A fejlettebb országokban, mint Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon és Szlovéniában a piac már meglehetősen fel van osztva. Itt már a nemzetközi üzletláncok dominálnak és a vezető cégek között már megkezdődött az egymás kiszorítására irányuló harc. Ezeken a piacokon inkább a vidéki, kis bolttípusokra van igény.
Az élelmiszerkereskedők mellett a barkácspiac szereplői (OBI, Praktiker, Baumax) is az éllovasok közé tartoznak. Fejlettség tekintetében a piac csupán egy fokkal marad el az élelmiszerpiac mögött. Csehország, Szlovákia, Magyarország és Szlovénia közvetlen telítettség előtt áll és szintén nemzetközi cégek uralják a rangsort. Szabad potenciál itt is az Ex-Jugoszláviában és a balkáni térségben van. A ruházat- és cipőkereskedelmi piac következik a két elsődleges ágazat után. Ezen a piacon találhatunk olyan lokális szereplőket, akik hazájukban sikerrel állnak helyt, sőt még a szomszédos országokba is elindították a terjeszkedést. Ám a nyugatról érkező konkurencia -mint a H&M, C&A és New Yorker- is nagyon erős.
A bútorpiac az az ágazat, ahová legkésőbb lépnek be a szereplők. Ez az az ágazat, mely még Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon is rendelkezik jelentős potenciállal. A telítetlenség ellenére már most érzékelhető a nyugati óriások, például az Ikea vagy a KIKA dominanciája.
Forrás: Világgazdaság
|
| |||||
|