|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2011-03-16
Az EU illegális fakitermelésre vonatkozó törvénye feleslegessé teszi-e a tagországok fabeszerzési politikáját? Az illegális fakitermelés legutóbbi fejleményéről tartott megbeszélésen az egyik tagország képviselője azt kérdezte, hogy nem felesleges-e faanyag beszerzésére irányuló közbeszerzési eljáráson minimális követelményként kikötni, hogy a fa törvény által tanúsított legyen, azt követően, hogy az illegális fakitermelésről szóló új törvény 2013. márciusában hatályba lép? Eme időpont után az EU-ban piacra kerülő minden fatermékre nézve tanúsítani kell, hogy legális forrásból származik. Erre azért van szükség, hogy illegális forrásból származó fa ne kerülhessen be a fakereskedelmi láncolatba. Az említett hozzászóló megítélése szerint 2013 után az EU tagországok faanyagra irányuló közbeszerzési eljárása során a minimális követelménynek számító tanúsított "fenntarthatóság" erősebb korlátot jelenthetne.
Bizony, ez a kérdés fején találta a szöget. Ha körültekintően alkalmazzuk a jó kereskedő gondosságát szem előtt tartó követelményt, és minden faanyagot teljes mértékben vizsgálat tárgyává kell tennünk, mielőtt az EU piacára kerülhetne, valóban szükség van-e közbeszerzéshez "faanyag beszerzési politikára"?
A közbeszerzésnél jelenleg valóban arra kellene irányítani a figyelmet, hogy a jó kereskedőtől elvártan minden anyag forgalmazására megfelelő eljárást alkalmazzanak, ne csupán fára. Minden beszerzést végző közhivatalnak függetlenül végzendő eljárás keretében igazolnia kellene - kockázat csökkentése végett -, hogy semmilyen illegális faanyag nem kerül be a termékellátás folyamatába.
Ha pedig így van, a tanúsító szervezet (akár FSC, akár PEFC) által fenntarthatóként igazolt faanyag - amikor csak lehetséges - nem előz-e meg minden más anyagot? Nem feledkezve meg arról, hogy a "fenntarthatónak" minősített fa - FSC vagy PEFC tanúsítvány esetén - eltérően minden egyéb használatos főbb építőanyagtól, értelemszerűen "megújítható" is. Ezáltal pedig eleget tesz az olyan vizsgálati követelményeknek is, mint teljesítőképesség, környezeti, társadalmi és gazdasági szempontok kiegyensúlyozott teljesítése.
Természetesen nem tekinthetjük elvárhatónak a tagországoktól, hogy a fára nézve ennyire körültekintők legyenek, és eközben lényegesen hozzájáruljanak a maguk vidékfejlesztési politikájához is.
Az illegális fakitermelésre vonatkozó törvény bevezetése a faiparra nézve mégis lehetőséget teremt arra, hogy a fa - akár tanúsított, akár tanúsítatlan - a közbeszerzésben szélesebb lehetőséget kapjon. Ez sokkal jobb hozzáállást jelent, mint azt latolgatni, hogy melyik erdőtanúsító szervezet igazolása bizonyul fontosabbnak közbeszerzési eljárás keretében a megrendelés odaítésélése során. Forrás: AHEC Europe
FATÁJ kiegészítés: Az Európai Parlament 2010. október 20-án fogadta el a rendeletet, hivatalos nevén: Az Európai Parlament és a Tanács 995/2010/EU rendelete (2010. október 20.) a fát és fatermékeket piaci forgalomba bocsátó piaci szereplők kötelezettségeinek meghatározásáról EGT-vonatkozású szöveg Az alábbi linken nyomon követhető a rendelettel kapcsolatos teljes EU-s jogi procedúra kétéves folyamata. Erről a linkről az EU valamennyi hivatalos nyelvén, így magyarul is, elérhatő a teljes jogszabály-szöveg, amelyet 2013. március 3-től kell alkamazni hazánkban is!
Kapcsolódó írások a FATÁJ felületén Konferencia az illegális fakitermelésről és a környezeti bűnügyekről (2010-12-10) Kitiltanák az európai piacról az illegális faárut (2010-07-09) TJ, FATÁJ |
| |||||
|