|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2013-09-25
Európai Erdészeti Stratégia 2013.
Az Európai Bizottság elfogadta és az Európai Parlament és az Európai Tanács elé terjesztette szeptember 20-án az új EU Erdészeti Stratégiát. Az 1998-ban készült a szubszidiaritáson és a megosztott felelősségen alapuló első változatot követően 15 év után a mostani válaszol az azóta bekövetkezett változásokra, új kihívásokra, az erdők iránti növekvő igényre, az erdőkkel kapcsolatos jelentős szociális és politikai változásokra.
A COM(2013) 659 final jelzetű EU Erdészeti Stratégia 17 oldal, ugyanakkor ennek SWD(2013) 342 final jelzetű kísérő anyaga, a bizottsági csapat munkadokumentuma már sokkal részletesebb, 98 oldalas, és a részletesebb kifejtésen túl táblázatokban és grafikonokban sok adatot is tartalmaz. A rövid sajtóanyagban és a sajtó háttéranyagban pedig gyorsan áttekinthető az új stratégia lényege. Az utóbbiban az egyéb részletek iránt érdeklődők hasznos kapcsolókat is találnak. Az EU Erdészeti Stratégia honlapoldala pedig a fentiek kiindulópontja.
Az EU Erdészeti Stratégia 17 oldala magyarul is elérhető, a Bizottsági háttéranyagot (98 oldal) azonban később sem fordítják le a tagországi nemzeti nyelvekre.
Az EU alapszerződésében nem szerepel EU erdészeti politika, de a tartamos erdőgazdálkodáshoz és a tagországok erdőt érintő döntéseihez az EU hosszú története alatt hozzájárult más politikái által. Köztük különösen fontosak: - Európa növekedési és munkahely stratégiája 2020-ig, - a Forrás hatékonysági Útiterv, - a Vidékfejlesztési Politika, - az Ipari Politika, - az EU Klíma és Energia Csomagja a 2020-is szóló célokkal, - a Növényegészségügyi és Szaporítóanyag Stratégia, - a Biodiverzitás és Biogazdaság Stratégia. Az új megközelítés alapján a Stratégia "kilép az erdőből" az értéklánc szempontjainak megfelelően, ahogy az erdei forrásokat termékek és szolgáltatások létrehozásához használják, ami erősen befolyásolja az erdőgazdálkodást. A Stratégia rámutat, hogy az erdő nem csak a vidékfejlesztés szempontjából fontos, de a környezet - különösen a biodiverzitás -, az erdő alapú ipar, a bioenergia és a klímaváltozás elleni küzdelem terén is. Kiemelve a holisztikus megközelítés [az egész több, mint a részek együttese] fontosságát, hangsúlyozza, hogy az erdőket is érintő más politikákat, valamint az erdők határain kívüli fejleményeket is figyelembe kell venni. Továbbá az új Stratégia aláhúzza, hogy az erdő-kapcsolatú EU politikákat teljes mértékben figyelembe kell venni a nemzeti erdészeti politikákban. Végül javasolja az Erdészeti Információs Rendszer létrehozását, hogy Európa egészére összehangolt erdészeti információgyűjtés legyen.
Az új EU Erdészeti Stratégia 3 főcél mentén 8 prioritási területet határoz meg: 1. A tartamos erdőgazdálkodás hozzájárul a fő szociális célokhoz - Támogatja a vidéki és városi közösségeket, - Elősegíti a az EU erdő-alapú iparának, bioenergia és általában a zöld gazdaság versenyképességét és fenntarthatóságát, - Erdők a változó klímában, - Az erdők és a növekvő ökoszisztéma szolgáltatások védelme 2. A tudásbázis javítása - Milyen erdeink vannak és hogyan változnak? - Új és innovatív erdészeti és értéknövelt termékek 3. Az összehangolás és a kommunikáció elősegítése - Erdők globális perspektívából - Együttműködés erdeinkben következetes gazdálkodás és erdeink jobb megértése érdekében.
Az Európai Erdőtulajdonosok Szövetsége határozottan üdvözli az EU Erdészeti Stratégiájának elfogadását. "Nagyon örülünk, hogy a hosszú folyamat után és a Bizottságon belüli legmagasabb szintű érthetetlen blokkolása (akadályozása) után ez a dosszié végre az asztalra kerül. A gyorsan változó legutóbbi (szak)politikai fejleményeket figyelembe véve az EU Erdészeti Stratégiája fontosabb, mint valaha. Az energia, klíma és környezeti politikák felől az erdészeti szektorra nehezedő egyre nagyobb nyomás többé nem elfogadható és határozott választ igényel. A Bizottság által készített új EU Erdészeti Stratégia bizonyosan segíteni fog e válaszadásban és hogy további elismertséget szerezzen az erdészeti szektornak (szak)politikai szinten", állapította meg Aljoscha Requardt, a CEPF főtitkára az irat megjelenése reggelén.
Közleményében az EUSTAFOR, az Állami Erdőgazdálkodók Európai Szövetsége is üdvözölte az EU Erdészeti Stratégia közzétételét. Azzal lehet számolni, hogy összefüggő együttműködési keretet biztosít ez a Stratégia olyan szakpolitikai területekkel, mint a klímaváltozás, megújuló energia, biodiverzitás, forráshatékonyság, zöldgazdaság, stb. válaszul az erdők (fája és egyéb szolgáltatása) iránti növekvő igényre, a szociális és szakpolitikai változásokra, melyek érték az erdőket az utóbbi években.
Az Európai Erdészeti Intézet honlapján július végi közleményben még arról olvashatunk, hogy több érdekelt szervezet is közös nyilatkozatban fejezte ki aggodalmát az Európai Bizottság késlekedésével (időhúzás) kapcsolatban, ami az EU Erdészeti Stratégia közzétételét illeti. Az előző csoporttal részben átfedésben a CEI-Bois, az Európai Faipari Szövetség is sürgette a Stratégia mielőbbi kiadását és nehezményezte a Bizottság késlekedését ezzel kapcsolatban. Úgy tűnik, a nyári sürgetés szeptember végére hozta meg eredményét.
Ugyanis pl. az EU írországi elnöksége során 2013. márciusában az erdészeti igazgatóknak tartott előadáson még a Stratégia 2013. tavaszi megjelenését jelezték előre a Bizottság előadói.
Az EU most megjelent új Erdészeti Stratégiájának számos részlete is érdekes lehet szakterületünk számára. A megismerést segítheti ha majd a magyar változat is elérhető lesz. Bizonyára hatással lehet majd a közeljövő hazai erdészetet és erdő alapú ipart (faipar) érintő jogalkotására is. A hivatkozott források alapján összeállította: Mőcsényi Miklós
|
| |||||||
|