FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

A francia bükk piacot elemezte Claude Schnepf

 

Az alábbi riport még januári, de talán még most májusban is érdekes lehet elolvasni.

 


 

Claude Schnepf vezeti a Scierie et Caisserie de Steinbourgot, amely a bükkpiac egyik vezető szereplője Franciaországban. Évente 75.000 m3-t dolgoz fel, s a kapacitása egy nagy beruházási programnak köszönhetően hamarosan 100.000 m3-re nő. A társaság forgalmának 70%-át az EU-n kívülre exportálja (2019-ben 21 millió euró), főként Kínába, amely piacon Claude Schnepf 25 éve ismert. Az interjút készítette: Robert Wood.

 

Fordaq: „Merre tartanak a bükkpiacok? "

Claude Schnepf: „Egyrészt a minőségi fehér bükkre van piacunk Európában, amely piac továbbra is nagyon konzervatív. De ezt a – viszonylag szerény volumenű – igényt egyre nehezebb kielégíteni a keleti bükk erdők hanyatlása és a fa ebből következő elszíneződése miatt. Ezenkívül az egyre enyhébb tél miatt egyre nehezebben tudunk megszabadulni a könnyen száradó rönköktől. Néhány európai ország, például Spanyolország, kezdi megérteni, hogy természetes fehér bükk hiányában a gőzöléssel lehet kielégítheti a homogén szín iránti igényt. Valójában a világpiac igényli gőzölt-rózsaszín bükköt, amely megkönnyíti a folyamatok iparosodását, különösen a bútor esetében. Ebben a szegmensben az üzleti áramlás jó az Emirátusok, India és Pakisztán esetében. Algériába is szállítunk, amely megfelelően működik, de a kifizetésekkel kapcsolatos bizonytalanságok miatt néha "megállj és menj" szállítással. A szomszédos Marokkó bonyolult piac, nagyon alacsony árakkal. Dél- és Közép-Amerikában is indítunk üzleti tevékenységet, de bizalmas mennyiségben."

 

Fordaq: „Ön elsősorban Kínával kereskedik."

Claude Schnepf: „Igen, több évtizede vagyunk ott, és ez az elsődleges piacunk. A koronavírussal és az aktivitás 2020 tavaszi leállításával féltem, hogy ősszel csökken a megrendelések száma. Nem ez volt a helyzet. Kína szinte normálisan működik, ami meglehetősen lenyűgöző. Míg fa exportjuk bútor és más késztermék formájában Európába és az USA-ba esett, ezeket az eladási veszteségeiket a belföldi piacuk ellensúlyozta. A zárlatból kilépve úgy tűnik, hogy a kínaiak úgy döntöttek, hogy több fogyasztási cikket vásárolnak. Iparuk és más asztalosmunkájuk ezért fát igényel."

 

Fordaq: "A Kínába irányuló tengeri fuvarozás költségei azonban megemelkedtek ebben az évben."

Claude Schnepf: „A tengeri fuvarozás költségein valóban jelentős változások vannak. De légy óvatos, meg kell különböztetnünk a Kína-Európa irányban megfigyelt nagyon jelentős növekedést és a többit, amely jelentősen mérsékeltebb, mindazonáltal Európa-Kína irányban megfigyelhető. A 40 lábas konténerek ára, amely Antwerpenből egy évvel ezelőtt átlagosan 800-900 dollár volt, most 1300 dollár. Az elmúlt félévben az árufuvarozási piac nagyon szabálytalan lett, amelyet a napról napra változó azonnali árak jellemeznek. Ezért képesnek kell lennünk arra, hogy késleltessük a tárgyalásokat a legjobb ár érdekében. Ez türelem kérdése. Ráadásul a december nem a legreprezentatívabb hónap a Kínával folytatott kereskedelem alapelemzésének elkészítéséhez. Az áruáramlás valóban lelassul a kínai újév közelsége miatt. A szállítmányok csak január közepén tudják felvenni szokásos utazási sebességüket a Kínába március elején érkező szállítások esetében, tudván, hogy 15 nap az antwerpeni berakodás, majd 32 nap a tengeri út Kínáig.”

 

Fordaq: „Hogyan magyarázza ezt a helyzetet?"

Claude Schnepf: „A koronavírus óta nagyon hektikus árumozgást tapasztaltunk. A Kínában februárban megkezdett bezárás során az összes Európának szánt konténer Ázsiában a helyén maradt. Kína fellendülésének idején Európában és a világ más részein a pandémia fejlődése miatt szakaszosan leálltak a tevékenységek. A kereskedelmi áramkörök teljesen fel voltak borulva, a logisztika nem működött: a konténerek nem voltak a megfelelő helyen, a megfelelő időben, vagy egyszerűen csak hiányoztak. Ezenkívül a szállítás pénzügyi nyereségességének igénye mellett el kell kerülni az üres konténerek hajókra felrakását."

 

Fordaq: "Mik a következmények a bükkpiacon?"

Claude Schnepf: „A bükk tevékenység alapvetően a nagy exporttól függ. A tengeri fuvarozás ezért döntő fontosságú, szem előtt tartva, hogy a hajótulajdonosok közötti koncentráció eredményeként 3 fő piaccsoport alakult ki. Ilyen csökkent verseny esetén a fuvarozási árak e fő szereplők között általában harmonizálnak. Megfigyelem, hogy a konténerköltségek növekedésének hatása jobban észrevehető a rönk exportjára, mint a fűrészáru esetén. Ez a jelenség nem igazán zavarja azokat a francia fűrészeket, akik inkább átalakítanak (tovább feldolgoznak) a helyszínen és magasabb hozzáadott értékű félkész termékeket szállítanak. Becslésem szerint a jelenlegi fuvardíj 15-20 €/m3 a 40 lábas konténerekben berakott bükk rönk esetén (konténerenként kb. 20 m3). Másrészt csak csak 10 €/m3 40 lábas konténerbe rakott 34 m3 fűrészáru esetén. Még ha ez enyhébbnek tűnik is, a fűrészáru szállítási árának ez a növekedése elvesz a jó minőségű bükk fűrészáru nemrégiben tapasztalt enyhe, 5%-os áremelkedéséből, amely árnövekedést olyan sokáig nem láttunk. Rövid távon sok szakértő úgy véli, hogy a tengeri szállítmányozás árai észszerű szinten stabilizálódhatnak 2021 első félévének végére de hiányzik a láthatóság. Minden a pandémia alakulásától függ."

 

1. táblázat

A bükk árak negatív trendje

        ONF eladásai, Index 2007=100

 

4. n.é. 2015

4. n.é. 2016

4. n.é. 2017

4. n.é. 2018

4. n.é. 2019

4. n.é. 2020

Változás

2015-2020

Változás

2019-2020

Álló fa (tőár)

112

109

100

101

100

92

-18%

-8%

Feldolgozott fa

119

120

120

121

126

120

stabil

-5%

Forrás : Robert Wood

 

2. táblázat

A bükk árak átlagos csökkenése

  ONF Jura-Doubs eladásai €/m3-ben, feldolgozott fa

      Ár mező : 2020 4. negyedévben 40-70 €/m3

1. n.é. 2016

4. n.é. 2017

4. n.é. 2018

4. n.é. 2019

4. n.é. 2020

Változás

2018-2020

55.5

58.5

63.8

54.50

55.20

-13.5%

Forrás: fordaq.com

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző cikk

Új turistaházat adtak át Sopronban, a Hidegvízvölgyben

Következő cikk

Faipari alapanyagok ellátási zavarai



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Tovább

Gyászhír – Teszáry Károly [86]

Fájó szívvel továbbítom a szomorú, lesújtó hírt: elhunyt Teszáry Károly erdőmérnök, 1969-től a Diósjenői Erdészet, majd 1985-től a…