Az alábbi riport még januári, de talán még most májusban is érdekes lehet elolvasni.
Claude Schnepf vezeti a Scierie et Caisserie de Steinbourgot, amely a bükkpiac egyik vezető szereplője Franciaországban. Évente 75.000 m3-t dolgoz fel, s a kapacitása egy nagy beruházási programnak köszönhetően hamarosan 100.000 m3-re nő. A társaság forgalmának 70%-át az EU-n kívülre exportálja (2019-ben 21 millió euró), főként Kínába, amely piacon Claude Schnepf 25 éve ismert. Az interjút készítette: Robert Wood.
Fordaq: Merre tartanak a bükkpiacok? "
Claude Schnepf: Egyrészt a minőségi fehér bükkre van piacunk Európában, amely piac továbbra is nagyon konzervatív. De ezt a – viszonylag szerény volumenű – igényt egyre nehezebb kielégíteni a keleti bükk erdők hanyatlása és a fa ebből következő elszíneződése miatt. Ezenkívül az egyre enyhébb tél miatt egyre nehezebben tudunk megszabadulni a könnyen száradó rönköktől. Néhány európai ország, például Spanyolország, kezdi megérteni, hogy természetes fehér bükk hiányában a gőzöléssel lehet kielégítheti a homogén szín iránti igényt. Valójában a világpiac igényli gőzölt-rózsaszín bükköt, amely megkönnyíti a folyamatok iparosodását, különösen a bútor esetében. Ebben a szegmensben az üzleti áramlás jó az Emirátusok, India és Pakisztán esetében. Algériába is szállítunk, amely megfelelően működik, de a kifizetésekkel kapcsolatos bizonytalanságok miatt néha "megállj és menj" szállítással. A szomszédos Marokkó bonyolult piac, nagyon alacsony árakkal. Dél- és Közép-Amerikában is indítunk üzleti tevékenységet, de bizalmas mennyiségben."
Fordaq: Ön elsősorban Kínával kereskedik."
Claude Schnepf: Igen, több évtizede vagyunk ott, és ez az elsődleges piacunk. A koronavírussal és az aktivitás 2020 tavaszi leállításával féltem, hogy ősszel csökken a megrendelések száma. Nem ez volt a helyzet. Kína szinte normálisan működik, ami meglehetősen lenyűgöző. Míg fa exportjuk bútor és más késztermék formájában Európába és az USA-ba esett, ezeket az eladási veszteségeiket a belföldi piacuk ellensúlyozta. A zárlatból kilépve úgy tűnik, hogy a kínaiak úgy döntöttek, hogy több fogyasztási cikket vásárolnak. Iparuk és más asztalosmunkájuk ezért fát igényel."
Fordaq: "A Kínába irányuló tengeri fuvarozás költségei azonban megemelkedtek ebben az évben."
Claude Schnepf: A tengeri fuvarozás költségein valóban jelentős változások vannak. De légy óvatos, meg kell különböztetnünk a Kína-Európa irányban megfigyelt nagyon jelentős növekedést és a többit, amely jelentősen mérsékeltebb, mindazonáltal Európa-Kína irányban megfigyelhető. A 40 lábas konténerek ára, amely Antwerpenből egy évvel ezelőtt átlagosan 800-900 dollár volt, most 1300 dollár. Az elmúlt félévben az árufuvarozási piac nagyon szabálytalan lett, amelyet a napról napra változó azonnali árak jellemeznek. Ezért képesnek kell lennünk arra, hogy késleltessük a tárgyalásokat a legjobb ár érdekében. Ez türelem kérdése. Ráadásul a december nem a legreprezentatívabb hónap a Kínával folytatott kereskedelem alapelemzésének elkészítéséhez. Az áruáramlás valóban lelassul a kínai újév közelsége miatt. A szállítmányok csak január közepén tudják felvenni szokásos utazási sebességüket a Kínába március elején érkező szállítások esetében, tudván, hogy 15 nap az antwerpeni berakodás, majd 32 nap a tengeri út Kínáig.
Fordaq: Hogyan magyarázza ezt a helyzetet?"
Claude Schnepf: A koronavírus óta nagyon hektikus árumozgást tapasztaltunk. A Kínában februárban megkezdett bezárás során az összes Európának szánt konténer Ázsiában a helyén maradt. Kína fellendülésének idején Európában és a világ más részein a pandémia fejlődése miatt szakaszosan leálltak a tevékenységek. A kereskedelmi áramkörök teljesen fel voltak borulva, a logisztika nem működött: a konténerek nem voltak a megfelelő helyen, a megfelelő időben, vagy egyszerűen csak hiányoztak. Ezenkívül a szállítás pénzügyi nyereségességének igénye mellett el kell kerülni az üres konténerek hajókra felrakását."
Fordaq: "Mik a következmények a bükkpiacon?"
Claude Schnepf: A bükk tevékenység alapvetően a nagy exporttól függ. A tengeri fuvarozás ezért döntő fontosságú, szem előtt tartva, hogy a hajótulajdonosok közötti koncentráció eredményeként 3 fő piaccsoport alakult ki. Ilyen csökkent verseny esetén a fuvarozási árak e fő szereplők között általában harmonizálnak. Megfigyelem, hogy a konténerköltségek növekedésének hatása jobban észrevehető a rönk exportjára, mint a fűrészáru esetén. Ez a jelenség nem igazán zavarja azokat a francia fűrészeket, akik inkább átalakítanak (tovább feldolgoznak) a helyszínen és magasabb hozzáadott értékű félkész termékeket szállítanak. Becslésem szerint a jelenlegi fuvardíj 15-20 /m3 a 40 lábas konténerekben berakott bükk rönk esetén (konténerenként kb. 20 m3). Másrészt csak csak 10 /m3 40 lábas konténerbe rakott 34 m3 fűrészáru esetén. Még ha ez enyhébbnek tűnik is, a fűrészáru szállítási árának ez a növekedése elvesz a jó minőségű bükk fűrészáru nemrégiben tapasztalt enyhe, 5%-os áremelkedéséből, amely árnövekedést olyan sokáig nem láttunk. Rövid távon sok szakértő úgy véli, hogy a tengeri szállítmányozás árai észszerű szinten stabilizálódhatnak 2021 első félévének végére de hiányzik a láthatóság. Minden a pandémia alakulásától függ."
1. táblázat
A bükk árak negatív trendje ONF eladásai, Index 2007=100 |
||||||||
|
4. n.é. 2015 |
4. n.é. 2016 |
4. n.é. 2017 |
4. n.é. 2018 |
4. n.é. 2019 |
4. n.é. 2020 |
Változás 2015-2020 |
Változás 2019-2020 |
Álló fa (tőár) |
112 |
109 |
100 |
101 |
100 |
92 |
-18% |
-8% |
Feldolgozott fa |
119 |
120 |
120 |
121 |
126 |
120 |
stabil |
-5% |
Forrás : Robert Wood
2. táblázat
A bükk árak átlagos csökkenése ONF Jura-Doubs eladásai /m3-ben, feldolgozott fa Ár mező : 2020 4. negyedévben 40-70 /m3 |
|||||
1. n.é. 2016 |
4. n.é. 2017 |
4. n.é. 2018 |
4. n.é. 2019 |
4. n.é. 2020 |
Változás 2018-2020 |
55.5 |
58.5 |
63.8 |
54.50 |
55.20 |
-13.5% |
Forrás: fordaq.com