FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Székátiratok – kiállítás a Néprajzi Múzeumban

Az ember ülő helyzetét elősegítő tárgyi formák – réges-régi és most alkotott székek, mindenféle ülőalkalmatosságok láthatók a Néprajzi Múzeum időszaki kiállításán.

Székátiratok címmel látható időszaki kiállítás az új Néprajzi Múzeumban. Az intézmény páratlanul gazdag gyűjteményében vagy 1200 ülő alkalmatosság is megtalálható. A tárlat érdekessége, hogy a sokszor történelmi darabokra (1714-ből van a legöregebb kiállított szék) fiatal építészek reagáltak, és készítették el saját ülőkéiket.

Az ember ülő helyzetét elősegítő tárgyi forma – így határozza meg a szék fogalmát a tárlat bevezető szövege, hogy aztán áttérjen a székek használatból fakadó változatosságára. Ami nem más, mint a funkció és a forma egymásra hatása, hiszen mondjuk egy régen a paraszti istállókban használt fejőszéknek nem lehettek 30-40 centiméteresnél hosszabb lábai. Mert ha hosszabbak lennének, akkor a fejés munkáját végző ráülve, egyszerűen olyan magasságba kerül, ahonnan már nem tudja hatékonyan elvégezni ezt az inkább technikán, mint erőkifejtésen alapuló mozdulatsort. A fejőszéknek tehát olyan magasnak kell lennie, hogy rákuporodva behajlított kezünk éppen a tehén tőgyével kerüljön egy vonalba.

A tárlat bejárata

A tárlat bejárata Fotó: MH/Pálffy Lajos

Egy fejőszéken lazulni, rajta ülve étkezni nem lehet, ezért ez nem is került be a házba, hanem örök életben az istállók bútordarabja maradt. Mint ahogy a gondolkodószéket, avagy a családfő pihenését, vagy inkább tekintélyét szolgáló karosszéket sem nagyon mozdították el a tisztaszobából, vagy ha azt nem fűtötték, akkor a konyhából. A Lucaszéket pedig egyenesen az esztendő egyetlenegy estéjén használhatták csak. A Néprajzi Múzeum gyűjteményében megtalálható székek alapvetően fából készültek. De van itt olyan ülőalkalmatosság is, ami egyszerűen egy ló koponyája, és valamikor az 1800-as évek közepén, végén volt használatban valamelyik háztartásban. Vagy itt van egy szalmából és csátéfűből az 1950-es években összerakott, megközelítően henger alakú ülőke is, amit a szabadban végzett dohányfűzésnél használtak a Heves megyei Átány községben.

Dohányfűzésnél használt, helyben előállított ülőke Fotó: MH/Pálffy Lajos

A kiállítás múzeumi gyűjteményből származó ülő alkalmatosságai szemmagasságban lettek elhelyezve erre a célra összeállított polcokon, míg az ifjú építészek átiratai a polcok alsó részén, vagy éppen az általuk lehatárolt térben, a padlón helyezkednek el. De maradjunk még az öreg daraboknál, a legidősebb, fenyőfából és eperfából, már asztalos által összerakott darab az 1714-es évszámot viseli. A belevésett szöveg szerint „ÉPITÖDÖTT Ao 1714 MOLNÁR Pál palérlegin miatt”. Molnár Pálnak, a hajdani kőművesnek, vagy éppen ácsnak kényelmesnek tűnő, masszív ülőalkalmatossága amúgy Debrecenből került be a múzeum gyűjteményébe.

Egy másik, ugyancsak figyelemre méltó ilyen alkalmatosság az 1890, vagy 1900 körül a Trianonban éppen hogy csak Romániához került Bihardiószegen készült. Mégpedig egy diófa tuskóból lett kialakítva, fenyődeszka ülőkével. Nem egy formatervezett, esztétikus darab, de arra jól szolgált, hogy a borospincében kényelmesen üljenek rajta. Bizony, ha belegondolunk, sok nótát hallhatott ez a szuvas „szükségbútor”, mire bekerült a múzeumba.

Sok nótát meghallgathatott Fotó: MH/Pálffy Lajos

Aztán van itt egy diófa gyalogszék is a kárpátaljai Hátszögről. Amit 1904-ig Verhovinabisztának, vagy Bisztának hívtak és 1910-ben 9 magyar mellett 15 német és 769 ruszin lakta. Ez az ülőalkalmatosság pedig nem más, mint egy hármas elágazás előtt elvágott diófa törzs. A három girbegurba ág adja a szék lábait, és ezen is inkább csak kuporogni lehetett, mint kényelmesen ülni. A szabadban, vagy valami színben végzett munkákhoz használhatták. Mondjuk kukoricafosztáshoz, vagy babfejtéshez, amely munkákat az asszonyok, lányok végezték, sokszor kalákában. De a takarmánytökök kimagozásánál is jó hasznát vehették az ilyen széknek, mert rajta ülve nem kellett a térdeket, derekat terhelni a guggolással.

Az asztalos esztergát is használt, amikor készítette Fotó: MH/Pálffy Lajos

A tárlat talán a legszebb régi darabja a támlájába vésett évszám szerint 1769-ben készült, és az asztalos a kartámla alátámasztásánál már faesztergát használt a megmunkáláshoz. A szék fenyőfából van, és Szabadszállásról került be a múzeumba. Korábban kékre volt festve, és sárga színnel mértani díszítés volt rajta, majd az egészet átfestették sötét okker színűre. Ugyancsak míves darab az a diófa támlásszék, amely Tótkomlósról érkezett a múzeumba. Kund Elemér (1885 – 1952) műgyűjtő és minisztériumi osztálytanácsos gyűjteményéből való, akit legitimista kapcsolatai miatt az ötvenes években Kistarcsára internáltak, és ott is halt meg. A szék háttámlájának közepe áttört, növényi motívumokkal díszített, a támla tetején két napjel között vélhetően a készíttető házaspár monogramja látható.

Szék Kund elemér gyűjteményéből, mellette az 1916-ban összeállított Lucaszéke Fotó: MH/Pálffy Lajos

Különleges darab aztán Ötvös Károly vadászbotja, amely a gyaloglásban is segített, leszúrva pedig a tetején lévő, összecsukott ülőkére rá is lehetett ülni. Ötvös gazda a szakszerű tárgyleírás szerint beteges ember volt, de szeretett urakkal vadászni. Ezért valamikor a 20. század első felében egy mesteremberrel elkészíttette kőrisfából ezt a speciális széket. Van aztán itt még egy láthatóan autentikus Lucaszéke is, bükkfából, 1916-os dátummal faragva. A Heves megyei Domoszlón készítették, elnagyolt falevelekkel, növényi motívumokkal van díszítve az ülőkéje, és a kopásból látszik, hogy nem csak december 13-án, az esti misén használták.

Végül essék néhány szó arról a 17 „székátiratról” is, amit az Architechture Uncomfortable Workshop/AU Műhely építészei készítettek. Munkájuk vezérelve talán az lehetett, hogy a mindent hasznosítani akaró, szemetet egyáltalán nem termelő régi, paraszti életformából kiindulva, ebben az új világban is hasonló módon járjanak el. Így született meg a „Maradékbeton szék”, ami nem más, mint egy fekete sittes zsákba töltött beton. Amire még a a beton megszilárdulása, megkötése előtt ráült valaki, az így kirajzolódó formát pedig filccel borították be.

Újragondolt székek, középen a Vörösréz gondolkodószék Fotó: MH/Pálffy Lajos

De van itt egy „PVC-maradék szék” is, amely a fürdőszobákba beépített lefolyócsövek egy felesleges darabjából és némi téglatörmelékből állt össze. Aztán itt van a „Hústőke sámli” is, ami megőrizte az eredeti sámli-formát, de a hentesüzletekben használt polietilén lapokból van CNC eszterga segítségével kivágva. A 17 átirat közül talán a „Vörösréz gondolkodószék” a legimpozánsabb darab, amelyre ha ráülünk, súlyunktól megváltozik az alakja.

A kiállítás 2023. január 31-ig látogatható az új Néprajzi Múzeumban. 

forrás: MagyarHírlap

Előző cikk

Digitalizációs forradalom Környén

Következő cikk

Magyar Asztalos 2022. október




(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Tovább

Erdők vízpótlása

Fennmaradásuk érdekében szükséges az erdők ökológiai vízpótlása! Elkezdődött az igények felmérése, szeptembertől pedig érdemi lépések várhatók! Igénybejelentés augusztus…
Tovább

Békás-szorosi gát veszélyben

Rendkívüli helyzet alakult ki a Békás-szorosi víztározónál, ahol a hegyvidéki áradások következtében tonnaszámra érkeztek uszadékfák, amelyek gyakorlatilag beborították…
Exit mobile version