FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Párizs zöldítési tervei

A város új éghajlati terve a sebességhatárok csökkentését, forgalmi sávok átalakítását, 60 000 parkolóhely megszüntetését és városi „oázisok” létrehozását ígéri a szélsőséges hőség elleni küzdelem érdekében.

2030-ra Párizs 60 000 parkolóhelyet szüntet meg, és fákkal helyettesíti azokat. Ez az egyik cél a francia főváros új, 2024-2030-as éghajlatvédelmi tervében foglaltak közül, amelyet a múlt héten tettek közzé, és amelyről hamarosan szavazni fog a párizsi tanács.

Párizs már eddig is nagy nemzetközi figyelmet kapott azokért a lépésekért, amelyeket az elmúlt években a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében tett, különösen az Anne Hidalgo polgármester hivatalba lépése óta eltelt évtizedben. A „Gyorsabb, igazságosabb, helyesebb” címszó alatt ez az új terv azt ígéri, hogy ezt az előrelépést továbbviszi, és egy zöldebb, a szélsőséges időjárási viszonyokkal szemben ellenállóbb, gyalogosbarátabb – és autómentes – várost hoz létre.

E cél elérése érdekében Párizs azt ígéri, hogy 2030-ig 300 hektár új zöldterületet hoz létre, amelynek 10%-a 2026-ra megvalósul. Ennek egyik fő eleme a parkolóhelyek megszüntetése lesz. Az utcákat szegélyező számos járdaszegélyt például viszonylag könnyen fel lehet váltani ágyásokba ültetett fák soraival, amelyek a csapadékvíz elnyelését is segítik. Párizs mind a 20 kerületében „oázis terek” létrehozása további zöld területeket fog jelenteni, ahol a fák és az árnyékot adó szerkezetek, például pavilonok nyújtanak a lakóknak pihenést a naptól, és segítenek csökkenteni a környező levegő hőmérsékletét.

A terv máshol is foglalkozik a szélsőséges hőség kezelésével. A közelmúltbeli hőhullámok rávilágítottak Párizs sebezhetőségére az emelkedő nyári hőmérséklettel szemben – a városban erős városi hőszigethatás alakul ki, és sok otthon és üzlet nem rendelkezik légkondicionálóval. Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásra vonatkozó terv több környékbeli hűtési központot javasol, a kint dolgozó emberek napi munkarendjének átgondolását tervezi a hőstressz megelőzése érdekében, és kötelezettséget vállal arra, hogy 1000 középületre szigetelt vagy fényvisszaverő „hűvös tetőket” telepítenek.

A gyalogosok közlekedése is gyors ütemben folytatódik, a város kötelezettséget vállal arra, hogy minden kerület szívében autómentes magot hoz létre. A Boulevard Périphérique-en, Párizs hírhedt belső körgyűrűjében a város egy forgalmi sávot kizárólag a tömegközlekedési járművek és a telekocsi-használók számára fog kijelölni. A mindenki számára nyitva hagyott sávok közül a sebességhatárokat 50 kilométer/órára (31 mérföld/óra) csökkentik.

A javaslatokat valószínűleg megszavazza a tanács, ahol Hidalgo polgármester koalíciójának pártjai alkotják a többséget. Hidalgo alatt a város hírnevet szerzett arról, hogy különösen proaktívan lép fel az autóforgalom ellen, folyamatosan kitiltja a környezetszennyező járműveket a város központjából, számos területen csökkenti az autók számára fenntartott helyet és csökkenti a sebességhatárokat. Az olyan tervek, mint például a parkolás megszüntetése, a már megvalósult projektekre épülnek, amelyek zöld és gyalogos területeket alakítottak ki a főbb tereken és kereszteződésekben, és visszaváltoztatták azokat azokká a szabadtéri nappalikká, amelyek a 20. század végi autós dominancia korszaka előtt voltak.

szerk/ford.: Tóth János, forrás: bloomberg

Előző cikk

Fa-hegy - élő időkapszula Finnországban

Következő cikk

Hello Wood Diplomadíj - harmadszor




(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Exit mobile version