Közös kérelem az EUDR-nek az egyszerűsítés érdekében egy Omnibuszba felvételére. (FATÁJ: Az alábbiak az EPF, az EFIC, a FEP és az EPFL, valamint az EOS által az EB elnöke részére az EUDR egyszerűsítése érdekében 2025. május 21-én írt levelének fordítása.)
Európai Bizottság Elnöke
Dr. Ursula von der Leyen
Rue de la Loi/Wetstraat 200
1049 Brussels
BELGIUM
Kedves von der Leyen Elnök Asszony!
Az Európai Falemez Szövetség (EPF), az Európai Bútoripari Szövetség (EFIC), az Európai Parkett Szövetség (FEP), az Európai Lamináltpadló-gyártók Szövetsége (EPLF) és az Európai Fűrészipari Szervezet (EOS) az erdő alapú iparágakhoz tartozik. Az erdő alapú iparágak együttesen 4 millió közvetlen munkahelyet biztosítanak, forgalmuk 520 milliárd euró (a biogazdaság mintegy 18%-a), és az EU fosszilis kibocsátásának 20%-át ellensúlyozzák. Tisztelettel fordulunk ma Önhöz az erdőirtásról szóló uniós rendelet (EUDR) témájában.
Az EPF és az aláírók fenntartás nélkül támogatják az erdőirtás globális megállítására irányuló törekvést. Nagyra értékeljük alapvető erőforrásaink fenntarthatóságát, ezért a kezdetektől fogva együttműködünk a Környezetvédelmi Főigazgatósággal, és tagjai vagyunk az 1. számú EUDR szakértői csoportnak Üdvözöltük a 2024 végi 12 hónapos átmeneti időszakot, amely elkerülte a piaci káoszt. Hasonlóképpen bátorítónak találtuk a nemrégiben frissített EUDR GYIK-et és iránymutatásokat, amelyek 30%-os tehercsökkentést ígérnek, bár becsléseink szerint a megtakarítás ennél kisebb lesz, és emlékeztetünk arra, hogy ezek nem kötelező erejűek. Bár néhány kérdés még mindig nyitott, nagyra értékeljük a legutóbbi frissítésekkel nyújtott egyszerűsítési megoldások egy részét. Az aktualizált GYIK és iránymutatások azonban nem rendelkeznek jogi értékkel, ami valószínűleg a tagállamok és a piaci szereplők közötti egyenlőtlen és összehangolatlan végrehajtáshoz vezet. Az ezekben a nem kötelező erejű dokumentumokban szereplő megoldásokat ezért át kellene ültetni a jogi szövegbe. Mindezek ellenére és a jelenlegi rendkívül nehéz piaci körülmények ellenére az ágazat mindent megtett az EUDR-nek való megfelelés biztosítása érdekében, beleértve a jelentős tőke- és erőforrás-befektetéseket is.
Az EUDR végrehajtásának előrehaladtával elismerjük a Bizottság szélesebb körű elkötelezettségét az EU versenyképességének biztosítása mellett. Sajnálatos módon és a közelmúltban elért javulások ellenére az EUDR továbbra is a fordított irányba halad, és az uniós faipari vállalatokat versenyhátrányba hozza az azonos termékeket Európába exportálókkal szemben, valamint a globális exportpiacokon. Szerencsére önök máshol is láttak hasonló veszélyeket, ezért indult el az Omnibusz program.
Ezúton hivatalosan is kérjük, hogy az EUDR-t haladéktalanul vegyék fel az Omnibus programba, azzal a céllal, hogy a GYIK és az útmutató dokumentumban foglalt pontosítások alapján – adott esetben – értelmes egyszerűsítéseket és célzott javításokat hajtsanak végre. Ezáltal biztosítható, hogy a szabályoknak megfelelő uniós szereplők ne szenvedjenek hátrányt az EUDR ambíciói miatt. Reméljük és célunk, hogy az átdolgozott EUDR-t sikeresen végre lehet hajtani az ehhez valószínűleg szükséges „óra megállítása” után.
Konstruktívak akarunk lenni, ezért három lehetséges javítást javasolunk az EUDR-hez:
1) Egy új, kiegészítő „Jelentéktelen kockázat” kategória bevezetése;
2) Az első forgalomba hozatalra való összpontosítás;
3) Célzott ellenőrzések a „magas kockázatú” országok esetében.
A „Jelentéktelen kockázat” kategóriát azokban az országokban kell bevezetni, ahol az erdőirtás kockázata nem vagy elhanyagolható mértékben áll fenn. Ez valószínűleg a legtöbb uniós országot is magában foglalná. Ezt könnyen meg lehetne állapítani az országonkénti teljesítményértékelési folyamat során, mivel a szükséges adatok már rendelkezésre állnak. Ezekre az országokra vonatkozó jelentéstételi kötelezettség így jelentősen csökkenthető lenne. Ennek elsődleges előnye az lenne, hogy jelentősen csökkenne a jelentéstételi kötelezettség ezen alacsony kockázatú országok esetében, ezáltal csökkenne a bürokrácia, miközben a rendelet erdőirtás és erdőpusztulás megelőzésére irányuló célkitűzései is fennmaradnának. Annak érdekében, hogy ez a célzott hatékonyság ne teremtsen véletlenül kiskapukat, és ne ássa alá a rendeletnek a kijátszással szembeni alapvető erejét, elengedhetetlen, hogy levonjuk a tanulságokat a jelenlegi kihívásokból, például a rétegelt lemez behozatalára vonatkozó EUTR szabályok kijátszásából (amint arra a FISMA Főigazgatóság hivatkozott, 2025), és szilárd biztosítékokat és ellenőrzési mechanizmusokat hozzunk létre.
A megfelelő gondossági kötelezettség kizárólag az érintett terméket vagy árut az EU piacán először forgalomba hozó gazdasági szereplőre vagy kereskedőre (beleértve az EU-ban előállított hengeresfát és az EU-n kívülről importált nyersanyagokat, félkész vagy kész fatermékeket is) való összpontosítása a leghatékonyabb módja annak, hogy csak erdőirtásmentes termékeket hozzanak forgalomba vagy exportáljanak az EU-ból. Ez a megközelítés lehetővé teszi a célzott ellenőrzést abban a szakaszban, amikor az erdőirtási kockázatok hatékonyan azonosíthatók és mérsékelhetők. Ez jellemzően a fakitermelők és a fafeldolgozók közötti átadás-átvételi ponton vagy a hengeresfa forgalomba hozatalakor történik.
Azáltal, hogy a teljes átvilágítási felelősséget erre az első forgalomba hozatalra korlátozza, a rendelet fenntartja a magas szintű környezeti integritást, miközben jelentősen csökkenti az adminisztratív terheket és költségeket az ellátási láncban mind a vállalatok, mind az illetékes hatóságok számára. Ez különösen fontos a kkv-k és az összetett vagy feldolgozott termékekkel foglalkozó, az értékláncban lejjebb elhelyezkedő gazdasági szereplők számára. Emellett javítja a jogi egyértelműséget, megkönnyíti a tagállamok közötti harmonizált végrehajtást, és erősíti az uniós székhelyű vállalatok versenyképességét.
A „nagy kockázatú” országok megcélzása logikus. Mivel az erőforrások Európa-szerte szétszórtak, fontos, hogy azokra a szállítmányokra és értékláncokra összpontosítsunk, amelyek nagyobb valószínűséggel vezetnek erdőirtáshoz. A megfelelés az EUDR fontos részét képezi majd. Időre és energiára lesz szükség, és ez kevés. A tagállamok rendelkezésére álló korlátozott eszközt tudatosan oda kell irányítani, ahol az a leghatékonyabb.
Most, hogy az országonkénti teljesítményértékelési folyamat a jelek szerint csak nagyon korlátozott számú országot – úgy tűnik, mindössze négyet – minősít „magas kockázatúnak”, a kompromisszummentes megfelelés szükségessége még inkább kritikussá válik. Egy ilyen korlátozott besorolás a rendelet hatékonyságának aláásását kockáztatja, hacsak nem párosul szigorú végrehajtással valamennyi tagállamban. Ez alapvető fontosságú lenne a rendelet végrehajtásának hitelességének és szilárdságának biztosítása érdekében, a hamis eredetmegjelöléssel vagy átrakodással történő kijátszás megelőzése érdekében, valamint az egyenlő versenyfeltételek megőrzése érdekében azon uniós vállalatok számára, amelyek már jelentős beruházásokat eszközöltek a megfelelés érdekében.
Tisztelettel kérjük, hogy a fenti javaslatokat konstruktív szellemben fontolja meg. Ezt a felhívást nem szívesen, de mégis szükségszerűen tesszük, ha meg akarjuk akadályozni, hogy az EU biogazdaságának egy létfontosságú ágazata az EUDR jelenlegi kialakítása miatt véletlenül, de elkerülhetetlenül jelentős hátrányba kerüljön. Mivel a végrehajtási határidő gyorsan közeledik, és számos működési bizonytalanság még mindig megoldatlan, a kiszámíthatóság és a piaci stabilitás biztosítása érdekében most gyors és határozott beavatkozásra van szükség. Köszönjük megfontolását, és szívesen találkoznánk Önnel vagy képviselőivel, hogy ezt a kérdést megvitassuk.
Tisztelettel,
Clive Pinnington, EPF – ügyvezető igazgató
Gabriella Kemendi, EFIC – főtitkár
Isabelle Brose, FEP – ügyvezető igazgató
Feriel Saouli, EPLF – ügyvezető igazgató
Az alábbi aláíró kifejezi teljes támogatását az erdőirtás megállítására irányuló globális törekvés iránt, mindazonáltal felszólít az EUDR-nek az alkalmazás megkezdése előtti egyszerűsítés céljából egy Omnibuszba való felvételére, ugyanakkor nem feltétlenül támogatja a kísérő szöveg minden elemét.
Silvia Melegari, EOS – főtitkár