FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Next GEn projekt hírei

Az Interreg VI-A Ausztria-Magyarország program keretein belül megvalósuló, ATHU-0100024 számú, Next GEn projektben zajló primer kutatás célja az volt, hogy átfogó képet adjon a megújuló energiaforrásokhoz kapcsolódó pályaválasztási attitűdökről és ismeretekről az osztrák–magyar határrégióban.

A kutatás három célcsoport – 1951 tanuló, 267 szülő, 113 pedagógus és 15 szakértő – bevonásával valósult meg, és azt vizsgálta, hogyan jelennek meg a megújuló energiaforrásokhoz köthető szakmák a 10–15 éves fiatalok jövőképében, mennyire ismerik az ezekhez kapcsolódó képzési lehetőségeket, és milyen szerepet játszanak a tanárok és a szülők ebben a folyamatban.

A kutatás célja nem pusztán a jelenlegi helyzet feltérképezése volt, hanem egy innovatív, többrétegű pályaorientációs modell megalapozása is, amely hozzájárulhat a régióban tapasztalható szakképzett munkaerőhiány mérsékléséhez a megújuló energiaágazatban.

Az oktatás és a jövőbeli pályalehetőségek terén Ausztria és Magyarország hasonló kihívásokkal néz szembe. A megújuló energiákhoz kapcsolódó szakmák a diákok körében kevéssé ismertek, és nem tekintik őket vonzó jövőképként.
A pedagógusok szerint a 11–14 éves korosztály kulcsszerepet játszik a pályaorientációban – éppen ez a célcsoport áll a NextGen projekt középpontjában.
Mindkét országban célzottan kell ösztönözni az érdeklődést a fenntartható szakmák iránt, ebben különösen nagy szerepet játszhatnak a NextGen-workshopok, üzemlátogatások és tanulmányi kirándulások.

A szülők szintén döntő szerepet töltenek be a pályaválasztási folyamatban. A megfelelő tájékoztatás és tudatosítás révén tudatosabb és jövőorientáltabb pályaválasztás érhető el.

A kutatás eredményei segítséget nyújtanak ahhoz, hogy célzott és hatékony oktatási, szemléletformáló és pályaválasztást támogató eszközök készülhessenek a fiatalok számára.

A RÉSZLETES EREDMÉNYEK ÉS KUTATÁSI JELENTÉSEK MÁR ELÉRHETŐK A PROJEKTPARTNEREK WEBOLDALAIN.

PÁLYAORIENTÁCIÓ A MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK TERÜLETÉN HÁROM NÉZŐPONTBÓL: HOGYAN LÁTJÁK A FIATALOK, TANÁROK ÉS SZÜLŐK A PÁLYAORIENTÁCIÓT EZEN A TERÜLETEN?

DIÁKOK

A megkérdezett fiatalok jól ismerik a nap- és szélenergiát, de sokan tévesen sorolják a biomasszát a nem megújuló energiaforrások közé. A RES (renewable energy sources) szektorhoz vezető képzési lehetőségek azonban szinte teljesen ismeretlenek számukra. A legtöbben nem tudnak róla, milyen szakmákban lehetne ezen a területen dolgozni – holott a technológiai pályák iránti érdeklődés erős.

TANÁROK

A válaszadók többsége egyetért abban, hogy a 11–14 éves korosztályban dől el a pályaválasztás iránya – éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a tanórákon is teret kapjanak a megújuló energiák témái. Míg Magyarországon a filmnézés a leggyakoribb módszer, Ausztriában a gyárlátogatások és kísérletek állnak az élvonalban. Az iskolai tananyag bővítése elengedhetetlen – a tanárok fele szerint jelenleg túl kevés idő jut a témára.

SZÜLŐK

Szerintük a gyermek érdeklődése és képességei a legfontosabb szempontok, de egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntartható jövő is. Ugyanakkor a RES szakmákról alkotott képük homályos: kevéssé ismertek ezek a hivatások, és sok a bizonytalanság a társadalmi presztízsük és bérezésük kapcsán. A kutatás megerősíti: a szülők szemléletformálása kulcsfontosságú a zöld jövő érdekében.

forrás: Next GEn projekt

Előző cikk

A tudás fája termőre fordult

Következő cikk

DE: Erdő- és fakészlet-stratégia szükséges




(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Exit mobile version