|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2009-02-23
Van új (daru) a nap alatt A hazai rakodási, szállítási, logisztikai környezet meglehetősen - mondjuk így, finoman - hagyománytisztelő. A rendszerváltásig meghonosodott és megszokott technikák, technológiák felváltására, modernizálására Európa- és világszerte számos modern, és ami talán a legfontosabb: gazdaságos megoldás létezik. Ezek azonban meglehetősen nehezen terjednek el hazánkban. Üdítő kivételek szerencsére mindenütt akadnak. Az újszerű megoldások alkalmazói "úttörő tevékenységükért" rövid úton elnyerik jutalmukat, hiszen a piac hamar visszajelzi tetszését, és aki hamarabb vált, rendkívüli előnyökhöz jut. A jelen nehéz gazdasági körülmények között éppen ezért rendkívüli jelentőségük van ezeknek az előremutató újdonságoknak.
Daruzás: A 10 tonna (kb. 30 tonnaméter) feletti kategóriában (egészen 40 tonnáig, azaz 120 tonnaméterig) ma még viszonylag ritka a kiskategóriában megszokott összecsukható rakodódaruk alkalmazása. Ausztria (szintén tízmilliós ország) ezekből a darukból évente több mint 300(!!!) darabot vesz fel. A hazai piac alig féltucatnyit igényel, holott manőverezési képességük (kivált fedett térben, pl. üzemcsarnokokban), sebességük, mobilitásuk, rugalmasságuk, avagy csatlakoztatható adapterek terén összehasonlíthatatlanul jobb paraméterekkel rendelkeznek. Ezzel együtt beszerzési áruk alig több, sőt bizonyos esetekben még alatta is van a hagyományos, úgynevezett autódaruknak. Mivel ezeknek a gépeknek az önsúlyuk meglehetősen szerény, a hordozó jármű - a darun kívül - akár 6-14 tonna hasznos terhet is képes szállítani, majd magáról lerakni. Így pl. nem kell a fel- illetve lerakóhelyen összesen 3 gépet (felrakódaru, szállítójármű, lerakódaru) összeszervezni, üzemeltetni. A hazai "leg" a BauTransz Kft. üzemeltetésében lévő 100 tonnaméteres PALFINGER PK100002-es daru. 30 tonnás maximális teheremelő-képességével, majd 40 méteres horogmagasságával - a szó szoros és átvitt értelmében is - magasan kiemelkedik az itthoni mezőnyből. Mobil targoncák: Elsőre talán furcsa, de a fenti önrakodó daruknak az édestestvérei a képen látható "mobil targoncák". A közvetlen rokonság abban áll, hogy ők is épp úgy a járművel utaznak, és a célállomáson azonnal hadra fogható rakodógépek, mint egy rászerelt daru. A jellemzően raklapos áruk terítésénél használható segédberendezés akár a jármű végére akasztva, akár a felépítmény alatt(!) utazhat, és jó terepjáró-képessége révén rendkívül hatékony és széles körűen alkalmazható rendszert alkot egy - teljesen hagyományos - szállító teherautóval párosítva.
Horgos emelők: Ez az amúgy jól ismert, és közkedvelt rakodógép hazánkban szinte kizárólag a hulladékiparban terjedt el, ahol 3-tengelyes alvázra szerelve 16-20 tonnás névleges kapacitású gépek üzemelnek, holott az "abrollkipper"-ek felhasználása ennél - elvileg - jóval szélesebb körű is lehetne. A gépszállításon, mezőgazdasági tartályokon, útkarbantartáshoz használatos felépítményeken, cserélhető fix-billencs-rakoncás platós alkalmazásokon túl a városgondnokságok is hatékonyan tudják, tudnák használni ezt a rendszert. Ez utóbbi kategóriában (városgazdálkodási feladatokat szolgáló eszköz) pl. Csehországban évente több mint 300db kerül értékesítésre. Ugyanakkor hazánkban ez a - legfeljebb 7,5 tonnás alvázra szerelt rendszer - lényegében ismeretlen. Darus erdészeti kihordó: Végül kanyarodjunk vissza egy másik darus alkalmazásra. Az erdőkben kivágott fát, illetve a döntés során keletkező értékes nyesedéket jellemzően összkerékmeghajtású teherautókkal, illetve - ahol a terepviszonyok miatt hagyományos közúti jármű már kevés - profi kiközelítőgépekkel, forwarderekkel szállítják, azaz közelítik ki. A forwardereknek egy hazánkban még mindig igen népszerű alternatíváját, a durván környezetromboló vonszológépet (skidder) - Európa legtöbb országában már be is tiltották. Itt is van azonban köztes alternatíva. A rendkívül jó terepjáró és manőverező képességgel rendelkező, szükség esetén hajtott kerekkel bíró környezet-, újulat- és talajkímélő kihordó szerelvények 6-14 tonnás raksúlyukkal vetekszenek a forwarderek kapacitásával, bekerülési- és üzemeltetési költségeik azonban csupán töredéke azoknak. Érdekes mellékhatása lehet tehát a gazdasági válságnak, ha a megváltozott körülmények teszik szükségszerűvé ezeknek az alternatív eszközöknek a beszerzését és használatát.
(x) |
| |||||
|