|
||||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2009-05-28
Erdészeti erdei iskolák minősítési rendszeréről FVM-OEE együttműködési megállapodás A Szakosztály megalakításának ötlete egy 1995. őszi külföldi szakmai tanulmányúton vetődött fel. A gondolatot tettek követték és az OEE Erdészeti Erdei Iskolák Szakosztálya 1996. október 2-án alakult meg. Az azóta eltelt 13 év alatt a Szakosztály nagy munkát végzett, melyek közt kiemelkedik a 2009. május 27-én az FVM és az OEE között aláírt együttműködési megállapodás és annak háttérmunkálatai. A megállapodás lényege, hogy az erdészeti erdei iskolákat üzemeltető erdőgazdálkodók részére adott támogatás hatékonyságának fokozása, és az EU támogatási rendnek megfelelés érdekében az FVM az erdészeti erdei iskolák szolgáltatásait folyamatos minőségi ellenőrzés alá kívánja vonni. Ehhez az OEE a megállapodás alapján komplex minősítési rendszert működtet az erdészeti erdei iskolák szolgáltatásaira. E minősítés pedig az FVM által jogszabályban rögzített feltétele lesz az erdészeti erdei iskolák javára adható nemzeti támogatásnak.
A megállapodást az FVM részéről Sirman Ferenc agrárgazdasági szakállamtitkár, az OEE részéről pedig Pethő József elnök írta alá.
Az OEE Erdészeti Erdei Iskolák Szakosztályáról részletesebben az OEE honlapján olvashat.
Az erdő és a benne gazdálkodó erdész szakemberek minden időben nyitott kapukkal és lélekkel fogadták a természet iránt érdeklődő ifjúságot. Természetes tehát, hogy a tudatos környezeti nevelés meghatározó helyszínéül is az erdő vált, és az erdei iskola programok szervezésében több tucatnyi lelkes és elhivatott erdész szakember is részt vállal. Az erdei iskola mozgalom a kilencvenes években vett új lendületet. Ugyanerre az időszakra tehető annak a mélyreható szemléletváltási folyamatnak a kezdete is, amelynek köszönhetően az erdőgazdálkodásban a korábbi időszak többségében sematikus és iparszerű módszerei helyett ma már egyre inkább a természetvédelmi elvárásoknak is megfelelő, korszerű, természetkímélő gazdálkodási módszerek kerülnek előtérbe. A magyar erdőgazdálkodásban így egyre több olyan példaértékű eredmény halmozódik fel, amelyeknek a közvéleménnyel való megismertetése mindenki számára hasznos és előremutató, valamint egyre több olyan korszerű szemléletű szakember kerül meghatározó szerepkörbe, akiknek van mondanivalójuk a természetet féltő vagy megismerni vágyó honfitársaik számára. Az előbbiek eredményeként, és az ágazati vezetés, valamint az állam tulajdonosi jogait gyakorló szervezetek hathatós támogatásával a kilencvenes évek közepén az erdőgazdálkodók - az első időszakban elsősorban az állami erdőgazdálkodók - körében is megindult egy speciális erdei iskola program. Ennek keretében az erdőgazdálkodók által fenntartott erdei iskolákban fogadott gyermekek az általános környezeti szemléletre nevelés mellett mélyrehatóbban megismerhetik az erdő világát, és életszerű betekintést kaphatnak az erdőgazdálkodás mindennapjaiba, eredményeibe. A laikus közvéleményt - ezen belül a természet megismerésére különösen fogékony gyermekeket az erdővel, és a fenntartható módon folytatható erdőgazdálkodással kapcsolatos ismeretekről a leghitelesebben az erdőt minden nézőpontból ismerő, és a saját tevékenységét példaként bemutatni tudó szakember képes tájékoztatni. Ez az ismeretterjesztő tevékenység emellett szervesen illeszkedik az erdőgazdálkodók azon törekvéseihez is, amelyekkel az erdők közjóléti, közcélú funkcióinak érvényesülését kívánják elősegíteni. Az előbbieknek köszönhetően mára közel ötvenre tehető az erdőgazdálkodók által fenntartott erdei iskolák száma. A bennük folyó erdőpedagógiai munka szakszerűségét szinte a kezdetektől egy saját szervezésű szakmai műhely, az Országos Erdészeti Egyesület Erdészeti Erdei Iskola Szakosztálya erősíti. Az erdei iskolák vezetői, szervezői, és lelkes pártolói a Szakosztály keretében rendszeres szakmai találkozókat szerveznek, melynek során megismertetik egymással az általuk működtetett erdei iskolákat, valamint megbeszélik egymással a tapasztalataikat és a jövőbeni terveiket. Az erdei iskolák működtetése finanszírozási oldalról sem egyszerű. A részvevőktől származó árbevételeket általában lényegesen meghaladják a felmerülő költségek. Erre tekintettel az erdei iskolákat fenntartó erdőgazdálkodók az erdészeti ágazat támogatási forrásai terhére már korábban is részesültek valamekkora arányú támogatásban, amit a jövőben is indokolt fenntartani. Jelenleg egy olyan támogatási rendelet tervezet jóváhagyása van folyamatban, amely a következő években alapjául szolgál ennek a tevékenységnek. A támogatás feltételei a jövőben - igazodva az uniós támogatási elvekhez - a korábbi időszakhoz képest szigorodnak. A támogatásra a jövőben csak azok az erdőgazdálkodók által fenntartott erdei iskolák válnak jogosulttá, ahol színvonalas erdőpedagógiai nevelő munka folyik, és ehhez a szükséges infrastrukturális feltételek is adottak.
Ennek biztosítása érdekében az FVM együttműködési megállapodást köt az Országos Erdészeti Egyesülettel arra, hogy az Erdészeti Erdei Iskola Szakosztály keretében folyó koordinációs tevékenység bázisán kialakítanak egy speciális minősítési rendszert az erdészeti erdei iskolákra. A minősítési rendszer mind a résztvevők, mind pedig a támogatási rendszert működtetők számára garanciát biztosít majd arra, hogy a minősített erdészeti erdei iskolák által nyújtott szolgáltatás színvonala megfelel a minősítési dokumentációban rögzített magas szintű elvárásoknak. A kapott sajtóanyagot is felhasználva: Mőcsényi Miklós
|
| ||||||||
|