|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2009-06-25
Válság és bútorgyártás? Mi történik jelenleg Európa bútoriparában? Ennek feltárására az Európai Bútorgyártók Szövetsége (UEA) rövid áttekintő tanulmányt készített a június közepi közgyűlésük előtt.
Az európai bútorgyártás trendje 2008-ban A pozitív első féléves eredmények ellenére 2008-ban a bútorgyártás értéke 3,7%-os csökkenést mutatott. Ez a negatív trend szinte az összes EU tagállamban fellelhető volt. A válság generálta gyenge globális kereslet alacsonyabb termeléshez és exporthoz vezetett a tagállamok bútorgyártói körében. Az összes bútorgyártó országnak szembe kellett nézni a válság okozta helyzettel és a recesszióval, a termelés visszafogásával. Az EU-n kívüli export 3,8%-kal növekedett, elérte a 11.510 millió Eurót. Az USA-ba irányuló export tovább csökkent (-12%) a 2004-es szint 80%-ára. A közületi bútor exportja Oroszországba, az Egyesült Arab Emirátusokba és Ukrajnába pozitív trendet mutat, ennek oka valószínűleg az, hogy a megrendelések még 2007-ben történtek. Az EU-n kívüli import elérte a 12.477 millió Eurót. Az első bővítés óta először csökkent az import 1,2%-kal. A Kínából származó import 2,9%-kal növekedett, értéke jelenleg 6,2 milliárd Euró. Vietnám (jelenleg az EU 27 tagállam második bútorbeszállítója) és Törökország, mely országok növelni tudták beszállításaikat az EU tagállamokba 2007-hez képest. Minden más országból származó import 5-10%-kal csökkent. A külkereskedelmi mérleg deficitje 967 millió Euró.
A globális válság közel hasonlóan kedvezőtlen helyzetet eredményezett a legtöbb EU tagországban.
Válságkezelő intézkedések / Az európai gazdaságot lefedő tervek
Néhány európai példa Az Európai gazdaságot lefedő tervek két kulcsfontosságú pilléren alapszanak: Az első: jelentős vásárlóerő befektetése a gazdaságba a kereslet fellendítésére és a bizalom megerősítésére. Az Európai Bizottság javasolja, hogy, mint sürgősen megoldandó probléma, a tagországok és az EU beleegyezését egy azonnali költségvetési impulzus, 200 Mrd Euró összeg megszavazását a kereslet fellendítésére maximális tekintettel a Stabilitási és Növekedési Paktumra. A második pillér a közvetlen rövid-távú intézkedéseken nyugszik, Európa versenyképességét hosszú távon megerősítve. A Terv átfogó programot tartalmaz, közvetlen intézkedéseket a "smart" beruházásokra. A "smart" beruházások azt jelentik, hogy a holnap igényeit kielégítő képességekbe fektetünk be. Pl. energiahatékonyság, új munkahelyek teremtése, energiatakarékosság, ágazatok fellendítésére tiszta technológiákba való befektetés, mint az építőipar és a gépjárműipar.
Válságkezelő intézkedések - Franciaország A francia kormány három év alatt 175 Mrd Euró közvetlen beruházást eszközöl különféle gazdasági tevékenységekbe. - Stratégiai befektetési alap létrehozása Nevezetesen a francia Elnök nyilvános intervenciós alap létrehozását jelentette be, mely beavatkozhat a nehéz helyzetben lévő stratégiai fontosságú cégek támogatásába, csakúgy, mint a társasági adó teljes mentessége a mostantól 2010. elejéig történő beruházásoknál. - A társasági adó azonnali és teljes megszüntetése az új beruházásokra Teljes társasági adó mentesség azokra a beruházásokra, melyek 2008. október 23. és 2009. december 31. között valósulnak meg. Az érintett befektetések nem tartoznak a társaság társasági adó alapjába. A helyi önkormányzatok ebből eredő deficitjét a központi költségvetésből ellensúlyozzák. A társasági adó jelentős reformja a Francia Helyi Önkormányzatok Reform Bizottságának döntése alapján történt. - Fellendítő csomag: 1000 projekt támogatása egész Franciaországban A csomag a gazdasági tevékenység támogatására 26,5 Mrd Euró összegű támogatást képvisel ( a francia GNP 1,3%-a) és 3 kulcsfontosságú részből áll: 11,4 Mrd Euró a vállalkozások cash-flow-jának növelésére (hiteltörlesztés vagy ÁFA). 11,1 Mrd Euró a francia kormány által biztosított közös befektetési program finanszírozására. 4 Mrd Euró további befektetésekre, melyet nagy, állami tulajdonú cégek támogatására fordítanak, a modernizálásra és fejlesztésre pl.a vasút és az energia infrastruktúra valamint a postai szolgáltatások terén.
Válságkezelő intézkedések - Spanyolország A Spanyol Kormány a bútoripart a többi kulcsfontosságú ágazat közé sorolja, a bútorgyártók cégek nagy száma (kb 11.000) és az ott foglalkoztatottak magas létszáma miatt. Ezért speciális terv készült a helyzet okozta nehézségek enyhítésére. A krízis okozta problémák megoldására irányuló intézkedéseknek 2 fő pontra kell irányulni: 1. A spanyol bútoripar versenyképességének növelésére, beleértve a kutatás, a design fejlesztések növelését, valamint az anyagok és gyártási technológiák fejlesztését. 2. Minimalizálni kell az alacsonyabb bútoreladások által okozott negatív következményeket. Intézkedések sorát tervezték az elbocsátott alkalmazottak helyzetének javítására. (továbbképzések, speciális szociális szolgáltatások, munkahelyteremtő támogatások stb.)
Válságkezelő intézkedések - Románia - Állami beruházások a szállítás-közlekedés, környezet, vidékfejlesztés, valamint az oktatás és egészségügy terén. - Épületek hőszigetelése kb. 460 M RON. - Pénzügyi támogatás a fő bankoknak - Pénzügyi támogatás az exportőröknek - KKv-k támogatása --- A Strukturális Alaphoz kapcsolódó projektek esetén társfinanszírozás a bankoktól --- Speciális alap létrehozása arra, hogy a kkv-k hitelfelvételét elősegítse - 2009. II. negyedévtől nincs társasági adó az újrabefektetett nyereségen - Export promóciók támogatása (kifejezetten jó a bútoriparnak) - Használt autók cseréjére kiterjesztett program - Intézkedések az Áfa fizetés felgyorsítására (állam-cég, cég-állam) mindkét irányba. - A technikai munkanélküliség ideje alatt az elbocsátott dolgozók max. 3 hónapig kaphatnak járulékot.
Magyarország A hazai bútoripar gazdasági mutatói 2009. I. negyedévre komoly visszaesésről adnak számot. A bútorgyártás 30%-kal esett vissza 2008. év azonos időszakához képest. Az export is csökkent, de nem olyan mértékben, mint a belföldi értékesítés, ahol a számok 50%-os visszaesést mutatnak.
Forrás: UEA, Fordította: Tóth Eszter, Bútorszövetség
|
| |||||
|